Namndilemma
Vi har en dotter på 4 månader som vi gett ett tilltalsnamn som vi gillade innan jag blev gravid. Så långt är allt jättebra. Men nu har hon fått en kusin som ska heta nästan lika, det är bara första bokstaven som skiljer ex Sanna / Hanna. Det känns inge bra, det kommer att bli mycket förväxlingar! vår dotter har redan blivit kallad fel namn. Jag känner till och med själv att jag behöver tänka till innan jag nämner deras namn och det känns hemskt att jag kanske kommer att säga fel namn till vår dotter Vi bor nära varandra och dom kommer att gå på samma dagis/skola så kommer att ses mycket, det hade kanske gått bättre om vi bott i olika delar av landet.
Det har gått så långt att jag börjar fundera på att lägga till ett namn till vår dotter som blir ett nytt tilltalsnamn, men det känns konstigt. Hon är ju redan 4 månader, ok hon är inte medveten om sitt namn själv men alla andra vet vad hon heter och papperna är inskickade, namn och bild har varit i tidningen osv.
Att dom skulle ta ett annat namn tror jag inte kommer att hända i och med att dom gjort det val de gjort trotts omständigheterna.
Vill ha reaktioner från er, hur skulle ni gjort? Ni som har bytt namn på ert barn av någon anledning, hur har det bemötts av omgivningen?