• Anonym (förälskad)

Hur ska vi göra så det blir bäst för oss alla?

Det är såhär att jag har tre barn sedan tidigare, och nu har jag träffat mannen i mitt liv, han har 1 barn sedan tidigare. Vi har båda två våra barn varannan vecka.
    Vi vill nu flytta ihop och har börjat prata om hur vi ska ha barnen, ska vi ha mina barn en vecka och hans barn den andra veckan eller ska vi ha alla barn samma vecka och sedan den andra veckan för oss själva?
    Om vi är själva ena veckan blir det ju jättemysigt för oss, vi kan ha egentid och äta sena middagar och bara ha det mysigt, men då kommer som sagt alla barn och då kommer jag vilja tillbringa min tid med mina barn och han med hans barn så då blir det inte en familjekänsla, men om barnen kommer olika veckor så kan vi hitta på roliga saker alla veckor när vi båda vuxna är med och då får vi båda bättre relationer till den andras barn, så vad tycker ni? Vilket upplägg är bäst? Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Hur ska vi göra så det blir bäst för oss alla?
  • Anonym

Alla barnen varannan vecka, så barnen har chans att skapa relationer till varandra också och så ni får vuxentid varannan vecka. Det behöver ni för att hålla kärleken levande. Du kan koncentrera dig på dina barn och han på sina. Det räcker mer än väl att finnas där som en extravuxen för hans barn de veckor ni har barnen och vice versa.

• Foxtrott

Alla barnen samtidigt. Det finns ju inget som hindrar att ni umgås båda vuxna och de fyra barnen då heller, (fast kanske inte alltid i alla sammanhang och som ett tvång) om det inte blir hiskeligt spänt och besvärliga relationer alltså.
    Min tanke är att bonusfamiljlivet är en balansgång och detta med rättvisa och upplevd kanske inte existerande orättvisa är något som tippar den balansen över ända hur lätt som helst. Det blir så himla lätt så att det börjar räknas på när ni gjorde vad med vems barn och sen är det igång. Bättre att ha dem samtidigt.

• Anonym

Håller med om att det bästa vore att ni har barnen samtidigt. Barnen måste ju lära känna varandra och ni alla lära er fungera tillsammans om ni ska leva som en familj. Dessutom kommer er relation stärkas av ensamtid utan barn. Däremot kan ni kanske köra byten olika dar. Ena på fredagar och andra på måndagar exempelvis. Då får ni tid för alla konstellationer. Personligen skulle jag inte föredra det men det är ju en smaksak.

• Snigeln

Jag skulle byta på olika dagar av tre skäl. 1. Barnen måste få lära känna varandra ordentligt. Kan ju kännas jättekonstigt för dem att ngn annan (som de inte känner så väl eller knappt någonsin träffar) bor i deras hem lika mycket som de själva. Samt att detta/dessa barn även bor med hens/deras förälder. A och O är väl ändå att alla i familjen träffas regelbundet? Eller ska ni inte bli en familj utan "bara" sambos med mina och dina barn? 2. Byte på olika dagar ger barnen trots punkt 1 egentid med sin förälder ibland. 3. Ni får några dagar per månad för er själva, vilket jag tror är viktigt då ni aldrig haft barnfri tid ihop som föräldrar i kärnfamiljer haft.

• Litet My

Jag kan tänka mig att det ultimata vore "lite av varje", med alla barn varannan vecka låter det som att ni nästan kommer att leva lite separererade under barnveckorna, man behöver inte VV egentid för att kunna hålla relationen levande. kan också tänka mig att det vore bra och kul för barnen att både få tid med varandra men också utan varandra. Hur man löser det i praktiken vet jag dock inte.

• Nattsvart

Jag hade nog gjort såhär till en början, om jag fick välja helt fritt: dina barn kommer på söndag och stannar till söndag. Fredagen då ni har dina barn då kommer hans barn och stannar till fredag veckan därefter. Alltså får ni en helg med alla barn och tid att bara ha kul och lära känna varandra. I veckorna har ni din mans eller dina barn, tid för era egna barn och deras vardag, samt egentid om ni vill det. Sen har ni varannan helg bara för varandra! Så hade jag gjort i er situation om jag fick valet!

• Anonym

Det är svårt. Mina barn bor hos din pappa samtidigt som hans sambo har sina bsrn där. De har lärt känna varandra och gillar varandra vilket är positivt. MEN de känner också att de aldrig får ha pappa för sig själv. Bara ligga i sängen på morgonen och mysa eller åka pulka själva eller whatever. Risken är stor att man umgås för mkt allihop och det har blivit negativt. Så det är nog viktigt att antingen ni verkligen koncentrerar er på era barn vissa dagar eller byta lite olika dagar.

Svar på tråden Hur ska vi göra så det blir bäst för oss alla?