h8him skrev 2013-04-12 10:33:12 följande:
Jag vet. Själv har jag gjort det för att det var barnets bästa. Men jag fick igen det i tingsrätten, trots växelvis boende. (Han betalar dyra aktiviteter osv.) :) Så jag är nöjd.
Okej, nej så är det inte alltid. Det kan göra det men jag tycker det är smartare att den bidragsskyldige betalar div. kostnader som dator, moped, läger, aktiviteter osv istället så att denne känner att pengarna går till barnet. För det är där det stora problemet brukar ligga, den bidragsskyldige tror ofta att denne försörjer boendeföräldern, även om det naturligtvis inte ofta är då.
Även underhållet går till barnets kostnader. Man kan aldrig få underhåll för boende osv. Utan det är helt enkelt den bidragsskyldiges del i barnets kostnader för att bo (utrustning i rummet) och leva.
Det var bara någon vecka sen som jag halkade över denna på nätet och insåg att jag bara måste ha den! :P
Haha, det är inte lätt alla gånger. :D
Du kan ju inet bara bli "anonym" sådär plötsligt

Man "lär ju känna" en del man skriver mot/med ofta, och jag slänger oftare an blick på bilderna än läser namnet. Men jag förstår varför du ändrade
Ja, många underhållsskyldiga föräldrar har svårt att sätta sig in i vad det kostar..
(liksom en del, bland andra en mamma i min absoluta närhet, anser att pappan skall bidra med ALLT - och att mammans del alltid och förevigt är barnbidraget - o hon har även hon en helt ok lön, ny sambo samt bostadsbidrag. Oavsett hur mkt han betalar anser hon att han skall betala mer - för hennes pengar skall gå åt till henne, hennes festande o "nya liv"..)
Jag är gift med en man, som är underhållsskyldig till sitt ex..
o jag fösröker förklara dessa sakerna för honom.. Nu har han inte det problemet med att han tjänar mer, snarare är det väl så att skulle försäkringskassan göra en inkomstkoll på honom så skulle han kanske inte behöva betala fullt ut, utan det hade gått över till underhållsstöd, men vi har pengar så det räcker från min lön så därför ligger vi kvar som överenskommet..
Men, jag har försökt förklara för honom det här med att det KAN bli dyrare underhåll vid en rättegång - inte för honom men för andra som har det bättre ställt. Har även försökt förklara det här med standardtillägg.. det gick in liiiite när jag förklarade att det är mer "öronmärkt" till barnet, på det sätt jag beskrev ovan.
Diskussionen slutade ungefär - om vi går isär får du inte en krona mer än 1273...
så jag vet ju vad jag har att vänta OM vi skulle gå isär..
Nu har jag ju en bra lön som sagt, o jag vet det antagligen skulle bli varannan vecka vid en eventuell separation (som jag hoppas aldrig kommer) så det problemet är ett ickeproblem..
Men det är lite lustigt att JAG, som inte egentliigen är involverad i underhållet, är den som försöker förklara att det - ibland, under vissa omständigheter, faktiskt kan kosta mer....