• babydjungeln

    Vad GÖR du egentligen när du är mammaledig?!

    Har du någonsin fått den frågan?


     


    Skriven av Jeanette, heltids jobb, 2 barns mamma, driver babydjungeln med Puk och saknar tiden som mammaledig


    Mina kompisars ståndpunkt var: vi har heltidsjobb, vi ska också städa, handla, tvätta, gå på biblioteket mm. De undrade, lite provocerande, om mina barn var en ursäkt för att kunna ta det det lugnt och gå och lägga sig tidigt… Ja, jag blev provocerad! Visst hade jag kunnat ringa oftare och höra av mig. MEN…När jag var mammaledig med Oskar och Alice var 15 tim/vecka på förskolan hade jag vid ett tillfälle en barnfri kväll med två kompisar utan barn. Efter ett par glas vin kom frågan “vad gör du egentlig hela dagarna”?

     


    Hur berättar man för någon som aldrig har varit hemma med barn hur ens liv är? Hel
    st utan att skrämma dom så dom inte vågar att vilja ha barn senare?

     


    En typisk dag i mitt liv består av krav på ständig uppmärksamhet. Barnen ska ha hjälp ur sängen, att få mat, tvättas och ta på sig kläder. Samtidigt ska jag ha koll på att de inte gör något farligt typ klättrar upp på spisen eller dricker ur toaletten (ja, det har hänt), svara på en miljon frågor och hantera tårar. Lägg till att jag själv måste äta och ta på mig nåt annat än pyjamas (ja, det har hänt att jag haft det under jackan när jag lämnat på förskolan…).

     


    Utöver alla de praktiska bitarna så måste jag alltid vara ett steg före: är skötväskan packad med ombyten, snacks för att undvika blodsocker-krasch och akut sysselsättnings så jag slipper en katastrofsituation? Är skötväskan med? Kan vi åka nu eller måste barnen sova först?

     


    Jag är konstant på min vakt, måste hela tilden finnas tillgänglig för beröring, övertalar/diskuterar/domderar oavbrutet och mina egna behov kommer ALLTID på andra plats. Det är heltidsjobb att motstå den eviga frestelsen att söka kortsiktig lättnad…

     


    Allt detta gör jag varje dag medan jag samtidig lär barnen nästan allt: språk, folkvett, självkänsla, kreativitet, disciplin, nyfikenhet, empati. Allt.     
    x2

     


    Det är ett val jag gjort. Det är något jag njuter och glädjs åt varje dag!
    x2

     


    Ärligt talat – är det så konstigt att när jag får 10 min över så slänger jag mig inte över telefonen för att ringa mina kompisar utan barn för att få höra att de få sova på nätterna och gå på toaletten i fred?

     


    Kram från Jeanette och glad påsk på er…

     För fler krönikor läs här på babydjungeln


  • Svar på tråden Vad GÖR du egentligen när du är mammaledig?!
Svar på tråden Vad GÖR du egentligen när du är mammaledig?!