• Anonym (Bonus)

Biomamman tycker vi slänger ut barnen???

Vissa av er kommer säkert tycka att jag är bonusmamman från hell men kom ihåg att jag inte har nått emot dom. Tycker dom är som vilka ungar som helst, busar med dom, lagar mat åt dom, kramar dom. Men nu är det så att vi bor pyttelitet!! Jag och gubben sover i en skrubb med vår lille son på drygt två. Bonusbarnen som bor vv bor i det enda sovrummet. Vi får ärligt talat inte plats alls. Vår son är så stor nu att han behöver ett eget rum. Nu har vi pratat om att bonusarna ska flytta heltid till sin mamma så att sonen kan få deras rum. Vi flyttar ut i vardagsrummet. O bonusarna får ta över skrubben vh. Bara tills vi får bättre ekonomi och kan skaffa större. Vi bor ju här jämt och mår dåligt av att det är så trångt. Bonusarna har ju två hem och kan ju också bo hos sin mamma. Biomamman är rabiat nu. Säger att vi diskriminerar dom. Men egentligen tror jag bara hon är arg över att hon jobbar skift o kväll varannan vecka o inte har lust att byta pass. Är vi så hemska???

• Svar på tråden Biomamman tycker vi slänger ut barnen???
  • kitkat
    Ess skrev 2013-03-31 22:14:14 följande:
    Ikea brukar ha bra lösningar för trångbodda, utan att det kostar skjortan.

Ess skrev 2013-03-31 22:14:14 följande:
    Ikea brukar ha bra lösningar för trångbodda, utan att det kostar skjortan.

Ja precis, vill man lösa läget kan man göra det också. Ikea är toppen för det ändamålet.
  • Brumma

Kitkat - vet ärligt talat inte :)
    Om man betalar direkt till mamman bestämmer man väl själva vad summan är?
    Den kan ju vara både mer eller mindre än 1273 eftersom man utgår efter föräldrarnas ekonomiska "förmåga" och barnets behov...
    1273 är ju om man får underhållsstöd eller underhållsbidrag antingen från föräkringskassan (om den andra föräldern inte har betalningsförmåga) eller genom försäkringskassan (om man inte kan komma överens)?
    Trodde det var detta som avsågs?
    Men det går bra att läsa här :)
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

• Ernst Hugo
    Brumma skrev 2013-03-31 22:30:22 följande:
    Kitkat - vet ärligt talat inte :)
    Om man betalar direkt till mamman bestämmer man väl själva vad summan är?
    Den kan ju vara både mer eller mindre än 1273 eftersom man utgår efter föräldrarnas ekonomiska "förmåga" och barnets behov...
    1273 är ju om man får underhållsstöd eller underhållsbidrag antingen från föräkringskassan (om den andra föräldern inte har betalningsförmåga) eller genom försäkringskassan (om man inte kan komma överens)?
    Trodde det var detta som avsågs?
    Men det går bra att läsa här :)
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Du vet vad "brumma" betyder på skånska?
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • kitkat
    Kitkat - vet ärligt talat inte :) Om man betalar direkt till mamman bestämmer man väl själva vad summan är? Den kan ju vara både mer eller mindre än 1273 eftersom man utgår efter föräldrarnas ekonomiska "förmåga" och barnets behov... 1273 är ju om man får underhållsstöd eller underhållsbidrag antingen från föräkringskassan (om den andra föräldern inte har betalningsförmåga) eller genom försäkringskassan (om man inte kan komma överens)? Trodde det var detta som avsågs? Men det går bra att läsa här :) www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Kitkat - vet ärligt talat inte :) Om man betalar direkt till mamman bestämmer man väl själva vad summan är? Den kan ju vara både mer eller mindre än 1273 eftersom man utgår efter föräldrarnas ekonomiska "förmåga" och barnets behov... 1273 är ju om man får underhållsstöd eller underhållsbidrag antingen från föräkringskassan (om den andra föräldern inte har betalningsförmåga) eller genom försäkringskassan (om man inte kan komma överens)? Trodde det var detta som avsågs? Men det går bra att läsa här :) www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Jag var ju in och läste. fk skiljer underhållsstöd och underhållsbidrag. Klickar du på rubriken underhållsbidrag så står det att den höjts med 1%. Där står det också om höjningarna från år till år. Det nån mall att fylla i så man vet vad som är rimligt. Jag fattar det som att det är mallen som "höjts". Underhållsstödet har inte höjts på många många år....
  • Brumma
    Ernst Hugo skrev 2013-03-31 22:48:42 följande:

Öh nej.. Vad nu det har med saken att göra??
  • kitkat

Vad betyder det?
  • Vitamin
    kitkat skrev 2013-03-31 23:03:50 följande:

Vad betyder det?

Gissningsvis samma som på dalmål... Tungan ute
    Sorry, OT.
  • kitkat
    Vitamin skrev 2013-04-01 20:42:45 följande:
    Gissningsvis samma som på dalmål... Sorry, OT.

Vitamin skrev 2013-04-01 20:42:45 följande:
    Gissningsvis samma som på dalmål... Sorry, OT.

Nu är ju min nyfikenhet väckt trots ot. På västmanländska och närkingska är det bara vad björnen gör. Antar att det inte är vad ni menar.
  • Vitamin
    kitkat skrev 2013-04-01 20:49:24 följande:

Nu är ju min nyfikenhet väckt trots ot. På västmanländska och närkingska är det bara vad björnen gör. Antar att det inte är vad ni menar.

Brumma = dalmål för ligga.

Man brummar på någon. (Inte med)

Jag tyckte att det var rätt märkligt när jag hörde det första gångerna i Dalarna. Jag trodde också att brumma var ett läte från en björn... Förvånad
  • Brumma

Tja, mitt nick kommer faktiskt från Brumma i bamsetidningen :)
    Men så är jag ju smått småbarnsskadad :)

• Ernst Hugo
    Vitamin skrev 2013-04-01 21:42:22 följande:

Brumma = dalmål för ligga.

Man brummar på någon. (Inte med)

Jag tyckte att det var rätt märkligt när jag hörde det första gångerna i Dalarna. Jag trodde också att brumma var ett läte från en björn... Förvånad

Samma på skånska
  • Snigeln

Det är onödigt att linda in det i bomull eller försöka försköna situationen. Ni vill "slänga ut" dem, så är det ju! Sedan kan jag verkligen lida med er angående att ni har det trångt, det har jag själv upplevt en tid medan vi byggde hus och det var för j*vligt rent ut sagt. Men trångboddhet är inte en acceptabel orsak till att ha barnen mindre.

"Bara tills vi får bättre ekonomi och kan skaffa större". Exakt VAD innebär detta? Vet ni om att ni kommer få förhöjd inkomst inom en snar framtid? Kommer ni snart ha tillräckligt ihopsparat till en kontantinsats till ett större boende? Studerar någon av er och snart kommer komma ut i arbetslivet? Är någon av er tillfälligt sjukskriven?HUR har ni tänkt att det ska bli bättre ekonomiskt?

Om ni verkligen har en realistisk plan att inom en mycket snar framtid få tag på ett större boende och ni nu trampar på varandra så att barnen SJÄLVA tycker det är jobbigt, då kan jag tycka att det FÖR BARNENS SKULL kan vara en lösning att mamman har dem lite mer just nu. Om de själva tycker det är en bra idé alltså. Men vet ni inte exakt hur och när ni kommer få bättre ekonomi tycker jag det absolut inte är okej att flytta ut familjemedlemmar "tills det blir bättre"! Handen på hjärtat, tror du verkligen att barnen kommer vilja komma vv igen om ni flyttar ut dem på obestämd tid?

Angående mamman så förstår jag henne fullständigt! Och det tror jag du också gör om du lite försöker sätta dig in i hennes situation... 

Svar på tråden Biomamman tycker vi slänger ut barnen???