• Anonym (M)

Sjukersättning med småbarn?

Hej. Jag undrar hur det fungerar i detta fall. Min läkare tycker att jag bör söka sjukersättning på grund av en omfattande ledsjukdom i kombination med adhd och stora magproblem. Jag har svårt att gå, använda händerna, bära, lyfta, köra bil etc och detta är en sjukdom som ej går över utan den är progressiv. Jag är för tillfället hemma med mitt yngsta barn som är två och ett halvt år. Sedan hennes födelse har min sjukdom snabbt försämrats och livet har varit ett pussel för att klara av vardagen. Jag har tre äldre barn, tretton, elva och sex år. Jag har ingen sgi. Jag har just nu vårdnadsbidrag från kommunen eftersom jag inte utnyttjar dagis till den minsta. Jag räcker inte längre till för att aktivera min tvååring om dagarna. Kroppen är för dålig för att klara av aktiviteter och mycket av hushållsarbetet. Min man börjar jobba först efter lunch och kan därför hjälpa till på förmiddagarna. Mina stora barn hjälper till väldigt mycket när de kommer hem från skolan, men det räcker inte och jag önskar dagis till min minsta för både hennes och min skull. Min husläkare håller på med pappersgörat med sjukintyg och sådant till fk nu. Men, det jag undrar över som gnager som en klump i magen... Jag älskar mina barn och skulle inte vilja ge upp dem om det så vore att jag låg i respirator. Jag är livrädd att det ska krävas från fk att jag måste ha min lilla fulltid på dagis för att jag ska ha rätt till sjukersättning och att sexåringen måste gå fulltid på fritids. Det skulle ju innebära att jag nästan inte får någon vaken tid med mina barn och då blir mitt hjärta lika trasigt som min kropp. Med hjälp från övriga familjen och släkt så skulle det funka för oss med ett par timmar om dagen, eller får man inte vara mamma? Även om jag inte kan lyfta och gå så långt, så lever jag ju. Jag hoppas på svar här för detta ligger verkligen som ett stort ångestmoment inom mig.

• Svar på tråden Sjukersättning med småbarn?
  • Anonym (M)

Hej och tack för svar. Bör jag med första ansökningshandlingarna bifoga ett eget dokument om hur vardagssituationen med familj och barn ser ut i dagsläget, eller ska jag vänta att försäkringskassan begär det?

• Försäkringskassan

Hej!
    Du behöver inte bifoga eget dokument, utan handläggaren som får din ansökan kontaktar dig vid behov. 

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden Sjukersättning med småbarn?