• Naura

Flyttat BF efter UL

Hej,

jag är lite fundersam efter att ha varit på UL idag.

Jag är helt bombsäker på att jag hade min senaste mensens första dag den 10 november 2012. Enl standarduträkningen så ger det mig ett BF till den 16 aug.

När jag var i v.12+ så var jag på ett tidigt ultraljud på privatklinik. Där blev jag direkt flyttad till BF 12 aug för fostret var "alldeles för stort för att bara vara 12 veckor". Men flyttades ju bara 4 dagar framåt.

Idag har jag alltså varit på RUL, trodde jag just och precis passerat 50% gränsen i graviditeten, men efter dagens mätningar blev jag flyttad till 24 aug. Alltså 8 dagar efter ordinarie beräkning, och 12 dagar efter den beräkningen som gjordes i det som då var v.13+1.

Det ger mig en menscykel på typ 36 dagar eller liknande. Har aldrig i mitt liv haft oregelbundna cykler. Varit på 28 dagar på klockan. MEN, jag fick ju som sagt min senaste mens den 10 nov. Och ett par dagar senare, typ 12-13 nov kanske, så var jag och tog ut min koppar spiral även om jag fortfarande blödde. KAN det vara så att detta gjorde att ägglossning och allt rubbades och flyttades framåt? 

Är i allmänhet rätt missnöjd med ultraljudet idag. Med mitt första barn så gjordes en lång och utförlig undersökning. Hon förklarade hela vägen vad vi såg, zoomade in på hjärtat och hjärnan, spenderade mkt tid till att titta och undersöka. Idag var det en doktor på plats och hela undersökningen tog inte ens 5 min, och känner inte alls att jag fick samma behandling som förra graviditeten. Därav är jag oxå lite tveksam till mitt BF, men när jag påpekade detta så sa han bara att alla måtten visar på att jag inte är längre gången än så....

Hur kan man bli flyttad så många gånger? Jag känner mig väldigt osäker nu på vad som mitt "riktiga" BF datum är. Och snart är det för sent att kontrollera då barnet börjar växa mer individuellt i magen, men funderar ändå på att göra ett nytt UL på samma privat klinik som jag gjorde tidigare....

Hjälp mig reda ut det här! Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Flyttat BF efter UL
  • Mercurialis

Jag har också fått mitt BF flyttat ganska mycket.

När jag väntade första barnet var BF enligt sista mens den 15 mars.
    När jag gjorde KUB-UL sattes BF till 8 april.
    När jag gjorde RUL sattes BF till 1 april.

När jag väntade andra barnet var BF enligt sista mens 20 januari.
    Både KUB-UL och RUL satte BF till 2 februari.

I min första graviditet kändes justeringen av BF helt okej, eftersom jag hade en menscykel på sex veckor vid det tillfället. Men i min andra graviditet hade jag mycket svårare att acceptera flytten. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pimpinellan

UL är ingen exakt vetenskap och det kan skilja +-2 veckor på b.f. utifrån ett Ul. Men är man bombsäker på när man blivit gravid tycker jag man ska protestera! Det har ingen betydelse om barnet föds när det ska,men kommer det för tidigt kan livet hänga på den där felberäkningen och faktiskt också om man går väldigt mycket över. Finns ju dumbommar som flyttat b.f när man t.o.m gjort IVF eller de som fått datum att de skulle plussat innan de ens haft äl så lite får man nog stå på sig.

• Naura

VId denna graviditet så gjorde jag inga äl-test. Det gjorde jag med första dottern, och visste vilket datum ägget släppt, och att då var vi även överrens. Hade samma datum enl mens som enl RUL.

Men denna gång vet jag inte exakt när ägglossningen var, tog ju ut spiralen mitt i mensen och blev gravid kort därefter. Vet inte om cykeln kan rubbas av att spiralen tas ut. Måste snacka om det här när jag går på mvc nästa gång. Ska boka tid dit nu på tisdag.

Förra gången födde jag ett barn över 5kg med akut snitt. Denna gång är det högaktuellt att verkligen ha koll på storleken, och att de inte låter mig gå över tiden. Vill ju helst ha ett planerat snitt istället för en långdragen förlossningsprocedur som slutade i akut snitt tre dagar senare pga för stort barn. 

• flamsmaja

Det är väldigt vanligt att bli flyttad vid olika ul, speciellt om man gör ett tidigt som du gjorde. Då gör varje mm stor skillnad på hur långt gången de tror att man är. Gå efter datumet du fick på RUL, det är ju det man räknar efter.

• Naura

Jo det kommer ju vara 24e som gäller på MVC nu i fortsättningen. Hoppas bara man kan lita på det... Kommer göra ett till ultraljud 4-6 veckor före BF för att uppskatta en storlek. Kommer nog boka det 6 veckor före så att det inte blir för tätt inpå ifall det ska bokas ett snitt pga stort barn igen.

• linasahlsten

Nu kanske det inte är likadant i alla län, men i Sthlms län så utgår man numera efter det datum man får på KUB (om man gör det testet) då man anser att chansen att alla foster är "lika" stor vid den tidpunkten är större än att dom är det vid RUL.

Är nu gravid med nummer 3 och enligt sista mens så var BF 19/8 men blev flyttad till 14/8 på KUB. På RUL sa hon att hon hade velat flytta mig bakåt några dagar igen men dom fortsätter att utgå från KUBresultatet  så mitt BF är 14/(! :) 

Svar på tråden Flyttat BF efter UL