• NicoDylansMamma

Orolig som bara den, vecka 37 och bebis har förstorat hålrum i hjärtat nån mer?

Jag mår fruktansvärt dåligt just nu.
    Var på tillväxt ultraljud i onsdags och då är det så att dom på mvc här tränar på att kolla på hjärtat så då gjorde dom så klart det på min bebis också. Barnmorskan säger då att hon vill att en läkare ska titta också så hon spelade in och tog bilder, lämnade det till läkaren. När vi kommer in till läkaren så sa hon att hon ville titta själv också. Så vi gick in i ultraljudsrummet igen så att läkaren får titta också. Hon tittar noga en lång stund och säger ingenting. Sen säger hon att hon ska ringa till Linköping och prata med en läkare där för hon vill att dom också ska titta. Hon säger att det hon ser är att ena hålrummet är lite förstorat. Givetvis rasar hela min värld samman och jag gråter hysteriskt. Hon säger att det inte är farligt och om det ens är något så kommer han inte lida av det. Jag frågar om han kommer att dö i magen eller under förlossningen och hon säger givetvis inte. Hon säger också att det kan vara så att hon bara är petig och det är bättre att skicka en gång för mycket än en gång för lite. Och nu när hon sett något så är det bättre att vi kollar upp det annars så kommer jag inte att kunna släppa det.
    Vi fick tid på torsdag morgon i Linköping. Men det spelar ingen roll att både hon och läkaren i Linköping sa att det inte är något jag ska oroa mig för. Jag mår skit just nu och har svårt att fokusera på annat.
    Är det någon annan som har fått ett sånt besked och vad har det lett till och vad heter det och är det verkligen ingenting att oroa sig för?  

• Svar på tråden Orolig som bara den, vecka 37 och bebis har förstorat hålrum i hjärtat nån mer?
  • Yiskah

Hittade detta om hjärtfel hos foster efter lite googling:

"Hjärtat innehåller 2 kamrar och 2 förmak. Mellan förmaken och kamrarna finns skiljeväggar och klaffarna släpper förbi blodet bara åt rätt håll. Till hjärtat går blod från övre och nedre hålvenen och från lungorna, från hjärtat går blod ut via lungartären och Aorta. Det finns alltså många delar där något kan bli fel under utvecklingen och hjärtat är också det organ där de flesta medfödda missbildningar finns. Hos ett 18-veckors foster är hjärtat stort som din tumnagel och slår 160 slag i minuten. Det är en komplicerad struktur att bedöma och en stor del av medfödda hjärtfel upptäcks INTE vid den rutinmässiga ultraljudet.

De flesta hjärtfel är dock inte dramatiska, mindre hål i skiljeväggarna kan växa samman spontant eller opereras relativt lätt. Alla klaffel behöver heller inte åtgärdas genast.

Vissa hjärtfel är mer viktiga än andra att hitta, då det nyfödda barnet kan behöva omedelbar medicinering eller snar operation. Om man vid ultraljud hittar ett misstänkt hjärtfel kommer man ofta be barnhjärtläkare om en bedömning och rådgivning också. Vissa hjärtfel är också vanligare hos foster med kromosomavvikelser. Om man hittar ett misstänkt hjärtfel är det därför vanligt att man diskuterar om fostervattenprov."

Vår son föddes med blåsljud på hjärtat. Det blev en omtumlande historia med oroliga föräldrar och en veckolång sjukhusvistelse, där vi till slut fick åka till Akademiska sjukhuset i Uppsala. När han var 8 dagar kunde man tack och lov konstatera att blåsljuden var bortväxta.

Jag förstår vilken fruktansvärd oro som infinner sig. Särskilt när man inte vet, och snällt tvingas vänta. Lycka till med allt! KRAM!

• NicoDylansMamma

Tack för infon. Jag pratade med en förlossningsläkare igår för jag höll på och få ett nervsammanbrott pga detta och hon gick igenom mina journalanteckningar och det hon kunde utläsa av det så är det inget allvarligt det kanske inte ens är något. Men det kan vara tex ett blåsljud, jag föddes också med blåsljud på hjärtat.
    Hon kunde lova mig att bebisen inte kommer att dö och anledningen till att dom skickar mig till Linköping är för att dom har bättre utrustning än vad vi har här.
    Hade det varit ett stort hjärtfel så hade även dom här sett det och då hade dom skickat mig på en gång och inte väntat i en vecka. Men hon tyckte att jag skulle ringa och söka läkaren imorgon så jag får prata med henne eftersom det var hon som gjorde ultraljudet.
    Vi hade jättebra siffror på KUB så något kromosomfel är det nog inte men som sagt jag blir galen av den här väntan. Men hon jag pratade med igår sa att allt annat är som det ska, flödet i navelsträngen, mängden fostervatten är perfekt och bebisen växer som han ska och han ligger även +7,5% på tillväxten, har för mig att jag läst någonstans att barn med kromosomfel är mindre och brukar ligga under kurvan för medel.

Men ingen mer som har varit med om detta?     

• Yiskah

Det låter ju lovande! Jag förstår att väntan känns olidlig men man får försöka ta läkaren på orden. Det kanske inte ens är någon fara :) Hur ser din tillvaro ut i övrigt? Partner/vän att dela dina tankar med? Jobb eller hobby att sysselsätta dig med? En lugn och glad mamma ger de bästa förutsättningarna :) Lycka till!

• NicoDylansMamma

Jag har en bra man som absolut behåller lugnet och några få en bra vänner som jag kan prata med.
    Går hemma just nu men håller på med Partylite och det är något jag tar på blodigt allvar så det har jag att dränka mig i!
    Men det är just det här att hon "tyckte" att hon såg det här och vill skicka mig till Linköping och jag har så svårt att ta till mig att man blir skickad dit om det inte är allvarligt, jag håller på och gå åt av oro för det här vill bara att det ska bli torsdag och att vi ska få ett bra besked.  

• Trissan
    NicoDylansMamma skrev 2013-04-02 22:39:42 följande:
    Jag har en bra man som absolut behåller lugnet och några få en bra vänner som jag kan prata med.
    Går hemma just nu men håller på med Partylite och det är något jag tar på blodigt allvar så det har jag att dränka mig i!
    Men det är just det här att hon "tyckte" att hon såg det här och vill skicka mig till Linköping och jag har så svårt att ta till mig att man blir skickad dit om det inte är allvarligt, jag håller på och gå åt av oro för det här vill bara att det ska bli torsdag och att vi ska få ett bra besked.  
    hur har det gått?
  • NicoDylansMamma

Det har gått jättebra, det fanns inget som helst fel på hjärtat!
    Utan det som dom såg här i stan fanns inte så det var verkligen en lättnad kan jag ju säga! 

Svar på tråden Orolig som bara den, vecka 37 och bebis har förstorat hålrum i hjärtat nån mer?