Anonym skrev 2013-04-03 03:00:10 följande:
Min svärmor har en hjärntumör som dom opererade bort men som nu kommit tillbaka så hon ska nu få strålbehandling. Hon har även lungcancer och har nu senaste tiden hostat blod och så. Hon äter celldödande och får morfin och så. Läkarna sa att hon kanske lever 4,5 eller 6 månader till. Betyder det att dom tror att hon har lite tid kvar eller kan man leva cirka ett år till? Och har även jag denna frågan att när vet man att det är lite tid kvar? Nu är hon ganska pigg fortfarande men sover mycket, hostar, har ont och så. Vad väntar härnäst? Någon som vet mer och har varit med om någon nära med lungcancer och hjärntumör?
min fars bror hade hjärntumör, dock inte lungcancer. Men han opererade bort tumören men den kom tillbaka så som du beskriver det.
Mitt tips till dig är att ta vara på tiden ni har fram tills hennes tid är kommen. För min farbror gick det väldigt snabbt, men vill minnas att han kanske fick en hjärnblödning som ställde till det (men minns inte till 100% just nu)
Min far hade prostatacancer som spred sig till skelettet och sen resten av kroppen, för honom kunde de aldrig säga tidsmässigt hur lång tid han hade men levde med diagnosen i ca 10 år, farbror visste väl om det ca 2 år innan han gick bort.
Att de uppskattar 4,5-6 månader betyder oftast att det inte är så långt kvar, men man kan fortfarande leva ett par år också, men man skall inte räkna med det. Det kan även gå snabbare än 4,5-6 månader då det alltid är jättesvårt att uppskatta tidsmässigt hur länge det kommer ta.
min far, som jag såg under hela cancerförloppet, var relativt pigg sista åren, tog cellgifter fram till i december 2012 men där slutade de då det inte längre hjälpte. Han var trött och sov rätt mycket sista 2-3 åren (från att han började med cellgifter egentligen) hon kommer troligtvis få ännu ondare och få mindre ork.
styrke kramar till även dig. Cancer är en hemsk sjukdom. Däremot tacksamt att de äntligen verkar komma längre fram inom forskningen nu så att i framtiden färre människor behöver känna den smärta som sjukdomen medför både för den sjuke men även dennes anhöriga.