• PetraKM

Semester dagis pa Gotland?

Jag anar att detta ar nagot ortodox i Sverige men undrar anda om det gar att skriva in sin 2.5aring pa dagis i en manad?

Saken ar att jag skall spendera 5 veckor pa Gotland men min son som ar van vid att ga till dagis 6h om dagen. Jag kommer vid tillfallet vara 7manader gravid och anar att det kommer bli lite tufft att sysselsatta honom hemma (pa sommarstugan) sjalv under en manad. 

Finns korttids dagis i Sverige sa som i andra lander och lite mer specifikt pa Gotland?
    Manga tack for hjalpen

• Svar på tråden Semester dagis pa Gotland?
  • Philippa

Det hoppas jag verkligen att det inte finns

• mandelblomma

nej det finna inga sådana dagis som man kan göra så.
    Barnflicka privat är nog det enda du kan försöka hitta någon i så fall.

• Dixie

Hyr en nanny/ barnflicka och ta med till sommarstugan!

• PetraKM
    mandelblomma skrev 2013-03-25 20:24:30 följande:
    nej det finna inga sådana dagis som man kan göra så.
    Barnflicka privat är nog det enda du kan försöka hitta någon i så fall.
    Tack for infon 'mandelblomma' hoppades mest pa att han skull fa leka med andra barn nagra timmar i veckan men jag skall kika om det kanske finns oppnaforskolan som fanns nar jag var barn.
  • mandelblomma
    PetraKM skrev 2013-03-25 20:27:54 följande:
    Tack for infon 'mandelblomma' hoppades mest pa att han skull fa leka med andra barn nagra timmar i veckan men jag skall kika om det kanske finns oppnaforskolan som fanns nar jag var barn.
    de brukar vara stängda sommartid och följer skolans terminer.
  • Vaniljkex

Leta upp nagot privat dagis i narheten och ring och fraga, vetja! De kan ju inte gora mer an att saga nej. Men det lar ju inte falla under maxtaxan, utan du far nog rakna med att betala vad det faktiskt kostar isf.

• MajaVira

Nej, i Sverige har man inte rätt till dagis till barnen när man som förälder har semester. Och för det andra har man bara rätt till dagis i hemkommunen. Och för det tredje, du menar nog "oortodoxt"?

• avocadoo
    PetraKM skrev 2013-03-25 20:27:54 följande:
    Det finns många mysiga lekparker, museum och aktiviteter för barn på Gotland. 
    En 2,5 åring är ett litet barn som INTE behöver gå på fsk.

Pinsamt att ens ställa en sådan här fråga, varför skaffar du barn om du tom vill lämna bort det 6h/dag på semestern?
    Förlåt, men jag skulle skämmas 
  • Vaniljkex

Annars skulle jag kolla om det finns nagon gymnasieskola med barnskotarutbildning lokalt, och anstalla nagon darifran som barnflicka under sommaren. Forhoppningsvis kanner hon andra med tillgang till smabarn, och kan ordna lektraffar med dem.

• PetraKM
    Vaniljkex skrev 2013-03-25 20:29:47 följande:
    Leta upp nagot privat dagis i narheten och ring och fraga, vetja! De kan ju inte gora mer an att saga nej. Men det lar ju inte falla under maxtaxan, utan du far nog rakna med att betala vad det faktiskt kostar isf.

Tack for tipset. Vi bor inte i Sverige sa jag raknar med att det kommer kosta ;)
  • Hannah76

Nej det finns inte. Du får inteha barn på förskolan när du är ledig heller.
    Ni kanske kan leka tillsammans?  

• Natulcien
    PetraKM skrev 2013-03-25 20:22:27 följande:
    Jag anar att detta ar nagot ortodox i Sverige men undrar anda om det gar att skriva in sin 2.5aring pa dagis i en manad?

Saken ar att jag skall spendera 5 veckor pa Gotland men min son som ar van vid att ga till dagis 6h om dagen. Jag kommer vid tillfallet vara 7manader gravid och anar att det kommer bli lite tufft att sysselsatta honom hemma (pa sommarstugan) sjalv under en manad. 

Finns korttids dagis i Sverige sa som i andra lander och lite mer specifikt pa Gotland?
    Manga tack for hjalpen

Men alltså...barnet behöver ju också semester... En 2,5-åring behöver dig mer än förskola.
    Det finns ju massor att göra i en sommarstuga på Gotland för en 2,5-åring!! Bada, lek vid vattnet, gå i skogen, fånga grodyngel, titta på får/hästar/kor/whatever, lek med bollar/drake/krocket etc.
    Kanske du kan ta med någon kompis också, som kan avlasta lite om du har ont och är trött?
Svar på tråden Semester dagis pa Gotland?