• Mamma118

Moderkaksprov

Hej! Jag ska snart göra moderkaksprov och är orolig för missfall pga provet. Jag vet att det finns en risk och att de i de flesta fall går bra men ändå.. Hur länge var ni hemma från jobbet efteråt? Jag jobbar som undersköterska.. Är det troligt att missfallet isf sker kort tid efter provet .. Har hört att man kan få missfall flera veckor efteråt, men beror det då verkligen på provet? Tacksam för att få höra era berättelser om hur ni tänkte och hanterade situationen ..

• Svar på tråden Moderkaksprov
  • Sous

Jag gjorde mkp under min graviditet och tittade mycket på statistik kring missfall innan. Risken är mycket lägre än vad de brukar säga, så länge provet utförs rätt. Den vanligaste anledningen är nämligen infektion, för att bakterier kommit in när man gjorde provet. Jag har heller aldrig stött på någon, vare sig på riktigt eller på nätet, som påståt sig ha fått missfall av mkp. Om det vore så ofta som 1 på 100 så borde det ju dyka upp lite då och då.

Jag har heller inte sett en enda studie där man kunnat bekräfta att missfallet beror på mkp om det sker mer än en vecka efteråt. Ta det lugnt du. Det går säkert bra ska du se :)

Svar på tråden Moderkaksprov