• givinglife

Struliga nätter, 3,5 åring... Tips, råd... Är helt slutkörd nu!

Vi har en liten trotsig 3,5 årig tjej med väldigt struliga nätter. Jag orkar snart inte kliva upp/vakna 10ggr per natt längre... Hon har alltid varit strulig på nätterna, drömmer/bearbetar mycket. Hon har nattskräck i perioder. Nu har hon varit sjuk och det är tio resor värre. Hon sover lugnt från halv åtta till som tidigast tio taget och senast runt tolv. Hon drömmer skriker, ropar efter mig. Pappa får inte komma då blir det katastrof... Jag lugnar henne, hon slumrar om och har jag tur sover en timme innan det är dags igen... Hon drömmer ofta om saker som hänt, bearbetar. I perioder har hon växtvärk verkar det som då hon drömmer oroligt och vaknar panik skrikandes om bin, myror, spindlar etc som kryper uppför benen. Då får hon Alvedon ett par nätter och det är lugnare. Hon är nog inne i en utvecklingsfas då trotsen har kulminerat sista veckorna. Det slutar med att jag ligger bredvid henne i hennes säng större delen av natten, får sällan nån kvalitets sömn själv o för tillfället känner jag mig helt slutkörd... Har försökt samsova i våran säng, men det enda som händer är att hon väcker oss båda två istället. Hennes pappa tar ofta morgnarna, men med annat som händer i livet nu så somnar jag aldrig om efter att hon eller lillebror vaknat vid halv sex. Det här kanske blev lite osammanhängande, men fråga gärna , skallen är lite mos efter den här veckans sömnbrist... Så egentligen en desperat fråga efter tips och råd för att både hon och jag ska få sova lite bättre?

• Svar på tråden Struliga nätter, 3,5 åring... Tips, råd... Är helt slutkörd nu!
  • Primrose

Stackars er, det låter jättejobbigt. Jag har själv inte varit med om att ha det så (har en 4-åring). Hur ser hennes kvällar, innan sänggående, ut? När och vad äter hon?

• Skogstrollet

Våran ena var så men det ordna upp sig med fasta rutiner och mycket aktiviteter på dagen och ett bad på kvällen, inget sova på dagen och är ni två så får pappan gå in mer så du får sova även du. Det blir värre med pappa ja men okej då får det vara så då till hon inser att även mamma måste få sova för att orka

• givinglife

Vi äter middag vid halv sex, tittar på barnprogram en stund medans lillebror nattas, när han somnat byter hon om till pyjamas o vi läser böcker en stund tills hon vill sova och har varvat ner. Hon ratar vällingen sedan några veckor tillbaka o vill inte ha nåt annat heller... Jag kan tycka hon kanske skulle ha nåt mer i magen, men kan ju inte tvinga henne. Nätterna var iofs lika struliga i perioder även när hon drack välling innan läggning. När hon varvat ner nattas hon vid halv åtta tiden, oftast vill hon själv gå o sova då eller tidigare.

• Primrose

Det är jättesvårt att veta varför hon har svårt att sova. Men en hel del fysisk aktivitet på dagen och att kanske testa med att inte låta henne titta på tv då lillebror nattas? I stället kanske en av er föräldrar kan spela ett memospel/kortspel med henne eller läsa en bok i soffan. Eller t o m bara lyssna på en cd med vaggvisor t ex. Båda föräldrarna behöver väl inte natta lillebror? Sover de i varsitt eget rum?

• givinglife

En av oss nattar lillebror, den andra sitter med dottern, de har egna rum. Vi har nog lite bekvämt fortsatt med barnprogrammen, det blir i mellan 30-45 min på kvällen och sen nästan lika mycket till bokläsning. När jag läser vad jag skrivit inser jag att det är ca en och en halv timme som hon sitter mestadels stilla kvällstid, vore kanske vettigare att aktivera en stund till? Våra ungar har alltid trivts bäst med rutiner, men kanske har vi stirrat oss blinda på rutinerna och inte förändrat dem när det kanske behövs?

• givinglife

Nån som har nån tanke hur vi ska agera på natten? När hon har nattskräck är det bara att hålla om o väcka lite mjukt. Nu går jag in till henne, håller om o lugnar o jag somnar hos henne o så gör vi om samma procedur om o om igen.... Ibland vill hon att vi tänder sänglampan, gör ingen skillnad för fortsatta oron under natten.

• Skogstrollet

Får hon gå och sova tidigare om hon vill? 19.30 kanske för sent för henne så hon är övertrött och av den anledningen vaknar till så mycket för hon aldrig kommer in i djupsömn? Sen får ni dela på nätter helt enkelt ta varannan eller nåt. En period körde vi samband på radion som vi satte på när våra var oroliga i sömnen

Svar på tråden Struliga nätter, 3,5 åring... Tips, råd... Är helt slutkörd nu!