• smörblommma

Namn som återfinns på namntoppen...

Upplever ni att namnen på namntoppen (top 25) är vanligt förekommande bland barn? Eller är det så att numera finns så många olika namn som föräldrar väljer att det ändå inte är så vanligt att stöta på två barn med samma namn i förskola/skola?

• Svar på tråden Namn som återfinns på namntoppen...
  • pellepelle

Det föds cirka 900 Alice, William, Lucas och Oscar per år och sammantaget cirka 110 000 barn, så cirka 0,8% per namn alltså.

Säg att det är cirka 15 barn i en medelstor barngrupp på dagis och cirka 25 barn i en lågstadieklass och sedan 30 i en hög/gymnasieklass.

Det ger cirka 1,2 % risk i förskolan, 2% i lågstadiet och 2,4 % i hög/gymnasiet för en dubbelnamnare om du väljer något av dessa fyra vanligaste.

Risken ökar såklart om du bor i ett segregerat område där det bor en stor majoritet vit medelklass samt om ditt barn väljer en gymnasielinje där det går en majoritet från vita medelklassen,samt om hen följer genusmönstret i sitt gymnasieval.

• pellepelle

Att tillägga är dock att du har rätt i din teori om attd e vanligaste namnen blir mindre vanliga så at säga.

2012 var det inget namn som fick över 1000 bärare. 1998 var det 11 namn som hade över 1000.
    2007 var det första året inget flicknamn fick föer än 1000 nya bärare och det har inte gått över det sedan dess. 2012 var dock första året som pojknamnen inte heller något över 1000 på vinnaren. Så visst är du en trend på spåret!

• Peach

De namn som förekommit två av i barngrupper där jag haft mina barn är inte bara namn som är de allra vanligaste, även om de finns på topp 100. (De jag kommer på nu är Malte, Tage, Klara, August och Filippa.)

Jag upplever inte att det är många barn som har samma namn, inga i min sons klass tex. 

Lite är det väl slumpen som avgör om det blir flera som heter lika eller inte!

Svar på tråden Namn som återfinns på namntoppen...