• Anonym (mamma)

Underlivsproblem hos 8-åring, någon som har nån idé om vad det kan vara?

Hej!
    Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem!
    Har en 8-årig tös som emellanåt blir röd och irriterad i snippan, vilket ofta brukar bero på att det gått en dag för länge sedan hon tvättade sig ordentligt, en dusch och lite inotyolsalva brukar lösa problemet rätt fort. Då brukar hon bli röd på de yttre blygdläpparna.
    Nu har hon sedan några veckor tillbaka ett annat problem som kommer och går. Det kommer antingen när hon ska sova eller så vaknar hon av det. Då är problemet mer "akut", det gör ONT och hon gråter ofta. Hon säger själv att det inte svider då utan känns mer som om man slagit sig. Jag har försökt få titta efter för hon pekar längre in, mellan de inre blygdläpparna, men det gör ont när hon ska bresa eller jag försiktigt försöker sära på de inre blygdläpparna för att se efter hur det ser ut. Jag har förhört henne och hon har inte gjort illa sig, det är ingen som har rört henne eller pillat, varken barn eller vuxen ("men mamma varför skulle nån vilja röra mig där?"), vilket ju såklart är min största skräck. Men hon låter så uppriktigt förvånad när jag berättar att sånt förekommer och att hon måste berätta direkt om det skulle vara så. 

Igår kväll vaknade hon när vi skulle i säng och grät för att det gjorde så ont. Jag försökte kika och det ser väldigt rött ut mellan de inre blygdläpparna (men jag vet ju inte vad som är normalt?), hon verkar också ha lite flytningar (vilket jag googlat och det verkar normalt). Jag fick på nåder smörja henne (hon ville ju det, men samtidigt gjorde det så ont så fort jag petade, trots att jag var extremt försiktig), men vet inte riktigt om det blev bättre. Hon somnade om i min säng men sov oroligt, sparkade och rörde sig så jag tror hon hade ont fortfarande. När jag nu frågar henne så har hon inget känt på hela dagen. Det svider inte när hon kissar, det går bra att leka och springa.

Totalt har det här inträffat kanske 4-5 ggr de senaste 3 veckorna. Mannen är på mig om att jag måste utreda vad det beror på, och det har han ju rätt i. Han tycks dock tro att bara för att jag är kvinna så sitter jag på alla svaren... Men jag är helt rådvill faktiskt!
    Ringde vårdcentralen idag för att höra om dom tror det kan vara svamp (symtomen stämmer ju inte riktigt tycker jag) och hon tyckte jag kunde testa behandla med daktacort som är mot svamp och höra av mig om det inte hjälpte. Men jag litar inte riktigt på den sköterskan, hon började prata om vagiatorer (till ett BARN!?!?) och sen om att det kunde vara herpes. Kan så små barn få herpes i underlivet bara så där? Låter ju helt sjukt i mina öron. Hon tyckte jag skulle kolla så hon inte hade blåsor iaf, så nu ska jag smörja in henne med xylocain och försöka inspektera. Jag är bara så rädd att göra illa henne... 

Är det någon som känner igen symtomen? Eller har nån annan idé om vad det kan vara? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 10:16
    Nu har vi varit på vc. Prover är tagna för att se om det kan vara bakterier. Hon hade en liten spricka som kan vara orsaken till att det gör ont. Vi har fått en östrogenkräm utskriven som vi ska smörja 2 ggr/dag tills vidare, den är mot sköra/torra slemhinnor. Sen ska vi tvätta med olja 1 ggr/dag. Det skulle ta ca 1 vecka att få provsvaret. I morgon ska vi in och lämna ett urinprov också. Stackaren åkte ju på magsjuka mitt i allt, men dom tyckte ändå vi skulle komma. Så då glömde jag faktiskt i all hast bort att nämna masken. Men det lät som att hon var inne på den här infektionen eftersom hon var så öm och hade en liten flytning. Nu är det bara avvakta. I natt har hon sovit gott iaf.

• Svar på tråden Underlivsproblem hos 8-åring, någon som har nån idé om vad det kan vara?
  • Jättekul
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-25 20:27:55 följande:
    Sliter mitt hår i frustration! Liten tös har gråtit och haft ont efter smörjning med svampkrämen ikväll... Vi fick torka bort och sätta inotyol "det är den enda salva jag vill ha, alla andra är dumma!" och ge henne 200 mg ipren för att hon hade så ont. Tillbaka på ruta ett. Blir ett nytt samtal till vc i morgon. Hon är väldigt röd och extremt känslig. Jag använder en tops för att smörja henne och hon tycker det gör jätteont trots att jag knappt rör henne. Vi måste nog dit, och hon vill själv att jag ska ringa doktorn så hon slipper ha ont. Mitt stackars hjärta
    Varför provar du inte maskmedlet? Lämna för guds skull urinprov för UVI.

Fattar inte..... 
  • Jättekul
    Primmeling skrev 2013-03-25 20:50:09 följande:
    Förlåt, men varför svarar du inte på inläggen om mask? För att du inte vill det ska vara det? Jag tror det kan vara det. Har också hört de kan komma in i slidan.
  • Lindsey Egot the only one

Mina döttrar har läckt lite och har på så vis blivit röda emellanåt och haft ont. Detta oftast i samband just när de gått på toaletten och efter de torkat sig ordentligt har det ändå kommit några droppar i trosan. De har inte knipit av ordentligt. Så de har fått lära sig att torka först. Sedan ta nytt papper och hålla emot när de reser sig och torka på nytt. Blir det lite urin i trosan så blir flickor röda på direkten. De har inte lärt sig att knipa av ordentligt.

• Anonym (Vi också...)

Har en dotter som också hade konstiga symptom och vi var hos mängder av läkare innan en fantastisk hudläkare på KS barn/hud konstaterade Lichens. Sjukdomen kommer i skog och gör hemskt ont, speciellt när dottern kissade och hade sprickor i huden/slemhinnorna. Träffade så många puckade läkare som inte visste vad det var och som rekommenderade oss att lära dottern leva med det för hon var nog bara extra känslig. Dottern var då bara 4 år. Ingen av dem remitterade oss vidare eller verkade vidare intresserade av att lösa problemet med fruktansvärda smärtor, förstörd nattsömn och en misstro om att vi skadade henne. Maken fick många konstiga blickar när han var med och jag fick konstiga frågor om honom när han inte var med. Lycka till och ge inte upp förrän dottern får hjälp!

• Anonym (Vi också...)

Sjukdomen kommer i skov ska det stå!!!!!

• Anonym (mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-25 17:05:45 följande:
    Nej, inga allergier eller känslig öht!

Jag ska läsa på om herpes, springmask och UVI. herpes tror jag dock inte på, hon har inga blåsor vad jag kan se iaf. 

Tack så mycket för att ni engagerar er och ger mig nya infallsvinklar! 
    Primmeling skrev 2013-03-25 20:50:09 följande:
    Förlåt, men varför svarar du inte på inläggen om mask? För att du inte vill det ska vara det? Jag tror det kan vara det. Har också hört de kan komma in i slidan.
    Det har jag, om du läser vad jag skriver. Jag är bara osäker om symtomen stämmer. Hon har inga illaluktande flytningar tex, och ingen klåda. Hon känner dessutom absolut inget i stjärten.
    Jättekul skrev 2013-03-25 22:42:50 följande:
    Varför provar du inte maskmedlet? Lämna för guds skull urinprov för UVI.

Fattar inte..... 

Jag fattar inte vad du tycker jag ska göra en måndagkväll när vårdcentral och apotek är stängd? Jag har ingen lust att mixtra en massa med min dotter innan vi fått något konstaterat. Visst kan vi lämna prov för UVI, men inte på kvällen, jag har ju skrivit att jag ska ringa dem igen för att det här är ohållbart. Dessutom tror jag inte att det är UVI eftersom hon varken kissar oftare eller har det minsta ont när hon kissar. 

Det hela gör mig förbryllad det är ju därför jag skriver här.

• Anonym (mamma)
    Michelle90 skrev 2013-03-25 23:44:34 följande:
    Kan va stjärtfluss så hon kanske behöver penicillin
    den tanken slog mig också. Men då tar dom bakterieprov så det är ju enkelt att konstatera/utesluta. Börjar tro på nån infektion av nåt slag och då kan det ju stämma.
  • Mayen
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-25 20:27:55 följande:
    Sliter mitt hår i frustration! Liten tös har gråtit och haft ont efter smörjning med svampkrämen ikväll... Vi fick torka bort och sätta inotyol "det är den enda salva jag vill ha, alla andra är dumma!" och ge henne 200 mg ipren för att hon hade så ont. Tillbaka på ruta ett. Blir ett nytt samtal till vc i morgon. Hon är väldigt röd och extremt känslig. Jag använder en tops för att smörja henne och hon tycker det gör jätteont trots att jag knappt rör henne. Vi måste nog dit, och hon vill själv att jag ska ringa doktorn så hon slipper ha ont. Mitt stackars hjärta

Men precis så var det för min tjej.
    Men ge henne nu nåt för springmask - min tjej hade heller ingen klåda i rumpan,  men det var ju ändå mask. Hon grät också när vi provade olika sorters salva.
    PROVA nu att ge Vermox - det är ju liksom inget som man mår dåligt av eller något farligt. DU KANSKE LÖSER ALLA PROBLEM INOM 1 DAG!!!!

Jag var lika desperat som du - men nåt så enkelt som att ge pyttelite vermox löste allt!!!
    VAD HAR DU ATT FÖRLORA PÅ ATT PRÖVA?

Symtom vid springmask

Tecken på att ett barn har springmask är oftast intensiv klåda i stjärten, kring ändtarmsöppningen. Klådan kommer särskilt på natten när barnet legat en stund i sängvärmen.

Flickor kan få slidkatarr. Slemhinnan i slidan blir då inflammerad, svullen, röd och irriterad.

Behandling

Behandlingen består ofta av en maskmedelskur med läkemedlet Vermox. Det brukar räcka med en kur. Barnet får gärna gå till daghemmet även om det har springmask. Det skall dock gärna ha kommit igång med sin behandling. Ofta behandlar man hela familjen samtidigt för att undvika att man smittas igen.

• Anonym (mamma)
    Mayen skrev 2013-03-26 11:00:01 följande:

Men precis så var det för min tjej.
    Men ge henne nu nåt för springmask - min tjej hade heller ingen klåda i rumpan,  men det var ju ändå mask. Hon grät också när vi provade olika sorters salva.
    PROVA nu att ge Vermox - det är ju liksom inget som man mår dåligt av eller något farligt. DU KANSKE LÖSER ALLA PROBLEM INOM 1 DAG!!!!

Jag var lika desperat som du - men nåt så enkelt som att ge pyttelite vermox löste allt!!!
    VAD HAR DU ATT FÖRLORA PÅ ATT PRÖVA?

Symtom vid springmask

Tecken på att ett barn har springmask är oftast intensiv klåda i stjärten, kring ändtarmsöppningen. Klådan kommer särskilt på natten när barnet legat en stund i sängvärmen.

Flickor kan få slidkatarr. Slemhinnan i slidan blir då inflammerad, svullen, röd och irriterad.

Behandling

Behandlingen består ofta av en maskmedelskur med läkemedlet Vermox. Det brukar räcka med en kur. Barnet får gärna gå till daghemmet även om det har springmask. Det skall dock gärna ha kommit igång med sin behandling. Ofta behandlar man hela familjen samtidigt för att undvika att man smittas igen.

Vi har tid på VC i morgonbitti och då ska dom ta prover på henne. Tror dom det kan vara mask så provar vi det på direkten i morgon. Jag ska skriva en lapp med allt ni gett förslag på, så får vi se vad läkaren säger. Jag vill ändå att dom tar ett test för att se om det kan vara stjärtkatarr, för då krävs nämligen pencillin. Skulle det sen inte vara det så testar jag givetvis nåt annat.
  • Mayen
    Anonym (mamma) skrev 2013-03-26 19:33:22 följande:
    Vi har tid på VC i morgonbitti och då ska dom ta prover på henne. Tror dom det kan vara mask så provar vi det på direkten i morgon. Jag ska skriva en lapp med allt ni gett förslag på, så får vi se vad läkaren säger. Jag vill ändå att dom tar ett test för att se om det kan vara stjärtkatarr, för då krävs nämligen pencillin. Skulle det sen inte vara det så testar jag givetvis nåt annat.
    Hur har det gått?
    Tror att om man ska ta prov på springmask måste man sätta en tejpbit i rumpan under nattten - då kommer de ut och ett ägg kan fastna på tejpbiten - det är så mikroskopiskt litet att ögat inte ser.

• Anonym (mamma)
    Mayen skrev 2013-03-27 11:14:51 följande:
    Hur har det gått?
    Tror att om man ska ta prov på springmask måste man sätta en tejpbit i rumpan under nattten - då kommer de ut och ett ägg kan fastna på tejpbiten - det är så mikroskopiskt litet att ögat inte ser.

Har uppdaterat TS.
  • Lindsey Egot the only one

Det var ett jäkla tjöt om springmask!

• Anonym

Ring till Ludmilla Ondrasek i Sundsvall, en omtänksam gynekolog som inte bara avfärdar en. Har inte numret framför mig, men är lätt att hitta vid en sökning på nätet. Hon tar emot patienter i alla åldrar. Telefontid 8-9 på vardagar tror jag. Men ring som tusan för det är svårt att komma fram!! Lycka till!

• Mayen
    LindaEfraim skrev 2013-04-03 16:22:07 följande:
    Det var ett jäkla tjöt om springmask!

Kanske för att den är svår att upptäcka, men ger exakt såna problem som TS pratar om. Inte menat att vara störigt  Förvånad
    JAG hade varit oändligt tacksam om nån hade sagt detta till mig då min dotter hade problem.
  • Ck2

Vad var det din dotter hade? Vår har samma symptom..

Svar på tråden Underlivsproblem hos 8-åring, någon som har nån idé om vad det kan vara?