• Anonym (rökfri?)

När försvann ert röksug med Voxra?

Visste inte om detta passar här men testar... har iaf börjat med Voxra och nu ätit några dagar... har dock inte märkt att det är äckligt att röka ännu :-/ hade hoppats på ganska snabb effekt just för den delen... har liksom inte kraft att sluta av mig själv då jag mår risigt psykiskt och därför fått just den utskriven... så berätta era solskenshistorier om när och hur ni började tycka att ciggen var äcklig...

• Svar på tråden När försvann ert röksug med Voxra?
  • Meus Veritas

För mig tog det ca en o en halv vecka innan jag tyckte ciggen smaka riktigt illa. Tyvärr tog de bort sömnen lika effektivt som röksuget så efter fyra veckor var jag ett vrak och var tvungen att sluta

• Lilith Dark

För mig har det fortfarande inte kommit efter många månader min Voxra. Min läkare är förvånad och jag är glad haha.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Elin 885

huh? Voxra är en anti-deppressiv medicin, ett snri-preparat.
    vad har det med att sluta röka att göra?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Lilith Dark
    Elin 885 skrev 2013-03-28 17:05:36 följande:
    huh? Voxra är en anti-deppressiv medicin, ett snri-preparat.
    vad har det med att sluta röka att göra?
    Det är en av de vanliga biverkningarna; att det helt plötsligt smakar äckligt att röka.
  • Elin 885
    Lilith Dark skrev 2013-03-28 17:07:51 följande:
    Det är en av de vanliga biverkningarna; att det helt plötsligt smakar äckligt att röka.
    Inte enligt fass
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2#product-information

• Lilith Dark
    Elin 885 skrev 2013-03-28 17:09:35 följande:
    Inte enligt fass
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....#product-information

Enligt fass är inte täppt nästa en biverkning på en av mina mediciner heller, men trots det blir jag täppt i ca två timmar efter att jag tagit den.

Du vet om att det finns väldigt många biverkningar på väldigt många mediciner som inte står med va? 
  • Elin 885
    Lilith Dark skrev 2013-03-28 17:12:01 följande:
    Enligt fass är inte täppt nästa en biverkning på en av mina mediciner heller, men trots det blir jag täppt i ca två timmar efter att jag tagit den.

Du vet om att det finns väldigt många biverkningar på väldigt många mediciner som inte står med va? 
    jadå men om det vore en av de vanligaste biverkningarna som någon skrev här så borde den stå med i fass, eller så finns det givetvis en annan källa till det påståendet.
    har du anmält din till vårdgivare att du blir täppt i näsan av din medicin? de är nämligen tvygna att rapportera in det då.
  • Lilith Dark
    Elin 885 skrev 2013-03-28 17:13:30 följande:
    jadå men om det vore en av de vanligaste biverkningarna som någon skrev här så borde den stå med i fass, eller så finns det givetvis en annan källa till det påståendet.
    har du anmält din till vårdgivare att du blir täppt i näsan av din medicin? de är nämligen tvygna att rapportera in det då.
    Ja det har jag gjort. Han hade under hela sin läkartid, i tre olika länder, bara hört talas om det en gång. 

Att man tycker att det smakar äckligt att röka kan vara en biverkning, men utan att komma in som medicinsk biverkning, det är faktiskt det också väldigt vanligt. Det är skillnad på biverkningar och biverkningar enligt läkemedelsverket. 

Vill du ha en källa så kan du nog ringa vilken psykiatriker som helst så styrker de det påståendet. Vilket även stöds av att folk här fått det berättat av sina läkare.  
  • Anonym (Slutaröka)
    Elin 885 skrev 2013-03-28 17:05:36 följande:
    huh? Voxra är en anti-deppressiv medicin, ett snri-preparat. vad har det med att sluta röka att göra?

Det är ju exakt samma aktiva ämne i Voxra som i Zyban (bupropion) och Zyban används till rökavvänjning. Den enda skillnaden är att Voxra är en depottablett med modifierad frisättning medans Zyban ska intas två gånger per dygn och inte har denna depoteffekten. Dessutom är Voxra inte en SNRI utan tillhör en egen grupp som påverkar dopamin och noradrenalinhalterna, SNRI påverkar serotonin och noradrenalin. Så att den används till rökavvänjning är inte alls konstigt, i USA funderar dom på att godkänna den till viktminskning eftersom man ofta får sämre aptit, och där används den som ett tillägg till ssri eftersom den motverkar ssri:s biverkning med nedsatt sexualdrift.
  • Anonym (rökfri?)

Tack för era svar Ja visst kan det vara olika Dock hoppas jag att den "biverkningen" dyker upp snart iaf. Gör den inte det får jag väl ta tag i det längre fram helt enkelt... hade ju dock varit skönt att få det på köpet om man säger så

• Anonym (Bells)

Hej,
    Jag undrar om vad händer när man ökar dosen voxra för att sluta röka och man tar enda en cig under behandlingen 

• Anonym (llllll)
    Anonym (Bells) skrev 2023-04-03 22:28:39 följande:

Hej,
    Jag undrar om vad händer när man ökar dosen voxra för att sluta röka och man tar enda en cig under behandlingen 

Jag tror man puttar upp en 10 år gammal tråd med något som säger sig själv. Det är inte farligt att röka på Voxra. Såklart.

Svar på tråden När försvann ert röksug med Voxra?