• Anonym (ts)

Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.

Min man är döende i cancer. Han har blivit mycket sämre så det är inte långt kvar så mycket vet vi.

Men hur vet man när det är dags? Vet man alltid innan att nu, de närmaste dagarna kommer det ske? Min värsta mardröm är att han dör i sömnen bredvid mig.

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.
  • iakttagare

Ingen vet, men all muskulatur blir svagare och huden blir marmorerad

• ex ungue leonem
    iakttagare skrev 2013-04-02 19:15:32 följande:
    Ingen vet, men all muskulatur blir svagare och huden blir marmorerad

Min pappa gick bort ca 2 tim efter att huden började bli marmorerad
    Vill du läsa min blogg?
  • Dohgon

min far gick bort i cancer för knappt en månad sen. 3,5 vecka ungefär nu.
    Han hade haft cancer många år då,men läkaren upptäckte det för sent tyvärr så det hade redan spridit sig till skelett när han för ca 10 år sen fick diagnosen.
    han var relativt så piugg människa för 2 månader sen, trött för lite men ändå pigg och uppe på benen och spenderade så mycket tid han orkade med sina barnbarn.
    läkaren sa i dec att de inte längre kan göra någonting för att stanna upp loppet för honom.
    I jan/feb någon gång blev han sjuk, förkyld som blev till lunginflammation och där också blodförgiftning och åkte akut in till sjukhuset. han repade sig snabbt och fick komma hem efter 3 veckor ungefär.
    Han hann vara hemma ca en vecka bara men han fick gå bort hemma i sin egen säng med min mor vilket vi är tacksamma för allihopa.

Sista veckan i hans liv (när han var hemma) var han inte sig själv. det var som att träffa en dement / alzheimers sjuk människa, han hörde fruktansvärt dåligt, kunde inte gå själv och sista dagarna åt han sämre och sämre. han bönade och bad mer eller mindre om värktabletter ständigt så till slut fick de sätta in morfinpumpen. Mamma ringde mig och bad mig komma och berätta för honom att jag och min familj samt syskon kommer finnas där för mamma och ta hand om henne.
    Vi trodde då att det skulle dröja några dagar till så min bror skulle komma dagen efter.
    klockan kvart i sex morgonen efter jag var där ringde mamma, då hade han somnat in. Så ja vi visste mycket väl att det var kort tid kvar men trodde inte det var så lite.
    Tyvärr innebär oftast morfinpumpen bara dagar ifrån, vilket jag förstår att inte är någon tröst för dig. Men se till att finnas där för honom de sista dagarna han finns vid din sida, han kan ha några klara ögonblick och se dig i ögonen.
    Min fars sista ord till mamma dagen innan han gick bort var "Jag sviket dig aldrig"

2 veckor efter min far gick min mormor också bort i cancer tyvärr, hon hade fått morfinpumpen på morgonen och gick bort vid 12 tiden på dagen. Min mormor var över 90 och min far ca 60 år när detta skedde dem.

Beklagar att ni måste gå igenom den smärta det innebär och skulle önska jag kunde skicka styrka till dig.

• MissMe83

Beklagar ts. Hemskt tufft för dig.
    Jag arbetar med att vårda döende personer i deras hem (bland annat). Har du någon hjälp och stöd i hemmet eller står du med allt själv? Du kan kontakta kommunen och få kontakt med deras palliativa team. Dom kan hjälpa dig med vak i hemmet om du vill.

Ofta märks det tydligt på andningen något dygn innan döden kommer. Andnings uppehåll är mycket vanligt. Ytlig andning och en aceton luktande andedräkt. Huden kan också bli torr och gulaktig.
    Men precis som det finns olika människor finns det olika dödsögonblick. Det finns många olika sätt att dö på men ofta är det en process av gradvis försämring och mindre och mindre medvetandegrad.
    Om du behöver prata eller har frågor utefter min yrkeserfarenhetr du välkommen att skicka pm eller vad du känner bäst

• Mylla
    Anonym (ts) skrev 2013-04-02 11:44:46 följande:
    Att han inte kommer bli bättre. Det är väl det jag får ut av dem.

Det har kanske inte gått så långt än så de vågar inte gissa. Det finns många bra inlägg redan i tråden om hur det kan se ut när döden närmar sig.  Många syns det tydligt på att det närmar sig, men andra kan dö lite mer överraskande.

Jag vet en patient som visserligen hade en obotlig sjukdom och vårdades palliativt, men hon satt upp i sängen, drog skämt för läkaren och såg inte det minsta döende ut. När jag kom in till henne en kvart senare var hon död.  Vi blev väldigt förvånade. Oftast blir jag inte förvånad när någon dör utan det brukar synas dagar eller timmar innan att det är snart dags.  Jag säger aldrig hur lång tid jag tror döendet tar till anhöriga för det är så osäkert. 

En annan patient jag vårdade för mer än 10 år sedan tog otroligt lång tid på sig att dö. Han låg döende i mer än tre veckor. Utan dropp. Det är nog egentligen omöjligt men det hände. Jag hoppas verkligen din man slipper det. 

• Anonym

Min svärmor har en hjärntumör som dom opererade bort men som nu kommit tillbaka så hon ska nu få strålbehandling. Hon har även lungcancer och har nu senaste tiden hostat blod och så. Hon äter celldödande och får morfin och så. Läkarna sa att hon kanske lever 4,5 eller 6 månader till. Betyder det att dom tror att hon har lite tid kvar eller kan man leva cirka ett år till? Och har även jag denna frågan att när vet man att det är lite tid kvar? Nu är hon ganska pigg fortfarande men sover mycket, hostar, har ont och så. Vad väntar härnäst? Någon som vet mer och har varit med om någon nära med lungcancer och hjärntumör?

• Dohgon
    Anonym skrev 2013-04-03 03:00:10 följande:
    Min svärmor har en hjärntumör som dom opererade bort men som nu kommit tillbaka så hon ska nu få strålbehandling. Hon har även lungcancer och har nu senaste tiden hostat blod och så. Hon äter celldödande och får morfin och så. Läkarna sa att hon kanske lever 4,5 eller 6 månader till. Betyder det att dom tror att hon har lite tid kvar eller kan man leva cirka ett år till? Och har även jag denna frågan att när vet man att det är lite tid kvar? Nu är hon ganska pigg fortfarande men sover mycket, hostar, har ont och så. Vad väntar härnäst? Någon som vet mer och har varit med om någon nära med lungcancer och hjärntumör?
    min fars bror hade hjärntumör, dock inte lungcancer. Men han opererade bort tumören men den kom tillbaka så som du beskriver det.
    Mitt tips till dig är att ta vara på tiden ni har fram tills hennes tid är kommen. För min farbror gick det väldigt snabbt, men vill minnas att han kanske fick en hjärnblödning som ställde till det (men minns inte till 100% just nu)
    Min far hade prostatacancer som spred sig till skelettet och sen resten av kroppen, för honom kunde de aldrig säga tidsmässigt hur lång tid han hade men levde med diagnosen i ca 10 år, farbror visste väl om det ca 2 år innan han gick bort.
    Att de uppskattar 4,5-6 månader betyder oftast att det inte är så långt kvar, men man kan fortfarande leva ett par år också, men man skall inte räkna med det. Det kan även gå snabbare än 4,5-6 månader då det alltid är jättesvårt att uppskatta tidsmässigt hur länge det kommer ta.

min far, som jag såg under hela cancerförloppet, var relativt pigg sista åren, tog cellgifter fram till i december 2012 men där slutade de då det inte längre hjälpte. Han var trött och sov rätt mycket sista 2-3 åren (från att han började med cellgifter egentligen) hon kommer troligtvis få ännu ondare och få mindre ork.

styrke kramar till även dig. Cancer är en hemsk sjukdom. Däremot tacksamt att de äntligen verkar komma längre fram inom forskningen nu så att i framtiden färre människor behöver känna den smärta som sjukdomen medför både för den sjuke men även dennes anhöriga.
  • Anonym (hospice)

Det finns inget sätt att förutsäga exakt när någon ska dö- Sjukhuspersonal har alla olika "tecken" som de utgår ifrån för att veta när de ska börja ha tätare tillsyn eller när det är dags att ringa anhöriga. Men det stämmer inte alltid. Det finns alltså inga säkra tecken. Marmoreringar som någon skrev kan somliga patienter ha i flera dagar innan de dör. En del patienter är talbara minuter innan de somnar in. Andra är okontaktbara i veckor. Döden är individuell. Och hur sjuk en patient än kan vara i sin cancer, kanske hjärtat är starkt och orkar fortsätta slå fastän resten av kroppen redan gett upp.

Men TS, om du inte vill/orkar att din man ska dö hemma bredvid dig i sängen, kanske ni måste åka in till sjukhus. Det är lätt för utomstående att tycka att man ska unna sin partner att dö hemma, men när man väl är där, är det inte lika självklart.  Jag antar att du har hjälp av något palliativt team, typ AHS eller liknande, prata dem dom, prata med din man.... Det är klart att du inte ska behöva vakna med din man död bredvid dig.  

• izgo

En jag känner till sa strax några minuter innan denne somnade in " min famil är här, titta, mamma, syster... " rabblade upp de som gått bort. Frågade om inte "vaket" såg dem, denne svarade ju nej, men den kände närvaro! Samma dag dog den sjuka.

• iakttagare

Jag försökte svara så gott jag kunde, har jag varit klumpig eller....?

• Anonym (Orolig)

Min svärmor är nu inlagd på sjukhus igen men den här gången är det allvarligare. Hon orkar absolut inte gå och har blivit sängliggande nu, hjärntumören har vuxit och trycker på vänster öga så hon ser inget med det ögat längre. Hon fick även blodpropp i lungan därför är hon nu inlagd. Hostar blod och får nu mycket morfin för att inte ha så ont, hon har så ont i benen och klarar inte av att röra sig mycket så äter och sover nu bara. Hon beskriver smärtan hon känner som att något äter upp henne innifrån... Hon ser bara sjukare ich sjukare ut och det är jobbigt, är det någon som har haft någon nära som hade det såhär, det känns inte som hon har mycket tid kvar eller kommer det nu vara bli värre, vilka tecken ser man när det är nära om man säger så. Eftersom hon har både hjärntumör och lungcancer som sprider sig snabbt.,.

• eec82
    Anonym (Orolig) skrev 2013-04-18 20:10:06 följande:
    Min svärmor är nu inlagd på sjukhus igen men den här gången är det allvarligare. Hon orkar absolut inte gå och har blivit sängliggande nu, hjärntumören har vuxit och trycker på vänster öga så hon ser inget med det ögat längre. Hon fick även blodpropp i lungan därför är hon nu inlagd. Hostar blod och får nu mycket morfin för att inte ha så ont, hon har så ont i benen och klarar inte av att röra sig mycket så äter och sover nu bara. Hon beskriver smärtan hon känner som att något äter upp henne innifrån... Hon ser bara sjukare ich sjukare ut och det är jobbigt, är det någon som har haft någon nära som hade det såhär, det känns inte som hon har mycket tid kvar eller kommer det nu vara bli värre, vilka tecken ser man när det är nära om man säger så. Eftersom hon har både hjärntumör och lungcancer som sprider sig snabbt.,.
    beklagar, det är otroligt jobbigt att se någon ha ont. Låter inte som några positiva tecken längre som du beskriver det. Ingen kan svara på hur lång tid som är kvar. Min syster samlade på sig vätska i kroppen å benen blev så tjocka och spända vilket gjorde otroligt ont. Vi masserade fötterna samt benen i omgångar, turades om flera gånger i timmen, det underlättade för henne. 

Beklagar verkligen att ni behöver gå igenom detta.

TS beklagar även för dig, måste vara så tufft! Styrkekramar till er alla som behöver. 
  • Plupp73

Jobbade tidigare som läkare inom onkologi och palliativvård.
    Hjärtumörer ger ju ökat intrakraniellt (inne i hjärnan) tryck pga att de växer och att de skapar svullnad omkring sig. Detta sänker vi med kortisonpreparat, oftast Betapred. Tillslut lyckas man dock inte hålla tillväxten stången, och trycket höjs successivt.
    Tecken på ökat tryck i hjärnan hos patienten är:
    - huvudvärk
    - illamående, kräkningar
    - sänkt vakenhet
    - andningsnedsättning, man kan få långsammare andning och oregelbunden andning...

När en person är nära döden brukar man se det genom att den är vaken kortare och kortare stunder. Den brukar också kunna vara oorienterad när den är vaken. På de sovande/medvetslösa patienterna med högt tryck pga tumör i hjärnan kan man se oregelbundet andningsmönster, sk Cheyne-Stokesandning. Innebär att patienten får andningsuppehåll, som därefter följs av korta och ytliga andetag, och därefter ett djupt, varpå hon får andningsuppehåll osv. Ett typiskt tecken på att andningscentrum i hjärnan håller på att lägga ner sin verksamhet. 

Man brukar kunna se en förändring i patientens ansikte timmarna före döden, en form av insjunkenhet. 
    Ofta sitter smärtan vid döden hos anhöriga. Patienten själv oavsett ålder förbereder sig successivt och kroppen nedreglerar sig. Har sett många dö, och på visst sätt är det oftast vackert. Det är i de flesta fall utan ångest eller smärta, enbart ett lugn. 

• Inte jag

Min mormor vaknade inte upp de sista dagarna och hon fick så mycket morfin så hon dog av det. En del dör av morfinet eftersom de har så ont och de vaknar inte upp utan blir medvetslösa

• Anhörig

Ställ frågan rakt till närmaste  läkare! De vet ofta ganska väl hur det förhåller sig, men de kan vara försiktiga med att säga något när de inte vet om och hur du vill veta. 

Min far gick bort i cancer nyligen. Tack vare att vi frågade på det sättet fick vi beskedet att det handlade om 1-3 dagar, och fick på det sättet chansen att samla familjen och vara med honom den tiden. Annars hade vi kanske trott att det handlade om veckor och missat den tiden.

• Anonym (Min pappa)

Min pappa låg inlagd i 3 månader, spridd malignt melanom till skelett, hjärna, lymfkörtlar, lungor mm..
    Han var mycket trött sista tiden men ändå sig själv. Blev flyttad till hospice en söndag då tanken var att han sedan skulle få komma hem med hjälp av ashi.
    2 dagar efter på tisdagen kallade läkaren in mig på morgonen och berättade att de inte längre kan fylla på blod (fick blod varje dag) och att slutet är nära.
    På torsdagen sov han mest men vaknade till lite då och då pratade som vanligt men började krampa i 1,5 timme. efter det låg han som ett kolli med ögonen stirrande med tom blick och tungan hängde utanför munnen. Då förstod vi att et handlade om minuter till någon timme. 4 timmar senare stannade hjärtat.
    Andningen blev inte långsammare eller så. utan det sa poff så var han borta.

Detta hemska minne sitter kvar och något jag tänker på varje dag. Vi visste vad som komma skulle men inte att det skulle vända och gå så fort på 2 dagar.
    På tisdagen körde jag ut med honom i rullstol och vi spelade kort i den mån han orkade, 2 dagar senare var han borta Gråter

Svar på tråden Hur vet man när det är dags? Döende i cancer.