• Anonym

Mina vänner regaerar på hur jag behandlar sambons barn..

Två av mina vänner har anmärkt på hur jag är mot min sambons barn, jag anser att jag inte gör något fel.

Så här ligger det till. Jag har bett min sambo ändra umgänget schemat när han har barnen så jag jobbar mycket när dom är hos oss. Jag jobbar nämligen två heler irad och ledig två..Är långledig även långledig så jag vill att barnen inte är här när jag är långledig. 
    Mina vänner tycker jag är väldigt självisk när jag betättade orsaken till att vi bytt vecka på barnen.

Är det verkligen så själviskt som mina vänner vill få det att låta?   

• Svar på tråden Mina vänner regaerar på hur jag behandlar sambons barn..
  • Ess
    Anonym (#7) skrev 2013-03-30 12:25:46 följande:
    Det beror på vilka tider man arbetar.... Alla jobbar inte 7-4.

Okej, din man är borta mycket förstår jag.

Nej, inte när hon inte har ansvaret över barnen. Hon kan inte bestämma vad han ska göra när han har barnen.
    Nej, de flesta jobbar 8-17 och har dessutom resväg. Om man drar ett snitt när dom brukar bli hämtade från fritids.

Han har ett normalt heltidsjobb, vilket gör att det inte är så mycket kvalitetstid över när alla måsten är gjorda på kvällen. Då är det dags för barnen att lägga sig.

Självklart så har man en dialog hur barnen ska skötas och om dom ska lämnas bort osv.
    Annars kan man vända på det och säga så att de stora barnens mamma inte har rätt att säga ifrån om han skulle lämna bort dem för att göra nåt med den lilla.
    Tror knappast att hon svalt det stillatigande. 
  • Anonym (#7)
    Ess skrev 2013-03-30 12:38:34 följande:
    Nej, de flesta jobbar 8-17 och har dessutom resväg. Om man drar ett snitt när dom brukar bli hämtade från fritids.

Han har ett normalt heltidsjobb, vilket gör att det inte är så mycket kvalitetstid över när alla måsten är gjorda på kvällen. Då är det dags för barnen att lägga sig.

Självklart så har man en dialog hur barnen ska skötas och om dom ska lämnas bort osv.
    Annars kan man vända på det och säga så att de stora barnens mamma inte har rätt att säga ifrån om han skulle lämna bort dem för att göra nåt med den lilla.
    Tror knappast att hon svalt det stillatigande. 
    Nej de flesta med kontorsjobb arbetar de tiderna.

Själv har jag inte haft problem att ha kvalitetstid med mina barn trots heltidsarbete. Men man prioriterar olika så klart.

Har man? Väldigt få kvinnor som är hemma med barnen frågar mannen om det är okej att hon gör ditten och datten eller om hennes mamma får sköta barnen så hon kan göra ditten och datten. Märkligt att män måste fråga sin partner.

Den som har ansvar för barnen bestämmer, precis som med separerade föräldrar.
  • SVBk4rr1ng

#7 - Varför bör pappan skaffa barnvakt till 2-åringen? Det är inte särskilt vanligt i några familjer över huvudtaget att man skaffar barnvakt för att få till egentid med vissa av barnen. I de flesta barnfamiljer umgås man tillsammans även om barnen inte är jämngamla. Ibland hittar man på nåt som de stora gillar och de små får följa med och tvärtom.

• SVBk4rr1ng

#7 - Har man gemensam vårdnad kan man inte fatta större beslut mot den andra förälderns vilja. Detta gäller oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller isär. Vet ej om barnvakt räknas till ett större eller mindre beslut men förmodligen kan man nog inte lämna bort ett barn på regelbunden basis i alla fall mot den andres vilja.

• SVBk4rr1ng

#7 - Dessutom går det inte att kompensera bonusbarnen att de får lika mycket tid med sin pappa som det gemensamma barnet eftersom de bara kommer varannan helg medans det gemensamma barnet alltid bor med sin pappa.

• Anonym (#7)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-03-30 13:20:21 följande:
    #7 - Varför bör pappan skaffa barnvakt till 2-åringen? Det är inte särskilt vanligt i några familjer över huvudtaget att man skaffar barnvakt för att få till egentid med vissa av barnen. I de flesta barnfamiljer umgås man tillsammans även om barnen inte är jämngamla. Ibland hittar man på nåt som de stora gillar och de små får följa med och tvärtom.
    Det är väldigt vanligt skulle jag säga. Jag har ofta lämnat bort den lilla för att åka på äventyrsbad med de stora, bowla, se på bio osv. Det är inget konstigt med det. Visst umgås vi alla också men det hindrar inte att jag även gör saker med de stora som den lilla inte klarar av.

Hur går man på bio med storasyskonen med en 2-åring som inte kan hålla tyst eller som vill springa omkring?
  • Anonym (#7)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-03-30 13:22:54 följande:
    #7 - Har man gemensam vårdnad kan man inte fatta större beslut mot den andra förälderns vilja. Detta gäller oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller isär. Vet ej om barnvakt räknas till ett större eller mindre beslut men förmodligen kan man nog inte lämna bort ett barn på regelbunden basis i alla fall mot den andres vilja.
    Vardagsbeslut får man fatta på egen hand. Dvs vad barnen ska äta, om någon ska ha barnvakt osv. :)

Större beslut som båda måste vara överens om är vilken skola barnen ska gå i, om barnen ska uppfostras som kristna/muslimer/judar osv, var barnen ska bo osv...
  • Anonym (#7)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-03-30 13:24:58 följande:
    #7 - Dessutom går det inte att kompensera bonusbarnen att de får lika mycket tid med sin pappa som det gemensamma barnet eftersom de bara kommer varannan helg medans det gemensamma barnet alltid bor med sin pappa.
    Det handlar inte om kompensation utan om att barnen har rätt att få göra åldersadvekata saker med sin pappa emellanåt.
  • Ess
    Anonym (#7) skrev 2013-03-30 13:35:03 följande:
    Vardagsbeslut får man fatta på egen hand. Dvs vad barnen ska äta, om någon ska ha barnvakt osv. :)

Större beslut som båda måste vara överens om är vilken skola barnen ska gå i, om barnen ska uppfostras som kristna/muslimer/judar osv, var barnen ska bo osv...
    Vi brukar prata med varann. Att fixa barnvakt är en ganska stor grej hos oss, eftersom de enda vi har som ev ställer upp om det krisar, det är mina föräldrar. 
    Även om vi haft lättare så brukar vi ändå prata med varann ang vilka planer vi har. 
  • Ess
    Anonym (#7) skrev 2013-03-30 12:50:19 följande:
    Nej de flesta med kontorsjobb arbetar de tiderna.

Själv har jag inte haft problem att ha kvalitetstid med mina barn trots heltidsarbete. Men man prioriterar olika så klart.

Har man? Väldigt få kvinnor som är hemma med barnen frågar mannen om det är okej att hon gör ditten och datten eller om hennes mamma får sköta barnen så hon kan göra ditten och datten. Märkligt att män måste fråga sin partner.

Den som har ansvar för barnen bestämmer, precis som med separerade föräldrar.
    Vi är tvungna att prioritera så att han börjar senare och lämnar på skola dagis, därför är han inte hemma förrän 17.30-18 tiden. Lägger sig sen barnen vid 20 och den största vid 20.30, så blir det inte så mycket tid för honom att umgås med dem.
    Jag däremot har sådana arbetstider att jag har mer tid hemma på eftermiddagen, men det betyder att jag börjar innan dagis/fritids öppnar, så jag kan aldrig lämna på morgonen. 
  • Anonym (Men kom igen nu)
    Anonym (#7) skrev 2013-03-29 17:28:53 följande:
    Jag har lyckats vara småbarnsförälder och plugga 100% samt arbeta 100 % så vad är det du tror jag jag inte förstår?

Jag har dessutom skrivit att jag är övertygad om att barnen har det bättre när de träffar pappa utan Ts. Så det är en win-win situation förstår du.

Ingenstans skrev jag att Ts gör fel, snarare att jag tror att det är bäst för alla att Ts är borta mesta möjliga när barnen är där. Kanske ska du läsa om mitt inlägg och läsa rätt innan du kommenterar?
    Jag citerar din första punkt: 

1. Jag tror barnen uppskattar att du är borta så mycket som möjligt. Människor som är negativt inställda till en tenderar att förstöra stämningen, så det är nog för barnens bästa att du gör som du gör.

Jag har läst ditt inlägg och förstått mycket väl vad du skriver men för oss som jobbar skift OCH är småbarnsföräldrar förstår jag helt och fullt ut om TS inte vill ha  ALLA barnen de få stunder hon är ledig.  Jag anklagade dig aldrig för att vara en dålig förälder men jag tror verkligen inte du förstår hela situationen. Du behöver ju faktiskt inte vara spydig bara för att alla inte tycker som du? Menar inte att vara otrevlig men ditt inlägg var inte speciellt trevligt det heller.

Är väl trevligare att vara med familjen på bra grunder som man själv kan stå för än att tvingas umgås till höger och vänster om det går att styra till det bättre. Visst är väl alla barnen viktiga men man måste ju orka med sin vardag också.
  • sophiie

Går din sambo med på det varför inte.
    Men du och hans barn kommer aldrig då en ordentligt relation.
    Förstår inte ens hur du kan kalla dem bonusbarn, som du känner borde du referera dem som din sambos barn.

Hade min man känt så för mitt barn så hade vi aldrig flyttat ihop, flyttar man ihop får man , enligt mig, ta hela ryggsäcken :)

Men alla olika

Svar på tråden Mina vänner regaerar på hur jag behandlar sambons barn..