Målsmans underskrift skrev 2013-04-04 12:44:30 följande:
Nej, det är inte fullständigt tillräckligt.
Det står inte emot hur "män" fungerar sexuellt. Jag fungerar inte så. Jag drar vinster av att politisera hur vi fungerar sexuellt, eftersom det öppnar upp det sexuella landskapet och gör det mer transparent vilket medför en större möjlighet att uttrycka vad man vill, vad man inte behöver gå med på, etc. etc.
Det är bra att du såg detta redan på 70-talet men det betyder ingenting. Att alkohol gör att folk tänker mer "kropp" betyder ingenting heller. Kroppen är också politiken, det är det du inte verkar förstå.
Nej kroppen i sig själv och dess reaktioner är absolut inte politik.
Politiken kan aldrig bestämma vad vi känner.
Däremot hur vi behandlar människor utifrån vad de känner och gör med sin kropp, det är politik.
Om man är hetero- eller homosexuell är inte politik. Däremot hur vi behandlar dem och stiftar lagar m.m , de tär politik.
Att bli kåt är inte politik, men lagstiftningen bestämmer vad vi får göra eller inte när vi blivit kåta, det är politik.
Vi får sålunda inte ge oss på en 14- åring och ha sex med den personen.
Det har vi genom politiken stiftat lagar om.
Du frågar om mäns sexualitet.
Frågan är inte lätt att besvara.
Hur män fungerar sexuellt är väldigt olika beroende på läggning.
Uppfostran och barndom har stor betydelse för alla personers sexualitet och hur den formas.
Just uppfostran och barndom har förändrats något oerhört de senaste decennierna.
Samhällets förändrade normer har under de sista hundra åren påverkat allas sexualitet.
Kvinnornas sexualitet har fått andra förutsättningar efter olika preventivmedels införande och P-pillret i synnerhet.
Även kvinnornas ökade självständighet genom förvärvsarbete utanför hemmet och egen inkomst som tog fart efter Andra världskriget har inneburit att kvinnors möjlighet att klara sig själv även har gett dem möjlighet till en sexuell frihet.
Männens bestämmande över kvinnorna har på samma gång minskat och allt mer har männen fått lämna över tidigare typiska manliga områden till kvinnorna. Vissa män klarar det, andra upplever det som ett hot.
Många män har nog känt sig vilsna under de senaste decennierna vad som ska vara manlig särdrag.
Men än är det stora skillnader även om de har minskat.
Denna utveckling är mestadels på gott men just inom sexualiteten upplever många idag en vilsenhet.
Hur ska man vara som man är en svårare fråga för pojkar, unga män idag.
Andelen ungdomar som söker till psykiatriska mottagningar för att de inte riktigt vet var de hör hemma sexuellt har ökat kraftigt under de senaste åren. De homosexuellas kamp för likaberättingande har pågått länge.
Men jag undrar om hela den växande hbtq- rörelsen kommer som ett brev på posten av alla dessa ungdomar som inte upplevt tillräckligt tydliga skillnader mellan könen och vad de olika könen står för.
Detta tror jag inte beror inte på att kvinnorna tagit ett steg framåt utan för att allt fler barn växer upp utan tydliga könsroller och tydliga vuxna . Men framför allt utan en närvarande pappa och tillräckligt med män som är män och inte vuxna som är som tonåringar.
Om man frågar olika personer med insyn och insikt i dessa frågor så får man så klart olika svar.
Jag har genom en god vän som är psykolog fått ganska mycket insyn i vissa skeenden i samhället idag var gäller hur människor påverkas av våra nya normer och politiserandet av hur vi ska vara som män och kvinnor enligt det som är PK.
Utifrån dessa diskussioner har jag grundat mina tankar och idéer.