• solidag

Resa med 16 månaders

Vi ska resa till Spanien med vår son i juni och till Lanzarote i november och har en del som jag funderar över. Vad har ni för badkläder på en 16/22 månaders, solskyddskläder med badblöja under eller enbart solskyddskläder? Tänkte köpa kortärmad solskyddströja och byxor som är knäkorta och sen smörja med hög solskyddsfaktor för det känns som att det är bekvämast att röra sig i, eller hade ni satsat på långärmat? Bör jag ta med mat till honom eller är det onödigt? Hur är det att flyga i nästan 6h med en 22 månaders i knäet? Fungerar det? Eller ska vi försöka boka ett säte till?

Son 120209
  • Svar på tråden Resa med 16 månaders
  • FruBecks

Vi åkte till Spanien första gången med vår son  när han var 12 månader och det var helt suveränt.

Vi hade uv-dräkter med korta armar och korta ben och smörjde ben och armar med faktor 50. Hade parasoll på stranden och en resesulky med stor suflett. Han klarade sig jättebra i värmen och brände sig inte någonting.

Angående maten så beror det ju på vart ni bor. Har ni eget hushåll eller hotelrum? All inclusive eller restaurangbesök? ÄR det nära till mataffärer? Spanien har burkmat precis som vi om han fortfarande äter det. Vår son tyckte om densSpanska burkmaten jättemycket. På all inclusive finns det ju alltid något han kan äta på de ofta gigantiska bufféborden. På restaurangerna brukar det ofta gå att lösa barnportioner även om det inte står på menyn, spanjorer älskar ju småbarn! Jag skulle enbart tagit med mig mat till flyget samt välling för hela semestern. Han kommer säkert hitta sin favoriträtt nere på plats

Resa i knäet med små barn går, men det är bökigt emellanåt. De vill ju sällan sitta still och den tredje personen i stolsraden brukar inte uppskatta  allt bökande. Vid 22 månader hade jag satsat på eget säte om möjligheten finns. 

Ha en härlig resa! Vi drar till Spanien snart med och jag vet att min son kommer älska det nu med

• Annat78

Långärmat och långa ben är bra för då VET du att han har skydd. Gärna en keps med tyg för nacken också. Barnmat finns i alla mataffärer så det behöver du inte släpa med, däremot kanske välling.

Svar på tråden Resa med 16 månaders