• Anonym (Irriterad)

Pappan väljer jobbet framför barnen och stuntar i det nya domslutet om umgängestiderna

Jag och exet hade en huvudförhandling i år då exet smutskastade mig rakt igenom.
    Jag var en olämplig vårdnadshavare och förälder och exet och inte mindre än 4 vittnen vittnade om att barnen 3 st ( 4,6 och 7 år) har svår ångest över att åka till mig på mammaveckor.

Pappan stod i god för att han var en bra boförälder och trots ett krävande jobb så kunde han styra det så det fungerar väl med att vara boförälder för barnen.

Det slutade med domslutet som kom i feb att jag fick hela boendet och pappan sedvanligt helgumgänge.

Ja redan nu, i mars månad, så kommer beskeden att han inte kan följa domslutet.
    Han mailar att han inte kan hämta enligt domslut dagen då påsklovet börjar utan istället så kräver han att jag ska ställa in alla mina planer för påsken att vara hemma dagen efter kl 17.00.

Eftersom jag är ledig från mitt arbete i 5 dagar så hade jag lite inplanerat, bland annat bjudit bort mig på middag några dagar och hade tänkte att åka och shoppa lite.
    jag kan givetvis ta med mig barnen och de blir bara till glädje till de jag ska besöka och de bjuder barnen gärna på mat så det är abbsolut inget problem

Jag mailade pappan att han kan kontakta mig om vart jag befinner mig om han hämtar på fredagen och hämta där men föreslår att han kan hämta på lördag morgon istället få jag vet att vi är hemma.

Nu ringer han till förskolan och fritids och pratar med barnen och säger att han kommer hem till mamma och hämtar dem kl 17 på fredagen istället.

Han vägrar svara på mail när jag meddelat att han kan hämta på lördagen eftersom jag inte är hemma på fredagen.

Jag blir så arg över att han använder sig av barnen för att styra över mitt liv när det är han som inte kan följa ett domslut.

Måste jag ställa in alla mina planer för att han bryter mot domen och ska bestämma över min arbetslediga tid?

Ska jag bara ge upp alla planer och rätt mig efter honom?

Och bara för att klargöra... det gör mig absolut inget att barnen är med mig några dagar extra, jag älskar dem och de är aldrig i vägen, tvärtom alltid välkomna att vara med mig
    Det är pappans strul i allt som irriterar mig.

Ska nog påpeka att det är andra gången redan detta händer extersom han redan meddelat att han inte tar äldsta barnet på ett sommaräger som inträffar på pappatiden utan det kräver han att jag ska göra om det ska bli något sommarläger och då ska jag ha barnet en hel vecka trots att lägret bara är 3 nätter (glädjer mig och barnet men  som sagt, bara förändringar i domslutet)

• Svar på tråden Pappan väljer jobbet framför barnen och stuntar i det nya domslutet om umgängestiderna
  • Anonym (Irriterad)

Varför gör man så här mot sina barn??

Först strider man om den i rätten för att få dem på heltid sedan vill man inte ha umgänge med dem och kan inte ens höra av sig till dem eller om när han ska hämta dem...

• Anonym (makt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2013-03-31 12:49:17 följande:
    Varför gör man så här mot sina barn??

Först strider man om den i rätten för att få dem på heltid sedan vill man inte ha umgänge med dem och kan inte ens höra av sig till dem eller om när han ska hämta dem...

För att komma åt mamman....
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (makt) skrev 2013-03-31 12:49:02 följande:
    Ja förstås är det helt tyst från pappan, och i "hans värld" är det nu ditt fel att barnen inte får vara med honom under påsken eftersom du inte ställde om dina planer och var hemma och väntade på honom den tid han hade meddelat han skulle komma, som låg utanför beslutet.  

Det är ren och skär maktdemonstration för att lära dig till nästa gång ;)  Du skall lyda förstår du, annars hämtar inte han, för du bestämmer inte över honom och du skall inte säga när han skall hämta ;)

Jag löste sånt med att helt enkelt sk*ita i pappan och om han hämtade eller inte. Och helt enkelt skapade ett socialt, roligt, harmonsikt och trevligt liv för mig och barnet. Och så har jag sett det hela som pappans förlust om han inte dykt upp. Pappan får, för mig, ha barnet precis hur mycket han vill och när han vill. Han är bara så "upptagen" så han "hinner" inte ;)

Tror också att ju mer du hör av dig till pappan som det mejl du skickade, desto "starkare" blir han. Han känner då att det han gör påverkar dig och det blir en liten vinst för honom. 

Jag tror som du... men om han vinner så glömmer han ju bort att förlorarna är barnen. Inte jag.

Och han är väl extra sur eftersom han fått besked om att jag stämmer han på underhåll och han vet att han inte har en chans utan kommer få betala mycket högre än minsta via fk.  
  • Anonym (makt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2013-03-31 12:54:49 följande:

Jag tror som du... men om han vinner så glömmer han ju bort att förlorarna är barnen. Inte jag.

Och han är väl extra sur eftersom han fått besked om att jag stämmer han på underhåll och han vet att han inte har en chans utan kommer få betala mycket högre än minsta via fk.  
    Ja, du är ju vinnaren egentligen, som får extra tid med barnen :)  Använd tiden väl, gör något trevligt! Korvgrillning ute/picknick under köksbordet eller vad som skulle passa just er och göra er glada. Strunt i honom, han bor inte med er längre så han förpestar inte er vardag om han blir sur ;) Det räcker bra att han vet att han får ha barnen, sen är det upp till honom hur han väljer att göra. 

Hoppas ni har en riktigt fin påsk!  

(I mitt fall kom barnet tillbaka en dag tidigare än sagt för pappan skulle iväg tidigt följande morgon hade pappan sagt till barnet. Visade sig sen följande dag när barnet var hem till pappan för att hämta en grej att pappan var hemma... Pappans förlust helt och hållet och min vinst) 
  • Anonym (Irriterad)

Vad tycker ni... om han nu skulle hämta utan att meddela en dag när jag jobbar, har han rätt att vara dyka upp som gubben i lådan då? Det är ju hans påsklov men han har ju struntat i det. ??

• Anonym (samma)
    Anonym (Irriterad) skrev 2013-03-31 12:49:17 följande:
    Varför gör man så här mot sina barn??Först strider man om den i rätten för att få dem på heltid sedan vill man inte ha umgänge med dem och kan inte ens höra av sig till dem eller om när han ska hämta dem... 

Jag är i exakt samma situation som dig. Världens värsta vårdnadstvist där fadern anklagde mig för precis allt. Soc förstod att det bara var påhitt, Tingsrätt till HD bedömde likadant. jag fick vårdnad. Och vad gör då pappan, jo han drar till andra sidan jordklotet för två år sedan. Tar med fru och hennes barn. Därifrån fortsätter han att anmäla mig. Han har rätt till umgänge på alla lov men han har inte kommit hem en enda gång inte ens meddelat att han inte ska göra det. Mitt barn har inte träffat sin far sedn förra sommaren och innan dess sommaren innan. Han är 7 år och jätteledsen över detta. Han vet inget om vad pappan hållt på med jag har hållt honom utanför hela tiden. Jag har gett upp att ställa frågan, hur kan man som förälder göra såhär? Han är som någon skrev ute över att ha makt. Och inte helt friska..... Men de som drabbas är våra barn då de håller på såhär men de fattar de inte sorgligt nog.......
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (samma) skrev 2013-04-01 15:45:17 följande:

Jag är i exakt samma situation som dig. Världens värsta vårdnadstvist där fadern anklagde mig för precis allt. Soc förstod att det bara var påhitt, Tingsrätt till HD bedömde likadant. jag fick vårdnad. Och vad gör då pappan, jo han drar till andra sidan jordklotet för två år sedan. Tar med fru och hennes barn. Därifrån fortsätter han att anmäla mig. Han har rätt till umgänge på alla lov men han har inte kommit hem en enda gång inte ens meddelat att han inte ska göra det. Mitt barn har inte träffat sin far sedn förra sommaren och innan dess sommaren innan. Han är 7 år och jätteledsen över detta. Han vet inget om vad pappan hållt på med jag har hållt honom utanför hela tiden. Jag har gett upp att ställa frågan, hur kan man som förälder göra såhär? Han är som någon skrev ute över att ha makt. Och inte helt friska..... Men de som drabbas är våra barn då de håller på såhär men de fattar de inte sorgligt nog.......

jag tror att det är de som strider värst  som sviker barnen sedan.

Här är det fortfarande knäpptyst från pappan.. varken mail eller sms.

I morgon har jag lovat äldsta barnet att få följa med mig till jobbet.
    Jag har ingen aning om pappan anmält närvaro på fritids och förskola men jag kan inte vara hemma från jobbet så jag får lämna ändå. 

Jag ska kontakta ombudet i morgon för att be dem ta kontakt med pappans ombud om hur han avser göra.
    Det är ju trots allt en rättighet för  barnen att ha umgänge. men ingen skyldighet för föräldern att träffa sina barn.

• Anonym (Irriterad)

idag har det hänt ytterligare saker som jag inte förstår så snälla hjälp mig att förstå.

efter att ha varit helt tyst från pappan i flera dagar så har jag givetvis pratat med barnen vad vi ska göra för vi kan ju inte sitta och vänta på att pappa ska komma varje dag heller...
    ja helt plötsligt får jag idag vid kl 12 ett sms av honom att Ida ska han hämta 2 av barnen  (det 3e är med mig på jobbet).

jag svarar:Du kan ju inte bara strunta i allt och sen dyka upp när det passar dig utan ett ord i förväg så barnen vet vad som händer och vem som hämtar. Det är ingen bil du hyr på avtal utan små barn som har rätt till en viss förutsägbar vardag.
    Du hade kunnat skicka mig ett sms igår om det istället för idag samma dag. Du får hämta i morgon.
    Mvh

Ja då får jag ett svar senare som säger att han hämtar inte idag och inte heller i morgon.
    Så jag tackar för ett litet typ av besked i alla fall och frågar när han tänkte hämta...  men helt dött på svar igen.

varför passar det nu inte att sms igår om han ville hämta idag..?
    varför ställde han in att hämta i morgon om han nu vill träffa sina barn??

jag förstår inte det här beteendet....            

• Anonym

Han skiter i barnen och använder dom bara som redskap för att göra livet så jobbigt som möjligt för dig. Du får nog tyvärr acceptera att han förmodligen aldrig kommer att vilja ha en normal relation med sina barn. Tur att de har en sån superbra mamma! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Irriterad)

Han skickade nu sms i morse

"Fredag kl 17 - ja eller nej"

så man undrar ju varför han inte är intresserad av att hämta varken idag eller torsdag utan väljer att ha endast 3 dagar av sina 12 umgängesdagar  ???

• Anonym (Irriterad)

i morse meddelade förskolan mig att de hade skickat sms till pappan om han hämtar på fredag.
    Han hade svarat dem då att det är jag som hämtar...  

så stort var intresset i barnen.. efter att ha haft dem vv i 3 år ås har han  nu träffat dem 2 helger sedan domen kom i feb och han ställer in hela sitt påsklovsumgänge med dem.

• Anonym (Irriterad)

pappan har vid 2 helger till nu struntat i att hämta barnen.
    Helt hopplöst att försöka lita på att han följer det nya domslutet.

Han ska förändra, förminska och obstruera sig mot domslutet och vägrar läsa mail och vägrar kommunicera.

• Anonym (aabbcc)

Har inte läst hela tråden.

Ditt ex:s beteende bara bevisar att tingsrätten fattade rätt beslut.

Tyvärr kan man inte tvinga en förälder till umgänge.
    Min dotter har inte träffat sin pappa på 2 år och mailkontakten är sparsam, minst sagt.  
    Nu är hon visserligen i princip vuxen, men han hade ju kunnat använda en del av de underhållspengar han inte längre behöver betala till att se till att hon har något att leva av nu när hon är arbetslös i väntan på utbildning till hösten (och även då finns det väl ingen student som tycker sig ha så mycket pengar att ett bidrag från en förälder sitter fel?). Konstigt förresten att "umgängesförälderns" ekonomiska ansvar slutar i samband med att de slutar gymnasiet. Samtidigt kan de inte få ersättning från fk under sommaren eftersom de först måste stått till arbetsmarknadens förfogande i tre månader och det har de ju inte eftersom de varit tvungna att gå klart skolan.
    Långt ifrån alla lyckas skaffa sommarjobb.
    Hoppas att underhållsreglerna ändras i framtiden till att gälla till och med avslutade högskolestudier alternativt vid en tillräckligt hög inkomst för barnet (och alltså inte bara ett välbetalt sommarjobb).    

Svar på tråden Pappan väljer jobbet framför barnen och stuntar i det nya domslutet om umgängestiderna