• Anonym (varför?)

Ny partner = ny utredning ( fast man vet felet) ?

Undrar en sak, sökte på privat gyn för att jag å dåvarande killen inte blivit gravida på ett år..

Då han inte lämnade något sperma-prov så kunde dom inte veta hur hans spermier var !

Men på mig kom dom fram till att jag troligen måste ha ägglossningsstimulerande medel!

( har dock ett barn sen innan med en annan)

för att jag ha så långt mellan min mens... till nästa mens...

Men om jag nu träffar en ny partner

VI ( vet) att jag inte blir gravid utan  pregotime eller liknande, då jag måste få igång min älglossning! Ska jag å min " nya" kille då försöka bli gravida 1 år!

fast VI vet att jag är den som behöver tabletter för att få ingång mens....

hmmm hur tänker man där???

• Svar på tråden Ny partner = ny utredning ( fast man vet felet) ?
  • arianne03

Men hur snabbt tänker du och din nya skaffa barn? Ska ni inte ens vara tillsammans ett år först?

• Anonym (varför?)
    arianne03 skrev 2013-03-29 15:00:35 följande:
    Men hur snabbt tänker du och din nya skaffa barn? Ska ni inte ens vara tillsammans ett år först?
     nej om han vill så vill jag =)

å åren går jag är  27 år..........
  • Cohen

"Men på mig kom dom fram till att jag troligen måste ha ägglossningsstimulerande medel! "

Verkar inte som en fullständig utredning gjorts/genomförst helt. Antingen VET man ju om du behöver ägglossningsstimulerande medel eller inte + att med det i åtanke kan det ju lika gärna varit din ex partners spermier det var fel på.

Väljer ni att gå privat behöver ni ju inte "pröva" i 1 år, pengar rules the world.

Har ni tänkt gå via landstinget och bor i t ex Stockholm behöver man styrka att man varit i ett förhållande i 2 år.

Lycka till med allt!

• Anonym
    Cohen skrev 2013-04-05 10:52:24 följande:

"Men på mig kom dom fram till att jag troligen måste ha ägglossningsstimulerande medel! "

Verkar inte som en fullständig utredning gjorts/genomförst helt. Antingen VET man ju om du behöver ägglossningsstimulerande medel eller inte + att med det i åtanke kan det ju lika gärna varit din ex partners spermier det var fel på.

Väljer ni att gå privat behöver ni ju inte "pröva" i 1 år, pengar rules the world.

Har ni tänkt gå via landstinget och bor i t ex Stockholm behöver man styrka att man varit i ett förhållande i 2 år.

Lycka till med allt!

Men detta gäller väl IVF?

Jag tror att TS kan gå privat och be att få Pergotime utskrivet. Möjligtvis vill de kolla mannens spermier, för det är ju inte bra att ta Pergotime i onödan (dvs om spermierna är dåliga).

• Anonym (varför?)
    Cohen skrev 2013-04-05 10:52:24 följande:

Lycka till med allt!

Okey.. Men här i  vårt länslandsting så spelar det ingen roll om man går privat! Är ändå minst 1 år man ska ha försökt, men som min mamma sa " hur ska dom veta"  så kör på det =)
  • Anonym
    Anonym (varför?) skrev 2013-04-07 23:13:52 följande:
    Okey.. Men här i  vårt länslandsting så spelar det ingen roll om man går privat! Är ändå minst 1 år man ska ha försökt, men som min mamma sa " hur ska dom veta"  så kör på det =)
    Men gäller det även om man inte har normal ägglossning?

Anledningen till att man ska försöka i ett år är att under det första (och andra) året har man goda chanser att bli gravid på egen hand. Men det förutsätter att vissa grundläggande förutsättningar finns. Ägglossning är ju något man själv kan gå och kolla upp om man har, det krävs bara ett blodprov.

Jag tycker det är bra att vänta ett år innan man söker hjälp (förutsatt att man har ägglossning osv). Även om det känns trögt och trist så har man faktiskt goda chanser att lyckas på försök nr 12. Bara dumt att ge sig in i barnlöshetskarusellen utan att ha försökt ordentligt på egen hand. Jag har ett lite längre perspektiv på barnlöshet (5+ år) och i det stora hela är några månader extra av hemmaförsök inte direkt något man kommer komma ihåg när man väl plussar.

• Anonym (varför?)
    Anonym skrev 2013-04-08 20:40:08 följande:
    Men gäller det även om man inte har normal ägglossning?

Anledningen till att man ska försöka i ett år är att under det första (och andra) året har man goda chanser att bli gravid på egen hand. Men det förutsätter att vissa grundläggande förutsättningar finns. Ägglossning är ju något man själv kan gå och kolla upp om man har, det krävs bara ett blodprov.

Jag tycker det är bra att vänta ett år innan man söker hjälp (förutsatt att man har ägglossning osv). Även om det känns trögt och trist så har man faktiskt goda chanser att lyckas på försök nr 12. Bara dumt att ge sig in i barnlöshetskarusellen utan att ha försökt ordentligt på egen hand. Jag har ett lite längre perspektiv på barnlöshet (5+ år) och i det stora hela är några månader extra av hemmaförsök inte direkt något man kommer komma ihåg när man väl plussar.

Okey förstår ditt resonemang! Men till mig så stod det i brevet, att jag troligen behöver ägglossnings stimulerande hjälp. Men då dom inte kollat spermierna på min NU fd kille! Så kommer dom avvakta tills spermie prover inkommer.... Men menar då att när jag träffar en ny! Och vi vill ha barn, så känns det ju dumt att försöka ett år när det mest troligen är mig det är fel på...

SÅ här ser min mens cykel ut:

September 43
    oktober      30
    december  54
    februari      43
    mars          31
    april           31

Oj ni kämpar på bra=) Har ni några barn sen tidigare ?

• Anonym
    Anonym (varför?) skrev 2013-04-08 22:35:00 följande:
    Okey förstår ditt resonemang! Men till mig så stod det i brevet, att jag troligen behöver ägglossnings stimulerande hjälp. Men då dom inte kollat spermierna på min NU fd kille! Så kommer dom avvakta tills spermie prover inkommer.... Men menar då att när jag träffar en ny! Och vi vill ha barn, så känns det ju dumt att försöka ett år när det mest troligen är mig det är fel på...

SÅ här ser min mens cykel ut:

September 43
    oktober      30
    december  54
    februari      43
    mars          31
    april           31

Oj ni kämpar på bra=) Har ni några barn sen tidigare ?

Ja det jag menade med mitt inlägg var att när du träffar en kille så borde ni kunna gå och kolla upp spermierna och sedan få Pergotime utskrivet. Efter vad jag förstår så kan man få Pergotime utskrivet utan att ha gjort en hel utredning.

Har man inte ÄL så är det ju ingen idé att hålla på och försöka hemma.

Vi har inga barn men nu har jag plussat för första gången och hoppas på att det ska gå bra. Plussade med IVF.
  • Anonym (varför?)
    Anonym skrev 2013-04-09 21:29:10 följande:
    Ja det jag menade med mitt inlägg var att när du träffar en kille så borde ni kunna gå och kolla upp spermierna och sedan få Pergotime utskrivet. Efter vad jag förstår så kan man få Pergotime utskrivet utan att ha gjort en hel utredning.

Har man inte ÄL så är det ju ingen idé att hålla på och försöka hemma.

Vi har inga barn men nu har jag plussat för första gången och hoppas på att det ska gå bra. Plussade med IVF.
    Grattis va kul=)  Okey ska jag vända mig till samma som jag gjorde tester hos då? när jag väl träffar nån som vill ha barn=)
Svar på tråden Ny partner = ny utredning ( fast man vet felet) ?