• Skuttan83

Namndilemma

Vi har en dotter på 4 månader som vi gett ett tilltalsnamn som vi gillade innan jag blev gravid. Så långt är allt jättebra. Men nu har hon fått en kusin som ska heta nästan lika, det är bara första bokstaven som skiljer ex Sanna / Hanna. Det känns inge bra, det kommer att bli mycket förväxlingar! vår dotter har redan blivit kallad fel namn. Jag känner till och med själv att jag behöver tänka till innan jag nämner deras namn och det känns hemskt att jag kanske kommer att säga fel namn till vår dotter Rynkar på näsan Vi bor nära varandra och dom kommer att gå på samma dagis/skola så kommer att ses mycket, det hade kanske gått bättre om vi bott i olika delar av landet.

Det har gått så långt att jag börjar fundera på att lägga till ett namn till vår dotter som blir ett nytt tilltalsnamn, men det känns konstigt. Hon är ju redan 4 månader, ok hon är inte medveten om sitt namn själv men alla andra vet vad hon heter och papperna är inskickade, namn och bild har varit i tidningen osv.

Att dom skulle ta ett annat namn tror jag inte kommer att hända i och med att dom gjort det val de gjort trotts omständigheterna.

Vill ha reaktioner från er, hur skulle ni gjort? Ni som har bytt namn på ert barn av någon anledning, hur har det bemötts av omgivningen?

• Svar på tråden Namndilemma
  • Mercurialis

Jag skulle inte ha bytt namn. Om det är ett namn ni tycker om, varför ska ni då byta?

Jag blandar ihop mina barns namn flera gånger om dagen och de har inte ens särskilt lika namn  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • rockaroll

Äh, vad spelar det för roll om ungarna har liknande namn? Det är väl inte hela världen.. Aldrig att jag skulle byta namn på mitt barn av den anledningen. Min syster säger fel hela tiden till sina barn, kallar även den äldsta för mitt namn ofta. Vem bryr dig? :)

• fluu

Äsch,det gör nog inget att de blandas ihop ibland. Mormor blandade alltid ihop oss kusiner,min moster råkar ofta kalla syn yngste pojk för Elsa(hunden),sambons föräldrar sa ofta alla bröders namn innan de väl sa rätt.

Fast jag är värst,jag har blandat ihop mig själv med mina bästa vänner,de heter Felix och Martin och jag är till på köpet tjej. 

// Inte virrig

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • grind

Beror på hur nära ni är och om du tror att ni kommer att ha en nära relation längre fram.

Om ni kommer att ha en nära relation så är det inte klokt att ha samma namn på barnen. eftersom det skapar förvirring. 

• Hemera

I min väns familj finns det Elina, Alina, Evelina och Lina (kusiner)... Jag har iofs reagerat på det men dessa tjejer som nu är tonåringar verkar inte ha problem med det!

Svar på tråden Namndilemma