• Anonym (Rimligt?)

Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.

Jag har två barn i förskoleåldern från ett tidigare förhållande. Det har varit en lång period av umgänge-och vårdnadstvister. Nu har det i alla fall bestämts att barnen ska vara hos sin pappa varannan helg. Så långt är allt ok.

Problemet är detta. Vi bor ca åtta mil från varandra, i olika kommuner. Pappan vill dock att barnen lämnas på en annan plats, vilken ligger cirka åtta mil från oss båda två, vid varje umgänge. Enda anknytningen till den platsen är att pappan har några släktingar som bor där. 

Jag har inte bil, så jag måste åka med buss/tåg om jag ska lämna där, vilket kommer kosta ca 500 kronor varje gång för mig, dvs ca 1000 kronor i månaden. Just nu är det mycket pengar för mig. För pappan går det plus/minus noll, då det blir exakt lika långt för honom att åka till platsen där jag ska lämna barnen, som hem till mig. Han har dessutom tillgång till bil. Dessutom blir det mer än den dubbla restiden för barnen, ca 2 1/2 timme istället för en timme, vilket en fredagseftermiddag/kväll med trötta och hungriga barn gör mycket.

Är jag verkligen helt ute och cyklar om jag tycker att han kan hämta barnen direkt hemma hos mig? Jag har erbjudit mig att betala halva bensinkostnaden. Han vägrar, men kan/vill inte säga varför; jag tror att det mest bara är på pin kiv.  

Någon som har några tankar att komma med? 

• Svar på tråden Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.
  • Anonym (Rimligt?)
    h8him skrev 2013-04-04 19:47:36 följande:
    Förlåt att jag frågar men hur kan det ta 4-5 timmar och kosta 500 kronor att åka 8 mil?

Buss 45 minuter, tåg 50 minuter, tunnelbana 30 minuter. Sammanlagd restid drygt två timmar plus väntetider, så i alla fall 3-3,5 timmar. Kommunikationerna är tyvärr inte de bästa. Bara tåget kostar ca 350 kronor tur och retur.

Vet inte varför han fick igenom det, och han har inga egentliga anledningar till det. Jag får helt enkelt se hur jag kan lösa det. Jag vill bara poängtera att självklart ska barnen träffa sin pappa, det har aldrig varit någon fråga om den saken, men det känns mest onödigt krångligt, bara-för-att-det-ska-vara-så.
  • h8him
    Anonym (Rimligt?) skrev 2013-04-04 21:34:12 följande:

Buss 45 minuter, tåg 50 minuter, tunnelbana 30 minuter. Sammanlagd restid drygt två timmar plus väntetider, så i alla fall 3-3,5 timmar. Kommunikationerna är tyvärr inte de bästa. Bara tåget kostar ca 350 kronor tur och retur.

Vet inte varför han fick igenom det, och han har inga egentliga anledningar till det. Jag får helt enkelt se hur jag kan lösa det. Jag vill bara poängtera att självklart ska barnen träffa sin pappa, det har aldrig varit någon fråga om den saken, men det känns mest onödigt krångligt, bara-för-att-det-ska-vara-så.
    Finns verkligen inga rabattbiljetter att nyttja? Du har ingen familjemedlem, sambo eller kompis som kan hjälpa dig med körningen? Ska du köra dit och sen även hämta?

Har du flyttat från orten där pappan bor kanske?
  • Anonym (Rimligt?)
    h8him skrev 2013-04-04 21:40:58 följande:
    Finns verkligen inga rabattbiljetter att nyttja? Du har ingen familjemedlem, sambo eller kompis som kan hjälpa dig med körningen? Ska du köra dit och sen även hämta?

Har du flyttat från orten där pappan bor kanske?
    Det är pappan som har flyttat härifrån.

Rabattbiljetter får jag kolla upp lite mer, tack för tipset. Alla jag känner, som har möjlighet att skjutsa, jobbar heltid, fram till 16-17 på dagarna, så det är svårt.

Som tur är (om man får säga så :) ) så kör han hem barnen.  
  • h8him
    Anonym (Rimligt?) skrev 2013-04-04 21:46:31 följande:
    Det är pappan som har flyttat härifrån.

Rabattbiljetter får jag kolla upp lite mer, tack för tipset. Alla jag känner, som har möjlighet att skjutsa, jobbar heltid, fram till 16-17 på dagarna, så det är svårt.

Som tur är (om man får säga så :) ) så kör han hem barnen.  
    Varför försöker du inte få byta så han hämtar på fredagen och du på söndagen när du har mer tid?
  • Anonym (Rimligt?)
    h8him skrev 2013-04-04 21:48:28 följande:
    Varför försöker du inte få byta så han hämtar på fredagen och du på söndagen när du har mer tid?
    Det kan vara ett bra alternativ för min del. Ska försöka prata med pappan och se vad han säger om det..
  • h8him
    Anonym (Rimligt?) skrev 2013-04-04 22:12:46 följande:
    Det kan vara ett bra alternativ för min del. Ska försöka prata med pappan och se vad han säger om det..
    Jag tror det. Försök med det så att det ens blir möjligt att följa domen. Lycka till!
  • Anonym (nej)

Jag fattar inte hur han kunde få igenom det där konstiga upplägget i domen, det var det knäppaste jag hört?!
    Om han får en dom på umgänge så fattar jag inte hur det kunde godkännas att han ska ha umgänget på en helt annan ort än den han ens bor på  och att det dessutom ska trasslas så för att ens kunna få dit barnen - vad var det för pappskallar i den rätten Förvånad
    Det är ju inte hållbart för fem öre, barnen ska ju gå i skolan någon gång i framtiden och att en av föräldrarna ska behöva vara beroende av bekanta som eventuellt kan skjutsa eller sitta och harva på tåg och tunnelbana i timmar verkar ju helt idiotiskt - jag skulle ALDRIG gå med på det då skulle jag överklagat domen.

Eftersom barnen kommer att gå i skolan (den äldsta börjar väl snart?) får väl pappan hämta dom i skolan och på förskola, sedan kan du hämta dom på söndagen när det är ledig dag . Eventuellt kanske det är svårare merd tåg och tunnelbanetider då men ni slipper i vart fall stressen.

• Anonym

Låter helt galet att han fick igenom det!!! Låter som en "eftergift/muta" för att ge pappa ngt alls? Helt knäppt!!! Men, du måste följa det om det nu är så. Strunt vad det kostar och som du säger, så länge barnen går i förskoleklass utan krav på obligatorisk närvaro funkar det ju. Om ombudet råder dig att inte göra ngt nu så ligg lågt. Och ta sin den striden när det blir bätttre läge och du kan påvisa att ni faktiskt provat men att detta inte varit det bästa för barnen (säger ju sig självt men...).

• Anonym

Om ni gör ngn intern uppgörelse på egen hand - se till att få den dokumenterad hos familjerätten. Annars kan han hävda att du har krånglat och att ni inte alls bestämt så utan att du har ändrat vartefter.

• asta66
    viseversa skrev 2013-04-04 14:30:20 följande:
    Nej det låter inte rimligt. Gå inte med på det och ja jag tror han vill jävlas. Låter extremt omoget och dom som blir lidande är barnen. Vill han träffa sina barn får han hämta dom hos dig annars får det vara!
    Håller med.
  • Anonym
    asta66 skrev 2013-04-07 10:03:10 följande:
    Håller med.
    Varför tycker du att ts ska bryta mot domen?
  • asta66
    Anonym skrev 2013-04-07 10:05:31 följande:
    Varför tycker du att ts ska bryta mot domen?
    Jag tycker bara att det är orealistiskt att TS ska göra sig så mycket besvär och ta kostnaden. Självklart ska hon överklaga domen. Och se till att kostnaden delas. Det ska vara ett samarbete. Inte så att den som vill kan djävlas.
Svar på tråden Är det här rimligt? Angående hämtning och lämning.