• Boarder

8 mån och hen kryper/ålar inte. Hur kan jag främja krypandet?

Alla ni mammor och pappor därute - vad tror ni är bästa sättet att hjälpa sitt barn att lära sig krypa? Jag har tidigare låtit barnet ligga på en filt, men det är svårt att ta sig framåt där eftersom det är lite strävt. Hen kommer ingenstans där och blir till slut otålig.

Är det lättare om hen får ligga direkt på golvet kanske? Är ju rädd för att hen ska tappa huvudet och göra illa sig.

Testade iaf att ha hen på golvet i morse, och hon kunde ju iaf på ett lättare sätt röra sig. Hon tryckte sig bakåt och dessutom så flyttade hen sig runt 180 grader, och det var kul att se. :)
    Så vad tror ni? Vill ju ge mitt barn bästa förutsättningarna att lära sig krypa, gå och så vidare. Så "hit me" med era tips och erfarenheter, tacksam för svar :)

• Svar på tråden 8 mån och hen kryper/ålar inte. Hur kan jag främja krypandet?
  • Natulcien

Det bästa tipset: Ta det lugnt!

Din bebis kommer att krypa när hen vill. Vissa bebisar kryper aldrig, utan går direkt på att stå och gå. Så låt henne bara vara på golvet så kommer det, när det kommer.

Vår son satt nöjt på sin rumpa tills han var runt 11 månader. Då både reste han sig upp mot möbler och började krypa på en gång.

• Cornellia

Men vid 8-månader måste barnet väl kunna hålla huvudet utan större problem? Annars skulle jag faktiskt oroa mig mer över det än över att hen inte kryper. 

När det gäller krypandet är väl inte 8 månader särskilt sent? Sonen började krypa ungefär då, och jag hade inte ens reflekterat över att det skulle vara sent. 

• MrsÄpple

Min son bara satt där han satt tills han var 10 månader, sen började han åla lite men bara lite...
    Han kunde stå om vi höll i honom och han kunde stå små stunder om vi släppte hans händer, sen bara satte han sig ner och satt där igen. 
    När han var 11 månader så ställde vi ner honom på golvet efter maten en dag, då gick han iväg själv... 

• La Lola

Alla bebisar ålar eller kryper inte.
    Min första hoppade över det. På sin höjd hasade hon fram på rumpan.
    Men det är fullt normalt.

Hon började gå när hon var 14½ mån.
    Normalt det också.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • maba

Jag vet många 8-månaders som inte tar sig framåt, men min jämngamla bebis blir väldigt frustrerad av att vara på filtar som hindrar framfarten. Direkt på golvet och utan strumpor föredras här hemma.

• pigglet

Låt barnet vara på golvet så mycket som möjligt. Man tränar muskler och tränar bort spädbarnsreflexer liggane på golvet, barn som sitter i babysitter/gåstol mycket missar lite av den träningen.
    Om barnet vill framåt så är det bättre att lägga det direkt på golvet, skippa filten. Barfota är ett bra tips, eller mokasiner.
    Det som fått 2 av våra barn att börja krypa framåt är att lägga något de verkligen vill ha en bit framför dem, så där 30 cm. Fjärrkontrollen till ett av dem, en klocka till en annan.  

• hymafr
    MrsÄpple skrev 2013-03-27 09:46:52 följande:
    Min son bara satt där han satt tills han var 10 månader, sen började han åla lite men bara lite...
    Han kunde stå om vi höll i honom och han kunde stå små stunder om vi släppte hans händer, sen bara satte han sig ner och satt där igen. 
    När han var 11 månader så ställde vi ner honom på golvet efter maten en dag, då gick han iväg själv... 

Haha - jag kan riktigt se era förvånade miner... 

• Hannathu
    pigglet skrev 2013-03-27 11:33:23 följande:
    Låt barnet vara på golvet så mycket som möjligt. Man tränar muskler och tränar bort spädbarnsreflexer liggane på golvet, barn som sitter i babysitter/gåstol mycket missar lite av den träningen.
    Om barnet vill framåt så är det bättre att lägga det direkt på golvet, skippa filten. Barfota är ett bra tips, eller mokasiner.
    Det som fått 2 av våra barn att börja krypa framåt är att lägga något de verkligen vill ha en bit framför dem, så där 30 cm. Fjärrkontrollen till ett av dem, en klocka till en annan.  

även PoPs strumpor med halkskydd både ovanpå och under fötterna underlättar.
  • Boarder
    Cornellia skrev 2013-03-27 09:43:36 följande:
    Men vid 8-månader måste barnet väl kunna hålla huvudet utan större problem? Annars skulle jag faktiskt oroa mig mer över det än över att hen inte kryper. 

När det gäller krypandet är väl inte 8 månader särskilt sent? Sonen började krypa ungefär då, och jag hade inte ens reflekterat över att det skulle vara sent. 

Jodå hon kan hålla huvudet uppe länge utan problem, men om hon legat länge eller börjar bli trött så kanske det är lätt att man "nickar till".

Har ju läst att barn lär sig krypa mellan 6-9 månader, men eftersom hon är 8 månader och jag inte sett en tillstymmelse till att ta sig framåt så började jag fundera.

Iaf tack så mkt för era tips, det är mycket värdefullt för mig! Ska fixa halksockor och mockasiner och lägga henne på golvet. Sen är det slut på lugnet här hemma antar och hoppas jag ;)
  • iser

Jag tror att det mest är individuellt. Mitt första barn var nog inom normalspannet med det mesta och henne aktiverade jag verkligen. pockade på, höll grejer en bit ifrån på golvet etc etc. Lillebror som mest fått aktivera sig själv började åla så smått vid 4 1/2 och nu vid sex månader tar han sig mellan olika rum och hittar alla lite olämpliga saker på två röda. Lite typiskt eftersom jag gärna skulle gå runt med honom i en bärsjal för evigt eller att han gärna skulle få vara pytte i flera år.

men för att underlätta är mitt tips att låta ditt barn vara barfota på vanligt golv. Men under tiden tills hon knäcker koden skulle jag passa på att njuta med en kopp kaffe och en god bok

• MrsÄpple
    hymafr skrev 2013-03-27 11:35:41 följande:

Haha - jag kan riktigt se era förvånade miner... 

Hahaha ja, har vi inte sett ut som fågelholkar innan så gjorde vi det garanterat då Förvånad
Svar på tråden 8 mån och hen kryper/ålar inte. Hur kan jag främja krypandet?