misstanke om autism/aspberger hos 3åring
Hej! Som rubriken lyder . Skall också nämna att det finns en del funktionshinder på min sida Av släkten. Min son som är 3 år har lite problematik i vardagen vilket Jag sj mår dåligt över då jag känner att jag inte riktigt räcker till Eller att jag inte är duglig som mamma. Ex. Han har väldigt svårt när han måste vara på en annan Avdelning på dagis. Han blir ledsen och säger att han vill Vara på sin avdelning. Fröknarna säger att det bara håller i sig Väldigt korta stunder. Han har det svårt att inta nya situationer eller förändringar. Vi har speciella dagar vi duschar (varannan dag sön, tis, tors, och sen Sönd) i bland kan de bli ändringar kanske pga olycka med mat Eller så. Då kan han bli jätte arig och säga tex de är inte tisdag. Han är väldigt fixerad vid bilar och pengar (mynt) När han leker sj radar han gärna upp bilarna och vill visa Om man råkat flytta en bil blir ang väldigt arg och Kan börja kasta saker istället. Han har väldigt dåligt tålarmod och kan inte vänta på något, Kan inte ta ett nej då springer han in i rummet smäller i dörren kastar Saker aeller lägger sig i sängen. Kan inte ta att någon annan än mamma lr pappa säget till honnom Om någon annan säger till honom kan han matvägra, han blir helt förtvivlad. Han rättar gärna sin äldre bror och vill gärna sätta regler för honnom Han blir jätte arig om hans äldre bror gör något före honnom. Han kan då Slåss och bli agtessiv. Väldigt duktig på färger och bokstäver Han är väldigt fäst i färger blå främst. När han tycker om något Säger han gärna du är min favorit färg och de mosatta om han blir arig På någon så kommer du är inte min favorit färg. Helt plötsligt vägrar han äta något som varit ok sen han var liten. Kan få för sig att hoppa i vattenpölar och säger att han måste hoppa Trots att man säger att han inte ska. Vissa namn skall komma i speciell ordning enligt honnom Han är väldigt lillgammal Han fungerar helt ok i tal iaf så jag förstår honnom, lite otydligt men Han är jhu bara 3. Väldigt kärleksfull sitter gäärna i mitt knä och är nära, heldre mamma än pappa. När han blir arig och man försöker prata med honnom blir han jätte Avig. Vill inte kramas eller vara nära då börjar han slåss. Han har svårt att berätta vad han gjort på dagis. När man ställer En fråga. Ger han till svar du får gissa. Så gissar man är de fel så får man Nej och rätt så ja men aldrig något mer. De säger på förskolan att han leker med andra barn. Men hemma Är han offta sj och inte med sin bror. Han leker heldre med äldre barn eller är med de vuxna. Finns hur mycket som helst som bara pluppar up. Jag är väldigt orolig av mig d många diagnoser finns i släckt. Är de någon som känner igen. Vågar inte riktigt ta upp detta med bup då jag redan har utredning På den äldre sonen på ADHD med drag av autism. Känns som om man är sämsta mamman Bör jag söka hjälp eller är dessa saker vanliga för hans ålder.