• Ioanna

Barn tätt - hur gör man, hur går det, hur känns det?

Vi har en liten kille som kommer att vara knappt 16 månader när lillasyster kommer i augusti. Jag är glad och förväntansfull men också, mellan varven, skräckslagen och bekymrad. Hur löser man allt praktiskt med mat, sömn, vagn osv. Men också känslomässigt; hur räcker man till som förälder, hur känns det som mamma att behöva avvisa storasyskonet för att den lille behöver mat/hjälp/tröst osv. Jag vet ju att detta att ge R ett syskon som är så nära i ålder är en fantastisk present, kanske framförallt på sikt - men är ändå lite skuldmedveten nu; han kommer att få stå tillbaka, kanske känna sig avvisad, bortvald etc. 

Tar gärna del av  andras historier; ni som haft syskon tätt och vill berätta hur det var - men vill också gärna dela oro, funderingar och glädjeämnen med er som nu är i samma sits och är gravida med syskon som kommer tätt. 

Ska ta tag i vagnsfrågan snart - någon som har tips om bra syskonvagn som inte kostar miljoner?  

• Svar på tråden Barn tätt - hur gör man, hur går det, hur känns det?
  • Sthlm Cicci

Jag vill oxå veta. Har en dotter som blev 1 i feb. Och nästa kommer i okt. :D

• miaannika

Hej, jag tror inte du behöver oroa dig att han kommer känna sig åsidosatt!
    Min bror är född i Nov -90 och jag i Okt -91, det är alltså bara 11 månader mellan oss.
    Inget som någon av oss farit illa av eller minns skulle ha varit jobbigt, (för oss).
    Snarare tvärt om, man har alltid haft en lekkamrat, aldrig varit ensam, blivit lika behandlad.
    Jag är otroligt glad att jag haft syskon så nära :) 
    Hur det var med matning, sömn, vagn osv kan jag inte svara på.
    Men det har inte påverkat oss något negativt alls.
    Jag tror det löser sig alldeles ypperligt Glad 

• L1ber

Nu har jag precis fått mitt första barn men vi har redan pratat om syskon tills nästa sommar, just av den anledningen du nämner; syskon nära i ålder som har glädje av varandra senare. Men den frågan du ställer är också något jag undrar över. (Ska inte gå händelserna i förväg egentligen. Har ju inte ens fått tillbaka mensen än) :)

• Ioanna
    miaannika skrev 2013-03-25 12:05:32 följande:
    Hej, jag tror inte du behöver oroa dig att han kommer känna sig åsidosatt!
    Min bror är född i Nov -90 och jag i Okt -91, det är alltså bara 11 månader mellan oss.
    Inget som någon av oss farit illa av eller minns skulle ha varit jobbigt, (för oss).
    Snarare tvärt om, man har alltid haft en lekkamrat, aldrig varit ensam, blivit lika behandlad.
    Jag är otroligt glad att jag haft syskon så nära :) 
    Hur det var med matning, sömn, vagn osv kan jag inte svara på.
    Men det har inte påverkat oss något negativt alls.
    Jag tror det löser sig alldeles ypperligt Glad 
    vad rolig att du svarade miaannika som själv har erfarenhet av syskon tätt. kanske du kan fråga dina föräldrar hur de upplevde de första åren med er så tätt? nyfiken på allt som är härligt men också det som var lite svårare... 
  • Gladskit

Jag har inte barn tätt själv, däremot har min syster tätisar.
    Och jag vill bara säga att känslan... känslan i somras när jag lyckades söva dem båda samtidigt!! Den ena en 18 månaders som inte alls ville sova middag (det vill han fortfarande inte, han gnäller tills han somnar och när han vaknar så låtsas han som att han inte sovit alls ) OCH en liten bebis på tre månader som skulle vila middag. Jag var helt slut. Men när lugnet lade sig och man satt där i sängen med en liten gosse i famnen och en sovandes bredvid. Ljuvligt. Så det kommer nog att gå jättebra, men med en hel del tandagnisslan emellanåt. Jag och min syster har två år mellan oss och vi bråkade mycket som små, men nu är vi riktigt goda vänner.

• Wanja6

Vi har två barn med 18 månaders mellanrum. Det har varit och är fortfarande väldigt tufft men allt går och det är fantastiskt att ha två barn. Jag upplevde nog att de första 3-4 månaderna var värst, innan man fick ordning på amning, sömn, rutiner med mera. Nu är barnen 1 respektive 2,5 och man njuter av att se hur de gläds åt varandra och bättre kommer det bli :)

Mitt bästa tips (som jag fick från BVC) är att så gott som alltid låta storasyskonet gå först. Den minsta har inget att jämföra med och kommer t.ex acceptera att ligga i babysittern medan du leker med storasyskonet. Den äldsta däremot är van vid att ha sin mamma och pappa för sig själv och behöver tid för att vänja sig vid det nya syskonet och att han måste dela med sig av sina föräldrar. Undvik ordet vänta så gott det går.
    Detta har funkat jättebra och jag tror inte det är många gånger som vår äldsta har känt sig åsidosatt. Dessutom tror jag man minskar avundsjukan som kan uppstå.

• Smultronpajen88

Hej! Jag har 13,5 månader Mellan mina barn. Och det har gått jättebra.
    Vi pratade mycket om bebisen och vad som skulle hända mm.

Jag ammade inte lillsyster, då det atällde till det för oss, och hon var förtidigt född,. Vi valde ersättning, så kunde jag stilla min oro kring amning mm. Det fungerade bra för oss.

Storebror behövde aldrig känna sig bortstött. Man kan mata sittandes på golvet i barnens rum. Storebror kom "alltid först". Bebis sov i sin säng under vilorna, om vi inte var ute mm.
    Babysitter är såååå bra! Man kan lätt förflytta och ta med dem.

Försök se till att storasyskonet får vara med. Låt honom vara med och se på vid blöjbyten, kanske "hjälpa till" att ge blöja mm.

Allt kommer falla sig naturligt och du kommer fixa det galant.
    Blir det ett skrikigt barn så löser man den situationen då.
    "bebis är lite ledsen nu så mamma måste trösta.."
    Kg pratade mycket med storebror om vad vi gjorde och varför.

Jag upplevde aldrig några problem. Nu, är barnen 2 år och 5 månader och 1 år och 2 månader. Och dom leker och har så skoj ihop :)

Vi valde att köpa en mountain byggy duet. Supersmidig vagn. Smal, lätt, svängbara hjul. Endast 63 cm bred. Varit helnöjd från första stund! :)

Det enda jag kan känna som var negativt, var att man inte fick samma bebismys. Med sonen var det närhet hela tiden. Vi sov middag ihop och myste från start.
    Det "hann" man inte med på samma sätt med lillan. Det fick man ta igen när brorsan sov mm,

Massa lycka till!

• Ioanna

vad härligt att läsa era inlägg som känns så lösningsinriktade och kloka. har också tänkt att storebror i mångt och mycket får gå först och jag vill gärna att det ska vara självklart att pappa tar hand om bebisen och jag om storebror förutom amningen såklart. 

Gladskit; snyggt jobbat att natta de båda, extra svårt när det inte är ens egna så man "kan" de små knepen och hur det brukar gå till... 

Smultronpajen; har kollat på den vagnen men undrar om det inte blir väldigt bakåtlutad sittposition i sittläget - vår R vill gärna ha helt rakt bakom ryggen redan nu när han är vaken? går den att fälla till fullt liggläge om storssyskonet behöver sova? 

• Smultronpajen88

Man kan inte vara "helt upprätt", men nav kan ju alltid sätta en kudde i ryggen isf :) eller "bakom" själva ryggstödet i och "tyget".
    Fullt liggläge!
    Älskar vagnen. Får plats på samma ställen som jag fick med enkelvagnen :)

• nozpa

Har ca 20 månader emellan våra. Lillasyster är bara 3 veckor just nu. Men det funkar kanon för oss. Visst, det "jobbiga" har kanske inte börjat ännu. Eller så har vi samma tur med 2.an som med 1:an. Sa alltid att vi kunde ha trillingar iom att hon var och fortfarande är så lätt och nöjd.
    Även lillasyster är mycket nöjd och sover, sover, äter o bajsar.
    Storasyster har världens tålamod och är superstolt över sin bebis som hon kallar henne. :) Hjälper till och hämtar handduk, blöja, filt osv osv.
    Vi planerar redan för att börja baka en 3:a ibörjan på nästa år. :)   

• yellow88

Vi har nästan 16 månader mellan våra killar. Fungerade väldigt bra, storebror blev aldrig svartsjuk utan tyckte allt var jättespännande.. Sen fick man ju se till att man lät honom (stora) vara med hela tiden och inte bara prioritera nya bebisen.. I juli kommer nästa bebis, då kommer lillebror vara 23 mån och storebror 3år och 4 mån, tror det kan bli mer svartsjuka den här gången eftersom barnen är äldre, men det återstår att se.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
Svar på tråden Barn tätt - hur gör man, hur går det, hur känns det?