• Cattis86

Vi som väntar barn från Polen! <3

Hej alla! :)

Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi som väntar barnbesked från Polen kan "samlas" och prata om alla våra tankar, funderingar, alla den lycka, men också frustration det innebär att vänta på sitt efterlägtade barn.. <3 Jag tror att man behöver skriva av sig ibland om både sånt som känns underbart och sånt som känns jobbigt, och så kan vi stötta varandra.. :)

Jag och min man Mattias fick våra papper skickade till Polen genom BFA den 3 oktober 2012 :) Vi väntar ett barn på 0-3 år :) Vill så gärna komma i kontakt med fler väntande Polenföräldrar! :)

• Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3
  • Emeli
    Cattis86 skrev 2013-04-04 17:09:31 följande:
    Och förresten, våran handläggare sa att vi passar in på polens alla tre kontakter eftersom vi e gifta.. Hänger det verkligen bara på det?
    Nej, det tror jag inte. Jag har visserligen inte adopterat från Polen, men om jag minns rätt är det åtminstone en kontakt där som kräver att man har gift sig i kyrkan. Kan det vara det din handläggare menade? Man måste ju vara gift för att få adoptera över huvud taget (eller vara singel).
  • Cattis86

Åh ja, jag sa fel.. menar såklart att hon sa att eftersom vi är gifta i KYRKAN så passar vi in på Polens alla tre kontakter :)

Härligt att ni fick BB mitt i sommaren, då vet man ju att d inte e något "uppehåll" med barnbesked då iaf :)

Skriv gärna om vad som helst ang. adoption från Polen :) Så spännande å höra när andra berättar!

• Hennah
    Cattis86 skrev 2013-04-13 19:39:11 följande:
    Åh ja, jag sa fel.. menar såklart att hon sa att eftersom vi är gifta i KYRKAN så passar vi in på Polens alla tre kontakter :)
    Ursäkta att jag hoppar in i er diskussion, men menar du att man måste vara gift i kyrkan? Jag och min man är borgerligt gifta ju. Nu blev jag lite orolig
  • Cattis86

Nejdå Hennah inte alls :) såhär är det: Polen har tre myndigheter som adoprionsansökan kan skickas till. Myndigheterna har olika krav på de blivande föräldrarna, och då kan det vara så t.ex att en av de tre myndigheterna kräver att man är gifta i kyrkan.. men då passar man ändå in på d två andra myndigheterna :) e du med?

• JAG är BÄST
    Cattis86 skrev 2013-04-13 19:39:11 följande:

Härligt att ni fick BB mitt i sommaren, då vet man ju att d inte e något "uppehåll" med barnbesked då iaf :)

Skriv gärna om vad som helst ang. adoption från Polen :) Så spännande å höra när andra berättar!

Du kan ju läsa min blogg här på fl så ser du vpår resa nere i Polen. Allt tar man ju inte med,,,men undrar du över nå så kan du kontakta mig via boxen.
  • Cattis86

Ja d gör jag gärna :) vart hittar jag den? (Sitter med den mobilanpassade versionen av fl)

• Hennah
    Cattis86 skrev 2013-04-14 11:12:46 följande:
    Nejdå Hennah inte alls :) såhär är det: Polen har tre myndigheter som adoprionsansökan kan skickas till. Myndigheterna har olika krav på de blivande föräldrarna, och då kan det vara så t.ex att en av de tre myndigheterna kräver att man är gifta i kyrkan.. men då passar man ändå in på d två andra myndigheterna :) e du med?
    Tack för ditt svar. Då känner jag mig lite lugnare iallafall. Två av tre är väl bättre än ingenting.
    Är det värt besväret att ha en liten ceremoni i en kyrka för att öka sina chanser tror du? Jag känner en präst som nog skulle hjälpa oss.
    Konstigt att det ska spela roll. Är man gift här i Sverige så är man. Ingen bryr sig om exakt var man befann sig när man gifte sig.
  • Cattis86

Två av tre myndigheter var bara ett exempel, jag vet inte exakt hur det ligger till men hör av dig till bfa och fråga. Dem är experterna inom detta, bättre å fråga dem än mig som bara spekulerar hehe :)

Nej det spelar ju ingen roll här i Sverige VART man är gift, e man gift så e man lixom.. Men vissa länder e ju mer religiösa och därför har dem den regeln, vissa länder kräver ju t.o.m att man e kyrkligt aktiv.. Det är ju inte vi då och är inte troende alls.. Men våran hemutredare skrev typ ändå "Catrine och Mattias besöker kyrkan vid speciella tillfällen/högtidsdagar", för det stämmer. då passade vi ju ändå in på fler länder, både dem som tycker att man ska vara kyrkligt aktiv och dem som inte kräver det :)

Har ni planer på adoption eller är ni mitt uppe i processen? :) Har ni funderat på land o.s.v?

• Hennah
    Cattis86 skrev 2013-04-15 07:44:17 följande:
    Har ni planer på adoption eller är ni mitt uppe i processen? :) Har ni funderat på land o.s.v?
    Vi har gått föräldrakursen, varit på ett infosamtal och har nu äntligen fått tider för hembesök och intervjuer. Vi är medlemmar i Bfa och valde Polen för det är ett land som vi har varit i och tycker om. Har vänner, grannar och kollegor från Polen. Vi bor i Blekinge, så det är ju bara tvärs över vattnet för oss.
  • Cattis86

Aha vad spännande! :) Skönt att ni fått tider!

Vi valde också Polen bl.a för att det var bland dem närmaste länderna. Då blir det lättare sen att åka och besöka barnets ursprungsland, vi vill kunna åka och semestra där lite då och då och ha det som vårat andraland :) och sen har jag fått för mig att det är enklare där att söka info om biologiska föräldrar o.s.v om barnet vill det en dag.

• Knasse

Hej!
    Blev nyfiken på det här med religion. Vi är borgerligt gifta och min man är inte med i svenska kyrkan. Är det alltså utredaren som skriver in detta i rapporten, eller lämnar man själv någon sorts intyg på hur man ställer sig religiöst?

• Cattis86

Hej knasse! Ingen fara, man blir godkänd ändå :) Min man är inte heller medlem i svenska kyrkan, däremot är vi gifta i kyrka. Det enda intyget vi skulle visa upp vad det gällde det var vårat vigselbevis, men det kunde lika gärna vara borgeligt. Utredaren skriver ju bland annat om religion och livsåskådning, men då vi inte är troende inom någon religion skrev hon ändå att jag är medlem och att jag sjunger i kyrkans kör för att få in det kyrkliga lite iaf..

Vissa länder kräver att man ska vara troende, men dem flesta kräver det inte :)

• Knasse
    Cattis86 skrev 2013-04-16 16:39:59 följande:
    Hej knasse! Ingen fara, man blir godkänd ändå :) Min man är inte heller medlem i svenska kyrkan, däremot är vi gifta i kyrka. Det enda intyget vi skulle visa upp vad det gällde det var vårat vigselbevis, men det kunde lika gärna vara borgeligt. Utredaren skriver ju bland annat om religion och livsåskådning, men då vi inte är troende inom någon religion skrev hon ändå att jag är medlem och att jag sjunger i kyrkans kör för att få in det kyrkliga lite iaf..

Vissa länder kräver att man ska vara troende, men dem flesta kräver det inte :)
    Tack för ditt svar!
    Jo, jag har förstått att det inte har någon betydelse för medgivandet från svenska myndigheter, utan jag tänkte på när man skickar förfrågan till landet. Många afrikanska länder verkar t.ex. vara noga med religionen. Om jag förstår dig rätt är det utredaren som skriver något om religiösa vanor, men några hårda "bevis" krävs inte.
  • Cattis86

Ja många afrikanska länder kräver att man är aktiva kyrkobesökare och har en kristen grundsyn t.ex.

Alldeles riktigt att utredaren skriver om religionen :) man behöver bara berätta i intervjun vad man har för tro/tankar..

• Cattis86

Är det någon av er som adopterat från Polen som skulle vilja berätta om vad som händer på första resan? Hur lång tid tog det för er mellan barnbesked och resebesked?

• Zebrima

Cattis86, jag måste tipsa dig om dessa videor om du inte sett dem redan. Ladda upp med näsdukar bara! :)

Det är en amerikansk familj som adopterade sin dotter från Polen 2011, så det är ett tag sedan. Men väldigt intressant och kul att se ändå. Man ser bilder från barnhemmet o.s.v. också.

Först en video som de gjorde efter första resan:
    www.youtube.com/watch&v=ae6eu5Ds3JE

Från andra resan:

Och hemresan:
    www.youtube.com/watch&v=jltGq67pAp8

Ladda först upp med näsdukar som sagt Flört

Deras blogg finns dessutom här:
    polishadoption.weebly.com/

• Cattis86

Zebrima: Åhhhh så himla vackert!!! Och inte ett öga var torrt kan jag säga.. :´) Jag älskar dessa adoptionsvideor, vet inte hur många jag har snyftat mig igenom! Och vad kul att man fick se från barnhemmet, tycker att det såg jättefint ut! :) Man vet jag aldrig vad man har att vänta sig, men nu fick jag en positiv bild av det :)
    Tack så jättemycket för länkarna! :)

• Mumei
    Knasse skrev 2013-04-16 14:41:11 följande:
    Hej!
    Blev nyfiken på det här med religion. Vi är borgerligt gifta och min man är inte med i svenska kyrkan. Är det alltså utredaren som skriver in detta i rapporten, eller lämnar man själv någon sorts intyg på hur man ställer sig religiöst?
    Polen är ett ganska konservativt land som - liksom många andra katolska länder - tar det här med religion betydligt mer allvarligt än t ex Sverige. Den är helt enkelt betydligt mer närvarande i vardagen. Även om det inte är något krav med att man är gift i kyrkan (och därmed demonstrerat en mer religiös grundsyn) så är det inte någon nackdel, tvärtom. Se det så här: vid två likvärdiga par, där ett är gifta i kyrkan ("mer religiösa") och ett inte är det så har det förstnämnda en fördel.

Rätt eller fel? Varken eller, men Polen är inte Sverige och de har ju tolkningsföreträde i just den här situationen.

• Jess999
    Cattis86 skrev 2013-03-27 09:27:47 följande:
    Hej alla! :)

Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi som väntar barnbesked från Polen kan "samlas" och prata om alla våra tankar, funderingar, alla den lycka, men också frustration det innebär att vänta på sitt efterlägtade barn.. <3 Jag tror att man behöver skriva av sig ibland om både sånt som känns underbart och sånt som känns jobbigt, och så kan vi stötta varandra.. :)

Jag och min man Mattias fick våra papper skickade till Polen genom BFA den 3 oktober 2012 :) Vi väntar ett barn på 0-3 år :) Vill så gärna komma i kontakt med fler väntande Polenföräldrar! :)

Hej på er!!
    Vi tar gärna kontakt. Står i kö med till barnbesked i Polen.

Med vänlig hälsning Jess999 
Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3