• lovisas80

Vad menas eg med "det är som terapi"

Hej,

Kanske en "dum" fråga men vad menar egentligen folk när dom säger detta om en sak dom gör..." det är som terapi"??
    Ex hörde precis på tv:n att när hon städar "är det som terapi"....har hört flera andra säga detta genom åren, men vad menas med det???
    Någon?? Som kan förklara? 

• Svar på tråden Vad menas eg med "det är som terapi"
  • Kinya

Man menar nog att det är mentalt avkopplande. Att man rensar skallen när man utför aktiviteten.

• NLAL

När jag säger det, t ex så säger jag det när jag ska slöjda, så menar jag att jag ska koppla bort hjärnan och inte behöva tänka på allt som hjärnan erbjuder.

• lovisas80

ok, alltså att man hamnar i ett läge där hjärnan är helt fullständigt närvarande i nuet o allt brus i form av tankar som man annars störs av är "bortkopplat" på nåt sätt...?

• Toppen9

Precis man är helt koncentrerad på det man håller på med och alla andra "måsten" och tankar försvinner under tiden.
    Det är så skönt att få uppleva lite då och då, särskilt när man har barn i "varför"åldern

• BuoBä
    lovisas80 skrev 2013-04-02 09:37:43 följande:
    ok, alltså att man hamnar i ett läge där hjärnan är helt fullständigt närvarande i nuet o allt brus i form av tankar som man annars störs av är "bortkopplat" på nåt sätt...?
    Det beror väl på. Vissa gillar tex att piska mattor eller skrubba på envisa fläckar, för att de kan ta ut sitt dåliga humör på det. 
  • Kinya
    lovisas80 skrev 2013-04-02 09:37:43 följande:
    Det tyckte jag var ett bra sätt att beskriva det!
Svar på tråden Vad menas eg med "det är som terapi"