• Dettaejag

Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?

Hej.

Jag har en underbar liten son som kommer att vara lite mer än 15 månader när han får en lillasyster nu i maj. Jag tänkte passa på att fråga alla er som fått barn tätt ifall ni har några tips och knep för hur man bäst får det att fungera. Sådant man kanske inte tänker på innan. Vad var och blev viktigt för er. Vad fungerade i vardagen och vad blev mer problematiskt? Tacksam för tips

• Svar på tråden Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?
  • Flickan och kråkan

Jag har 16 månader mellan mina första pojkar. Äldsta är nu 5 år och yngsta fyller snart 4. De är varandras stora trygghet i livet och det har varit en ynnest att få se dem växa upp tillsammans och knyta an till varandra. Du har mycket vackert att se fram emot TS ......som när storebror första gången spontant tar lillebror i handen när han ska gå ner för ett trappsteg .

Hur som helst, tips:
    1. Första tiden går ofta fint. Amöbor i form av orörliga spädbarn är ingen konkurrens eller besvär för det äldre barnet. Var beredd på att det kan komma konflikter när de yngsta barnet börjar bli rörligt på egen hand - hänger efter storasyskonet, tuggar på hans/hennes pusselbitar, river hans/hennes torn och bara finns till och tar plats och utrymme när de äldre barnet hamnar i utvecklingsperioden "MIN/MITT".
    2. Bärsjal eller ergonomisk bärsele. Suveränt. Man kan ha minstingen nära nöjd och glad men ändå klättra och gunga med det äldre barnet. Smidigt när de blir större också....att ha en fast på ryggen där man vet var man har honom/henne och man bara behöver jaga ett rymmande barn .
    3. Storasyskonet är litet, som många redan påpekat. Vi samsov med båda hela tiden. Hade båda hemma på heltid tillsammans länge (det är ju en av de riktigt stora fördelarna med att ha tätt tycker jag, att man kan ha dem hemma länge).
    4. Dra ner på kraven. Världen går inte under om man äter snabbmakaroner lite då och då.
    5. Hemstäd! Vi är inte högavlönade på något vis. Världens bästa investering alla kategorier.
    6. Stor madrass att ha på golvet. Där bodde vi när vi inte var ute. Jättesmidigt att sitta och amma lillebror eller ha honom liggandes bredvid och samtidigt leka med storebror. Storebror var liksom med hela tiden.
    7. Så mycket sömn blir det inte......och man är periodvis sjuk trött.....och känner sig otillräcklig. Detta går över! I det stora hela är det en rätt kort period. Sjukt jobbigt när man inte får sova, men det GÅR ÖVER .

• jannovich

16 månader mellan mina. Vi har nog inte gjort nåt särskilt, lillebror hängde med i storasysters rutiner och det blev rätt naturligt. Enda tipset är väl som någon skrev tidigare att ha en ergonomisk bärsele eller bärsjal. Lillebror bodde rätt mycket i Manducan och det gjorde att jag kunde göra saker med storasyster. Framförallt utevistelserna blev enklare, vi kunde gå i skogen och lämna vagnen hemma. 

Nu fyller stora snart 3 och lilla har passerat 1,5 år och dom kramas och bråkar omvartannat. Men det tror jag att dom hade gjort oavsett åldersskillnad Skrattande

Lycka till, gör det som passar er familj bäst! 

• Dettaejag

Tack för alla tips.

Jag har själv alltid varit ganska ostrukturerad men i och med att nästan alla pratar om rutiner så känns det som att man vore korkad ifall man inte lyssnar och det är ja inte

Min son har alltid sovit mycket bra om nätterna men inte om dagarna då det finns så mycket spännande att upptäcka så det har varit lite krångel med det. Vissa dagar har han inte sovit alls. Så här är mitt förslag så kanske ni kan säga vad ni tycker?

Tack

Vakna 6.00 Välling

8.00 Frukost

10.00 Lek på Gården

12.00 Lunch

13.00 Sömn

14.00 Promenad

16.00 Middag

18.00 Välling

18.30-19.00 Säng

• emma enhörning

Mitt tips är, tvärtemot vad andra redan skrivit, att skita i fasta tider och rutiner :)

Vill det äldre syskonet vara uppe med liten och mamma/pappa så låt det vara det, trots att klockan passerar 21.

Vi har också alltid låtit liten, och allt runt det, kretsa runt det äldre barnet- inte tvärtom!

Tex så kanske liten får äta vid lekplatsen för där vill syskonet vara. Liten får vänta 15 minuter extra med blöjbyte för jag leker med stor!

Men det allra viktigaste, för oss, gör inte så big deal av det och inkludera stor i så gott som allt med liten!

Glöm inte bort stor för stor är fortfarande liten :)

• Flickan och kråkan
    Dettaejag skrev 2013-03-30 08:38:36 följande:
    Tack för alla tips.

Jag har själv alltid varit ganska ostrukturerad men i och med att nästan alla pratar om rutiner så känns det som att man vore korkad ifall man inte lyssnar och det är ja inte

Min son har alltid sovit mycket bra om nätterna men inte om dagarna då det finns så mycket spännande att upptäcka så det har varit lite krångel med det. Vissa dagar har han inte sovit alls. Så här är mitt förslag så kanske ni kan säga vad ni tycker?

Tack

Vakna 6.00 Välling

8.00 Frukost

10.00 Lek på Gården

12.00 Lunch

13.00 Sömn

14.00 Promenad

16.00 Middag

18.00 Välling

18.30-19.00 Säng

Utifrån mina erfarenheter med just mina barn så ligger dagsvilan alldeles för sent. Vi fick nattsudd om de sov så sent på dagen i den åldern. Men barn är olika och därför svårt att kommentera andras dagsrutiner. Det är ju något man måste känna sig för i den egna familjen.

Mitt tips, eftersom ni väntar smått rätt snart, är att inte ha alltför mycket fasta planer/rutiner kring hur det ska fungera med två små barn hemma innan. Det har en tendens att inte bli riktigt som man tänkt/planerat .

• Nyfiken gul

Rutiiner är ett måste på dom saker man inte rubbar på.

man rubbar aldrig på viktiga saker som nattning tex  det kan sabotera väldigt mycket

och så får man vara noga med att TVÅ föräldrar jobbar med samma rutiner.   Är det läggning kl 19 för stora så får man hålla på det och låta ena föräldern bada o natta medans den andra ammar tex.

Lunch, lektider och vara på lekplatser är rutiner som inte måste hållas supernoga och kan ruckas på  och hållas flytande beroende på hur bebis är på dagarna. 

Men rubba aldrig på riktigt viktiga rutiner för då får du det riktigt jobbigt!  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • angio101

har din partner varit förädraledig med ettan? Vi har 15 mån emellan, och jag jobbade heltid i tre månader innan tvåan kom, just för att barnens far skulle ha en chans att vara hemma och fatta hur det är att vara föräldraledig, sedan var vi båda hemma föräldralediga för varsitt barn i tre månader.

För mig har tyvärr barnen sovit omlott nästan hela tiden iaf dagtid, så jag har inte kunnat vila på dagen på samma sätt som med ettan. Jag ställde tvåans spjälsäng i vardagsrummet så att hon kunde vara med men ur vägen för storebrors härjningar.

• Mabaja

Mitt tips är att låt det ta sin tid! Det tar tid att hamna i vardagslunken och få allt att flyta. Och var beredd på reaktioner från första barnet. Ena stunden full fokus och i nästa måste ettan dela på föräldrarna.

Jag har nästan 17 mån mellan mina två och kommer ha 15 mån mellan nr 2 och 3...

• MCooper

Var hemma tillsammans så länge som möjligt, minst 1 månad. Värt att ta ut dubbla föräldradagar för att få amning och nya rutiner att sitta lite bättre. Plus att du hinner återhämta dig bättre ifrån förlossningen!

• Dettaejag
    angio101 skrev 2013-03-30 09:55:56 följande:
    har din partner varit förädraledig med ettan? Vi har 15 mån emellan, och jag jobbade heltid i tre månader innan tvåan kom, just för att barnens far skulle ha en chans att vara hemma och fatta hur det är att vara föräldraledig, sedan var vi båda hemma föräldralediga för varsitt barn i tre månader.

För mig har tyvärr barnen sovit omlott nästan hela tiden iaf dagtid, så jag har inte kunnat vila på dagen på samma sätt som med ettan. Jag ställde tvåans spjälsäng i vardagsrummet så att hon kunde vara med men ur vägen för storebrors härjningar.
    Min partner projektarbetar så han har arit hemma ganska mycket men jag har varit mammaledig och studerat på universitetet Vi har lyckats få ihop det ganska bra och fått mycket tid tillsammans alla tre så på det sättet har vi varit lyckligt lottade.
  • Dettaejag

Det bästa är nog ifall jag har de rutiner som mall och ser hur det går. Sambon kommer vara hemma mycket i början så det blir nog bra alltihop. Jag kommer däremot ihåg hur förvirrad jag kände mig när hormonerna gick ur kroppen sist så jag tror att mattiderna åtmindstonde är bra att ha som mall. I och med at vi har en stor innergård med jättetrevliga grannar varav tre barn nu i min sons ålder så kan de leka där utan att vi behöve ge oss ut på värsta strapatserna för att roa honom så just i början. Maj månad känns som en bra månad dessutom för då kan man vara ute mycket. Det blir ju tuffare ifall det varit på vintern speciellt inte sedan jag inte är så förtjust i öppna förskolan. Har en annan vän inte långt bort med en son i samma ålder dessutom så jag tror de blir bra

Det ska bli så spännande att se vad det var som man gjorde rätt när min son kom och vad som berodde på hans egen trygga personlighet i och med att allt gått så överaskande bra.

• Baby Doll

Hej och grattis! =)
    För mig var det viktigt att l¨åta äldre syskonen vara med och hjälpa till så att dom känner sig delaktiga. Och att inte glömma bort att storasyskonet fortfarande är liten också :)
    Jag gillar rutiner, med det viktigaste jag har lärt mig att synka båda barnen så att man själv hinner sova också

Jag har 5 barn under 4 år :)
     På måndag fyller våra tvillingar 3 år- helt knasigt att tänka att vi då kommer att ha TRE st 3-åringar här hemma!!! (storasyster är 9 månader äldre) Och så har vi en 4-åring och en 3-månaders baby också.

Kika gärna in på våran blogg också och följ med på våra äventyr!

www.mybabydolls.blogg.se

• LottaF

Mitt råd är att hålla hårt på att sängen är fri zon. Storasyskonets säng är h*ns säng och tvärtom. Då kan man alltid lägga småsyskonet en stund och veta att h*n får vara i fred. Samma med vagnen. Vårt största bekymmer var att stora var uttalad kvällsmänniska och den lille var morgon, gick inte att ändra på någon av dem. Men genom att försöka vila de stunder det gick dagtid så fixa vi det hela. Jag/vi har 4 barn på 5,5 år så de var ganska små alla 4under en period och då var en planka eller 2 i dörröppningen ett utmärkt hinder för den lille men den store kunde gå över. Detta hindrade många konflikter i leken.

• tintilade

Låt syskonet hjälpa till om det vill. Be att han/hon hämtar nappflaskor, filtar eller liknande. Ge en present från lille syskonet. Vår stora (22 mån) fick ett gosedjur som vi sa kom från lillebror. Låt syskonet vara med vid nattning och matning. Det kan sitta med i famnen eller ligga bredvid i soffan. Se till att den stora får "egentid" med dig tex om liten sover i vagnen kan ni leka ute eller laga mat ihop eller vad som helst bara ni två.

• Dettaejag
    LottaF skrev 2013-04-02 21:32:41 följande:
    Mitt råd är att hålla hårt på att sängen är fri zon. Storasyskonets säng är h*ns säng och tvärtom. Då kan man alltid lägga småsyskonet en stund och veta att h*n får vara i fred. Samma med vagnen. Vårt största bekymmer var att stora var uttalad kvällsmänniska och den lille var morgon, gick inte att ändra på någon av dem. Men genom att försöka vila de stunder det gick dagtid så fixa vi det hela. Jag/vi har 4 barn på 5,5 år så de var ganska små alla 4under en period och då var en planka eller 2 i dörröppningen ett utmärkt hinder för den lille men den store kunde gå över. Detta hindrade många konflikter i leken.
    Oh! Det är precis så jag vill ha det! Alltid velat ha flera barn nära i ålder 4 eller 6 Du är min idol kan man säga
  • Dettaejag

Tack för alla tips Det känns som att det kommer att gå bra bara hon kommer ut snart. Känner mig så otroligt tung, hormonell och trött just nu. Och fasligt trött på att inte kunna sova och att inte kunna ligga på magen

Svar på tråden Ni som har barn tätt. Kan ni ge mig de tips ni önskade att ni fått?