• Snäckan84

Hur ska man orka?! Snälla någon som kan komma med några råd?!

Hej!

Vi har ett stort problem här hemma som vi inte få bukt med och det känns som om bvc inte tar oss på allvar alls!

Våran minsta son på 2½ år har sen några månader tillbaka krånglat väldigt mycket med sin sömn.

För att ni ska få en hel helt hur det fungerar här hemma får ni en kort sammanfattning.

Jag är hemma mest hela dagarna med barnen då jag har precis börjat en timanställning men har inte riktigt kommit igång så barnen är bara 15 timmar på förskola.

Våran minsta vaknar för dagen kl 3!!! på natten!!

Han smyger upp runt kl 3 och börjar leka med diverse saker och jag märker inte att han har stigit upp förrän man hör hur det smäller.

Har verkligen försökt att få honom somna om men det går inte.

Så han är väldigt aktiv fram tills de att storebror vaknar mellan kl 8-9 på morgonen.

Sen efter det består hela förmiddagen av skrik och gråt av lillebror, han kastar sig på golvet, slår sig själv, gallskriker rent ut,  kastar saker runt om sig och sliter i mina kläder hela tiden.

Storebror få tyvärr inte så mycket tid då hans lillebror kräver konstant uppmärksamhet.

Runt kl 12 försökerjagi få han till att vila lite men nej han vägrar...

Hoppar bara ur sängen konstant.

Skriker hela eftermiddagen, tvärdäckar runt kl 17, då väcker man honom eftersom det är alldeles för sent för han att sova (vi har låtit honom sova en stund innan vid den tiden men det resulterar i att han sover mycket mindre på natten)

Runt kl 18 så är de kvällsmat, bad, pyjamas och lite mys.

Runt kl 19 är de välling och sen börjar vi läggningen som håller på fram till 21-22 på kvällarna.

Han springer upp hela tiden och vi går tillbaka med honom och han brukar ge upp runt den tiden.

Självklart är vi ute på dagarna en viss tid på förmiddagen samt en stund efter lunch.

Tack vara detta sömnmönster han håller på med är jag helt förstörd.

Jag gråter ofta, jag och sambon bråkar då jag har hand om barnen från mån-fre och han hjälper till på natten på helgen, och han tycker jag har blivit väldigt tråkig och gnällig.

Det har jag säkert blivit men detta gör mig totalt galen!

Hur ska jag orka arbeta?

Han gör likadant när han är på dagis så det spelar inegn roll.

Har pratat med bvc och vi ska få träffa en barnpsykolog, om ca 6 månader och då ska han inte träffa barnet utan bara oss föräldrar.

Hur ska jag hålla mig flytande tills dess?

Snälla någon som vet hur jag/vi ska göra?

Förlåt om det blev lite osammanhängande.

• Svar på tråden Hur ska man orka?! Snälla någon som kan komma med några råd?!
  • Tow2Mater

Tills ni hittar nåt annat sätt får väl din sambo skota läggningen av barnen medans du går och lägger dig så du kan sova några timmar innan 3, har man sovit kan man ju stå ut med mera....

• Natulcien
    Snäckan84 skrev 2013-03-25 15:42:10 följande:
    Jag gråter ofta, jag och sambon bråkar då jag har hand om barnen från mån-fre och han hjälper till på natten på helgen, och han tycker jag har blivit väldigt tråkig och gnällig.
    Hjälper till? Är det inte hans biologiska barn? Eller varför skriver du att han "hjälper till"?
    Men är han barnens pappa så är det ju självklart att han måste ta varannan natt och inte bara helger när det är så extremt som det är! ta varannan natt, så att ni får sova varannan natt. Det gör säkert stor skilland med orken.

Har han alltid hållit på så där, eller är det något nytt?
    Har ni undersökt så att han inte är allergisk mot något, har ont någonstans eller är sjuk?
    Sover han alltså bara från 22 till 03, 5 timmar per dygn? Vad händer om ni "offrar" några kvällar och går och lägger er samtidigt som honom, kl.19 t.ex. och ligger hos honom tills han somnar och ligger kvar och sover med honom sen? Provat att samsova?
  • Snäckan84

Jag var nog lite klumpig hur jag uttryckte mig.
    Ja d är hans biologiska och han brukar stiga upp kl 5 och ta lilleman så jag få sova fram till 6.30 då han åker till arbetet men tyvärr brukar lilleman hänga i handtaget och vrålskrika in till sovrummet men jag får ju vila i alla fall.
    Ja vi köpte en stor säng och ställde i hans rum för att man ska samsova med honom men han bara slås och busar om man ligger i samma säng som han.
    Stora pojken sover i våran säng då han har fruktansvärda mardrömmar.

Detta kom helt plötsligt då han alltid har sovit bra.
    Vi har kollat allergier då vi misstänkte gluten men enligt läkaren är det inga fysiska fel på honom.

Nu gör vi säkert fel men detta är d ända sättet att få honom ner i varv.
    Efter ha testat ljudböcker, läsa o sjunga för honom och inget funkade så har han en liten tv på sitt rum så han ligger i sängen o tittar på Pippi medan jag el gubben sitter jämte tills han somnar.

Vet att han inte ska se på tv men som vi sa till BVC så måste vi hålla de flytande tills vi kan träffa psykologen.

• asp76

Det låter otroligt jobbigt som ni har det! Jag som tycker vi har det jobbigt, med tvillingar på 22 månader som krånglar en hel del på kvällen och natten och har börjat vakna tidigare och tidigare, men åtminstone inte före 5.30 (oftast). Men det låter som att er son är konstant övertrött. Om han sovit bra tidigare så bör det gå att hitta tillbaka till det. Har något i era dagsrutiner eller vanor ändrats senaste tiden? Närmandefasen kommer ju runt 2 år, och det kan säkert påverka sömnen en del, men det låter ju extremt i ert fall. Vad händer om han får fortsätta sova när han somnar kl 17? Har ni försökt få honom att sova en stund på förmiddagen istället för att lägga honom vid 12? Om han varit vaken sedan 3 så borde kl 9 vara lagom tid för en liten sovstund. Skulle det funka att lägga honom i vagn ute och gå tills han somnar? Fastspänd i sele så han inte har annat val än att ligga still och slappna av. Som jag ser det måste ni försöka tvinga honom att sova mer under dygnet, så han bryter sin förmodligen vid det här laget kroniska övertrötthet och lär sig att slappna av igen. Ni kan inte gå så här i 6 månader till, man går ju under om man får sova så lite. Kontakta barnmottagning om det finns någon på er vårdcentral. Lycka till!

• Flickan och kråkan

Vaknar han alltid ganska klockrent vid 03? Har ni i så fall testat att vara beredda innan han så att säga vaknat till ordentligt? Ofta är det svårt att söva om barn som vaknat till ordentligt, särskilt om han hunnit vara vaken och lekt ett tag innan ni märker att han vaknat och är uppe. När man är på väg mot ett uppvak i brottet mellan sömncykler så brukar det märkas. man börjar röra sig etc. Om ni är där då innan, när han är på gång att vakna, för att söva om - ligger bredvid och håller om, buffar i rumpan, vaggar eller vad som nu brukar fungera - vad händer då?

• skogsvitter

Det låter som att det blivit en ond cirkel och antagligen är det för att hans sömnbehov helt enkelt har minskat. Det brukar bli så plötsligt. Båda mina har slutat sova dagtid runt 2 år. Ena dottern krånglade hela kvällarna, vilket var ett solklart tecken på att det var dags att ta bort dagsvilan. Andra dottern började istället vakna kl 3 och var superpigg, precis som för er med andra ord. Tog bort dagsvilan och allt blev som vanligt igen!

Jag förstår att ni mer eller mindre blivit inträngda i ett hörn där han förmodligen går med konstant sömnbrist med tanke på att dygnet är totalt upp- och nedvänt, så att det kanske känns svårt att rätta till. Jag har ingen mirakellösning men på något sätt måste du återskapa en struktur. Fungerar det inte att låta honom sova säg 10-15 min runt 16-17 tiden? Och sedan lägga i vanlig tid eller något senare? Försök också att kanske inte natta så tidigt om du ändå vet att han kommer springa och "bråka" i flera timmar, utan vänta istället någon timme extra och natta senare istället. Då är chansen mycket större att det går lättare att lägga. Sammantaget alltså, hitta en balans mellan tiderna. Ge och ta lite. Hänger du med?

I en övergångsperiod när dagsvilan försvinner kan det behövas att barnet vilar i vaket tillstånd en stund mitt på dagen. Ni kanske kan ligga och läsa eller bara mysa en stund på dagen, så att han hinner varva ner ordentligt. Det kan vara högst nödvändigt för att han inte ska bli sådär uppvarvad som det låter att han är. En kombination av övertrötthet och överstimulering leder ju väldigt ofta till att de kommer upp i varv alldeles för mycket och inte kan lugna sig, därför måste man aktivt dämpa dem lite även om de inte sover!

• pojkens

det verkar ju konstigt att ni ska få träffa en barnpsykolog om 6 månader!!! det är ju akut nu. Det verkar ju verkligen som en total övertrötthet. Om inte alla era fina hjälpmetode fungerar så stå på er och ring läkare hela tiden! Jag vet att man itne borde sömnmedivcinera barn hur som helst men är det så att er son verkligen inte sover så kommer hans kropp ge upp och ni behöver kanske medicinsk hjälp att komma på rätt bana igen? 

• skogsvitter
    pojkens skrev 2013-03-25 21:11:35 följande:
    det verkar ju konstigt att ni ska få träffa en barnpsykolog om 6 månader!!! det är ju akut nu. Det verkar ju verkligen som en total övertrötthet. Om inte alla era fina hjälpmetode fungerar så stå på er och ring läkare hela tiden! Jag vet att man itne borde sömnmedivcinera barn hur som helst men är det så att er son verkligen inte sover så kommer hans kropp ge upp och ni behöver kanske medicinsk hjälp att komma på rätt bana igen? 

Fast det här sömnmönstret har ju börjat nyligen, han har aldrig haft problem med sömnen tidigare. Jag tycker du överreagerar lite.
  • Snäckan84

Ja vi har låtit honom sova en liten stund runt kl 17 men tyvärr resulterade det i att han inte riktigt kunde komma till ro på kvällen.

Kändes som om han bara tog en powernap och sen blev jätte pigg efter den vilan.

Nu gör vi så att han få vila ca 1 timme mellan 9-10 på förmiddagen.

Så om han somnar har han fler timmar vaken innan de är dags att sova.

Vet inte om de bli bättre men de är inte sämre i alla fall.

Ja dessa sömnproblem kom plötsligt, han har innan sovit jätte bra och slutade sova på dagen för ca 6 månader sen ytan låg då mest och vilade.

Vi satte in vilan igen då BVC och barnläkaren ansåg att han behövde de då han gå runt som ni säger och är övertrött.

Men fick ett positivt samtal nu från våran förskola (som vi har nära kontakt med och är medvetna om lillemans problem)

Från och med vecka 15 så ska barnen in på 25 timmar istället.

De anser att barnen behöver mera tid på förskolan samt att jag/vi behöver lite mera avlastning fram tills vi få hjälp/bukt med hans sömnproblem.

Så de kommer att vara där från mån-fre från 8-12 o mera om jag arbetar.

Så jag hoppas med dessa nya rutiner att de blir ändring på hans sömn och ge mig mera ork till att kämpa med detta.

• EmmaRoSa

Hej! Har hört att olja med omega 3 och 6 som finns att köpa till barn i hälsokostaffärer ska va bra för barn som sover dåligt. Många på familjeliv som skrivit om det. Ett tips bara.
    Lycka till!

• pojkens
    skogsvitter skrev 2013-03-25 21:25:08 följande:
    Fast det här sömnmönstret har ju börjat nyligen, han har aldrig haft problem med sömnen tidigare. Jag tycker du överreagerar lite.
    kanske det. Jag reagerade mest på att det lät extremt konstigt att få vänta i 6 månader. Kanske det kommer till rätta av sig själv, med kamp. Men jag tycker inte att det ska behöva fortfgå i sex månader innan man får hjälp. Då hnner hela familjen gå under nästan... vet själv hur hemstk det är med sömnbrist
  • t0va

Tänkte precis skriva att ni kanske kunde få mer timmar på förskolan. Jag har en 2.5åring som haft sömnstörning hela sitt liv, han gick 15timmar och gick hem 12 men då kunde han inte komma till ro och somna utan däckade vid 15-16 tiden istället så det gick inte alls. Men han fick mer tid så han kunde sova där, gick utan problem när han såg de andra barnen sova.

Nu har vi tagit bort dagvilan och ibland så får han sova max 5min innan 16 om han är helt slut. Men blir det längre så kan han inte somna på kvällen. Ofta så är det ändå långa nattningar där han inte kommer till ro och sover orolig. Sen 1år tillbaka har han ätit tavegyl till kvällen för att somna, det är allergimedin som gör en lite dåsig. Han är multiallergisk så utsätts han för saker han inte tål så blir kvällssömnen kaotisk.

Vad gjordes för att utreda allergier?

Svar på tråden Hur ska man orka?! Snälla någon som kan komma med några råd?!