• josssa

Till Grekland med bebis!

Ska resa till Grekkand i maj med familjen. Lilltjejen kommer då vara 6 månader. Har ni tips på vad man bör ta med sig bortsett från en sulky, solhatt och solkräm?

• Svar på tråden Till Grekland med bebis!
  • enlitenbitkaka

Vart ska ni? Vi var på Rhodos när vår dotter var 6mån och för oss var en UV-dräkt ett bra köp :) Naturligtvis höll vi henne i skuggan så gott vi kunde men ibland gick det inte när vi ex åt lunch. Vi hade även med Semper vätskeersättning just in case och sådana där squeeze-fruktpureér. Och leksaker. I övrigt inget speciellt... Någon form av extra solskydd till vagnen om ni ex ska vara på stranden och hon behöver sova.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • hannis

Heltäckande kläder. Inte solkräm utan håll bebisen i skuggan eller helt påklädd i stället. Mat, blöjor och resesäng kanske?

• josssa

Vi ska till Kreta. Tänkte köra på baddräkt och långärmad tshirt efter rekommendationer från polarn och pyret. Men kanske bra att ha både och eftersom att de ändå inte bör sitta i blöta kläder. Säng finns på hotellet! Men vad heter sånna där mattor de kan ligga på i skuggan?

• josssa

Givetvis ska jag ha henne i skuggan. Men trodde att kräm behövdes även i skuggan?

• josssa

Med långärmat tshirt menade jag i blöt form, då hon badar.

• enlitenbitkaka
    josssa skrev 2013-04-03 09:35:01 följande:
    Givetvis ska jag ha henne i skuggan. Men trodde att kräm behövdes även i skuggan?
    Solkräm är inte bra för så små, från ett år kan man börja med speciella krämer. Alla tyger har ett visst mått av solskydd men UV-kläder skyddar alltid bäst. Vi hade även en UV-filt som var bra att hänga som skydd när hon satt och lekte.
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • mia maria

Jag har kört på skugga o långärmad t-shirt på min lillkille när jag reste med honom när han var bebis.
    En tunn filt är alltid bra att ha med, går också att skydda med mot solen på olika vis.
    Mkt ombyten, speciellt tröjor/t-shirtar som lätt blir smutsiga av sand o saltvatten.
    Eller ta med lite tvättmedel så kan kläderna lätt sköljas upp.

Nappflaska att ha vatten i till den lille.

Hör av mig igen om jag kommer på mer saker!

Ska ni ta med blöjor så sprid ut dem överst i resväskan, en o en, så får man plats med fler än man tror! 

• Mellanmjölkens land

UVdräkt, flaska för vatten, gröt/vällingpulver, ev några burkar annan mat (plommon och blåbär kan vara en bre idé om magen skulle hitta på hyss åt nått håll). Några engångs skötunderlägg är bra när det blir blöjbyten på konstiga ställen.

Packa mycket blöjor i handbagaget. Minst 1 blöja/timme som ni är på resande fot. Man vill inte riskera att stå där med den sista blöjan nerbajsad och fortfarande inte vara framme...

En filt som luktar hemma.

Beroende på hur stadig hon är kan det vara en idé att köpa en pytteplaskpool när ni kommer ner. Vår dotter höll precis på att lära sig att sitta utan stöd när vi var till Kreta första gången och den där poolen var underbar! 60cm i diameter så satte man henne i mitten hamnade huvudet på den uppblåsbara kanten om hon tippade Vi ställde den i skuggan och sen kunde hon (vi) sitta där och plaska i 5-10cm vatten i botten.

Svar på tråden Till Grekland med bebis!