• FCBJ

    Hur ska en matdagbok se ut?

    Hej!

    Jag tänkte börja med en matdagbok för min dotter, men vet inte riktigt hur den ska se ut. Är det någon som har tips på detta? Jag har försökt googla efter en, men allt verkar vara så fokuserat på viktnedgång. Någon som vet om det finns en bra matdagbok på nätet som kan användas för att utreda eventuella allergier?

  • Svar på tråden Hur ska en matdagbok se ut?
  • Philippa

    Enkelt, skriv upp exakt vad du ger dottern och vid vilket tidslag. Skriv sedan upp om du märker av några allegiska reaktioner; då skriver du vad och vilken tid.

  • Nyfiken gul

    allt man stoppar i munnen ska dokumenteras även om det är ett tuggummi eller en halstablett.

    Försök vara så detaljerad som möjligt när du skriver upp tex middagsmat.  Är det dressing på sallad så skriv vad det är för dressing och på ett ungefär vad den innehåller. Har man allergier är ju beståndsdelar jätteviktiga att försöka hitta och klura på . 

    Skriv tidpunkt och skriv sen också om det händer något ett tag efter hon ätit något, tex om hon klagar över magont eller börjar klia sig eller liknande.  

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dotse
    FCBJ skrev 2013-03-31 15:11:32 följande:
    Den verkar också vara fokuserad på vikt. Får nog hålla mig till excel.
    Nej.. om du ska skriva in till exempel en morot så kan du välja på att ange gram, eller t.ex en liten morot, stor morot osv så har de färdiga vikter för det. 
  • Nyfiken gul
    Dotse skrev 2013-03-31 15:15:06 följande:
    Nej.. om du ska skriva in till exempel en morot så kan du välja på att ange gram, eller t.ex en liten morot, stor morot osv så har de färdiga vikter för det. 
    fast nu var ju inte vikten frågan utan om allergier
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dotse
    Nyfiken gul skrev 2013-03-31 16:31:43 följande:
    fast nu var ju inte vikten frågan utan om allergier
    Aha, jag trodde du menade vikten på maten haha. Men du menar att du behöver en specialanpassad matdagbok? På vilket sätt?
  • FCBJ
    Dotse skrev 2013-03-31 17:57:28 följande:
    Aha, jag trodde du menade vikten på maten haha. Men du menar att du behöver en specialanpassad matdagbok? På vilket sätt?
    Japp, det är inte viktnedgång jag är intresserad av utan en enkel mall eller liknande som underlättar inskrivningen av mat och symptom.
    Har försökt några dagar att skriva ner med hjälp av exceldokument, men det är lätt att glömma bort. De dagar hon nu har varit på dagis har tyvärr inte blivit antecknade alls.
  • Moder1

    Du skriver upp när ditt barn äter, var, och vad, mängd . Hur mycket Hen får och hur mycket hen äter upp.

    Typ:
    8. skogakolmslimpa 1 stor bit, 2 msk bredgott två skivor herrgårdsost. 1 dl apelsindryck av märket...

    11.30. 2 dl kokta makaroner, 5 mamma scans köttbullar, 1 medelstor morot, 1 msk ketschup(märke)

    14. en stor banan.

    17 en lite potatis. två fiskpinnar , 1 msk remoladsås. 1 dl mellan mjölk..

    osv osv              

  • SockerStinn

    Glöm inte att anteckna om maten är rå, kokt, ugnsbakad etc eftersom tillagning påverkar mängd/struktur på allergener i maten. Man kan vara allergisk mot rå morot men tåla kokt. Eller tåla ugnsbakad vete (bröd) men inte stekt (pannkakor).

Svar på tråden Hur ska en matdagbok se ut?