• Anonym (Noll koll)

Beräkna underhållsbidrag

Jag undrar om det finns någon här som har koll på hur man beräknar underhållsbidrag?
    Jag har använt beräkningsverktyget på FK men vet liksom inte riktigt vad som skall ingå i de olika posterna.

Barn:
    Boendekostnad - skall jag ta vår faktiska boendekostnad delad med antalet personer som bor här?
    Andra kostnader - är det mat, kläder, aktiviteter osv?

Bidragsskyldig förälder:
    Egna levnadskostnader - räknat, mat, kläder, aktiviteter?
    Särskilda kostnader - ???
    Boendekostnad - den faktiska kostnad man betalar varje månad för sitt boende (el, hyra osv)

Har fö exakt samma frågor ang boendeföräldern......

Någon som känner sig manad att förtydliga lite?

• Svar på tråden Beräkna underhållsbidrag
  • Anonym (lillan)

försäkringskassan kan räkna ut vad motparten ska betala i underhålls bidrag. och är de mindre än 1273 så betalar de mellan skillnaden. vägrar motparten att betala kan försäkringskassan betala hela underhållet så skickar de räkningen till motparten på de belopp de räknat ut han ska betala. de räknar inkomsten 2 år tillbaka hela tiden.

• Astarte
    Anonym (lillan) skrev 2013-04-11 14:38:44 följande:
    försäkringskassan kan räkna ut vad motparten ska betala i underhålls bidrag. och är de mindre än 1273 så betalar de mellan skillnaden. vägrar motparten att betala kan försäkringskassan betala hela underhållet så skickar de räkningen till motparten på de belopp de räknat ut han ska betala. de räknar inkomsten 2 år tillbaka hela tiden.

Nej, det gör de inte. De kan dela ut underhållsstöd om umgängesföräldern inte betalar, men det är inte det samma som underhållsbidrag.
  • h8him

Varför tar ni inte hjälp av en jurist eller advokat för att räkna ut underhållet så att det blir rätt redan från början? De tusenlappar det kostar kan det vara värt för att slippa bråk i framtiden.

• Anonym (lillan)

okej, då misstog jag mej, vad är underhållsbidrag för nått? och när har man rätt att få det?

• Brumma
    Anonym (lillan) skrev 2013-04-11 16:08:03 följande:
    okej, då misstog jag mej, vad är underhållsbidrag för nått? och när har man rätt att få det?
    Underhållsbidraget är umgängesförälderns del av barnets faktiska kostnad - typ Skrattande
    Dvs man tittar över vad barnet kostar, det kan vara olika aktiviteter, speciella behov som kostar mer än för ett barn utan dessa behov tex.
    Om man inte är överens så har man två val - det ena är att stämma umgängesföräldern på underhåll. Då får man en dom som bygger på barnets faktiska kostnad.
    Att få underhållet på högre än underhållsstödet från försäkringskassan kräver dock att man kan bevisa att barnet kostar mer än 1273 (umgängesförälderns del) + 1273(boendeförälderns del - om man har ungefär lika inkomst) + 1050 (barnbidrag) i månaden.
    Eftersom det ger en summa på 3596:- så kan det vara svårt att bevisa.
    Boendekostnaden tas inte med i underhållet utan det tar man hänsyn till vid ansökan av bostadsbidrag istället.

Så här skriver försäkringskassan om underhåll:
    Hur beräknas underhållsbidraget?

Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation.

(källa: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag)

Det andra alternativet är att komma överens om försäkringskassans summa, alternativt gå GENOM försäkringskassan.
    Då får man alltid 1273, och försäkringskassan beräknar umgängesförälderns betalningskapacitet (det heter ngt annat men kommer inte på det).
    Underhållsföräldern betalar då den summan, alternativt blir skyldig den summan till försäkringskassan, medans försäkringskassan lägger till resten - och du som boendeförälder behöver aldrig fundera över om pengarna kommer in eller inte..
  • h8him
    Brumma skrev 2013-04-12 07:55:31 följande:
    Underhållsbidraget är umgängesförälderns del av barnets faktiska kostnad - typ Skrattande
    Dvs man tittar över vad barnet kostar, det kan vara olika aktiviteter, speciella behov som kostar mer än för ett barn utan dessa behov tex.
    Om man inte är överens så har man två val - det ena är att stämma umgängesföräldern på underhåll. Då får man en dom som bygger på barnets faktiska kostnad.
    Att få underhållet på högre än underhållsstödet från försäkringskassan kräver dock att man kan bevisa att barnet kostar mer än 1273 (umgängesförälderns del) + 1273(boendeförälderns del - om man har ungefär lika inkomst) + 1050 (barnbidrag) i månaden.
    Eftersom det ger en summa på 3596:- så kan det vara svårt att bevisa.
    Boendekostnaden tas inte med i underhållet utan det tar man hänsyn till vid ansökan av bostadsbidrag istället.

Så här skriver försäkringskassan om underhåll:
    Hur beräknas underhållsbidraget?

Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation.

(källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...)

Det andra alternativet är att komma överens om försäkringskassans summa, alternativt gå GENOM försäkringskassan.
    Då får man alltid 1273, och försäkringskassan beräknar umgängesförälderns betalningskapacitet (det heter ngt annat men kommer inte på det).
    Underhållsföräldern betalar då den summan, alternativt blir skyldig den summan till försäkringskassan, medans försäkringskassan lägger till resten - och du som boendeförälder behöver aldrig fundera över om pengarna kommer in eller inte..
    När man beräknar underhållsbidrag så antas det inte att boendeföräldern kan betala 1273 för barnets kostnader, utan man tar även hänsyn till boendeförälderns faktiska försörjningsförmåga vilket kan vara allt från noll kronor till hur mycket som helst. Det är inte speciellt svårt att bevisa högre kostnader, om man som boendeförälder:

1. Har väldigt låg inkomst.
    2. Barnet har fördyrande kostnader så som glasögon, mediciner, kostsamma allergier osv.
    3. Barnet är äldre, dvs 10-12 år.

Sen finns även möjlighet att begära standardtillägg för barnet om den underhållsskyldige har väldigt god inkomst.
  • Brumma
    h8him skrev 2013-04-12 09:12:21 följande:
    När man beräknar underhållsbidrag så antas det inte att boendeföräldern kan betala 1273 för barnets kostnader, utan man tar även hänsyn till boendeförälderns faktiska försörjningsförmåga vilket kan vara allt från noll kronor till hur mycket som helst. Det är inte speciellt svårt att bevisa högre kostnader, om man som boendeförälder:

2. Barnet har fördyrande kostnader så som glasögon, mediciner, kostsamma allergier osv.

Sen finns även möjlighet att begära standardtillägg för barnet om den underhållsskyldige har väldigt god inkomst.
    det var därför jag påpekade att det gällde om man har ungefär lika lön. Även förstås ungefär lika omkostnader (fler barn tex är ju en bidragande orsak till att man har lägre överskott).
  • Brumma
    h8him skrev 2013-04-12 09:12:21 följande:

standardtilläggen innebär dock inte att underhållet nödvändigt höjs, utan kan betalas ut till barnet i form av att man betalar aktiviteter tex direkt.
    Standardtilläggen är alltså INTE en del av underhållet.
  • h8him
    Brumma skrev 2013-04-12 10:03:48 följande:

standardtilläggen innebär dock inte att underhållet nödvändigt höjs, utan kan betalas ut till barnet i form av att man betalar aktiviteter tex direkt.
    Standardtilläggen är alltså INTE en del av underhållet.
    Det innebär att boendeförälderns ev. kostnader för t.ex dyrare aktiviteter kan försvinna. Så ja, det påverkar ibland boendeförälderns ekonomi om denne valt att låta barnet syssla med sånt som är dyrt men som barnet gillar. Standardtillägg kan även betalas ut i pengar så att barnet kan få dyrare kläder, nöjen osv.

• Brumma
    h8him skrev 2013-04-12 10:11:07 följande:
    Det innebär att boendeförälderns ev. kostnader för t.ex dyrare aktiviteter kan försvinna. Så ja, det påverkar ibland boendeförälderns ekonomi om denne valt att låta barnet syssla med sånt som är dyrt men som barnet gillar. Standardtillägg kan även betalas ut i pengar så att barnet kan få dyrare kläder, nöjen osv.

ja det KAN betalas ut i pengar - o det KAN påverka boendeförälderns ekonomi (det eller påverka barnets chans till dyrare aktiviteter, boendeföräldern är inte tvungen att betala dyrare aktiviteter om man inte har råd vet du Flört, många barn klarar sig utmärkt utan)
    Men, många tror att det INGÅR i underhållet, och att boendeföräldern får det varje månad utbetalt till sig.
    Då kan boendeföräldern själv välja vad standardtillägget används till, precis som de kan välja vart pengarna från barnbidrag samt underhållbidrag/stöd går till.
    Det är ju inte så att varenda krona är öronmärkta till barnet, utan det lägger man ju upp som man anser vara bäst.
    Standardtillägget däremot SKALL gå direkt till barnetm i form av aktiviteter, dyrare kläder osv osv.
  • Brumma
    h8him skrev 2013-04-12 10:11:07 följande:

När bytte du bild förressen?? För visst har du gjort det??
    Tog ett tag innan jag insåg att det var dig jag satt o diskuterade med Skrattande
  • h8him
    Brumma skrev 2013-04-12 10:23:54 följande:

ja det KAN betalas ut i pengar - o det KAN påverka boendeförälderns ekonomi (det eller påverka barnets chans till dyrare aktiviteter, boendeföräldern är inte tvungen att betala dyrare aktiviteter om man inte har råd vet du Flört, många barn klarar sig utmärkt utan)
    Men, många tror att det INGÅR i underhållet, och att boendeföräldern får det varje månad utbetalt till sig.
    Då kan boendeföräldern själv välja vad standardtillägget används till, precis som de kan välja vart pengarna från barnbidrag samt underhållbidrag/stöd går till.
    Det är ju inte så att varenda krona är öronmärkta till barnet, utan det lägger man ju upp som man anser vara bäst.
    Standardtillägget däremot SKALL gå direkt till barnetm i form av aktiviteter, dyrare kläder osv osv.
    Jag vet. Själv har jag gjort det för att det var barnets bästa. Men jag fick igen det i tingsrätten, trots växelvis boende. (Han betalar dyra aktiviteter osv.)  :) Så jag är nöjd.

Okej, nej så är det inte alltid. Det kan göra det men jag tycker det är smartare att den bidragsskyldige betalar div. kostnader som dator, moped, läger, aktiviteter osv istället så att denne känner att pengarna går till barnet. För det är där det stora problemet brukar ligga, den bidragsskyldige tror ofta att denne försörjer boendeföräldern, även om det naturligtvis inte ofta är då.

Även underhållet går till barnets kostnader. Man kan aldrig få underhåll för boende osv. Utan det är helt enkelt den bidragsskyldiges del i barnets kostnader för att bo (utrustning i rummet) och leva.
    Brumma skrev 2013-04-12 10:24:48 följande:

När bytte du bild förressen?? För visst har du gjort det??
    Tog ett tag innan jag insåg att det var dig jag satt o diskuterade med Skrattande

Det var bara någon vecka sen som jag halkade över denna på nätet och insåg att jag bara måste ha den! :P

Haha, det är inte lätt alla gånger. :D

• Brumma
    h8him skrev 2013-04-12 10:33:12 följande:
    Jag vet. Själv har jag gjort det för att det var barnets bästa. Men jag fick igen det i tingsrätten, trots växelvis boende. (Han betalar dyra aktiviteter osv.)  :) Så jag är nöjd.

Okej, nej så är det inte alltid. Det kan göra det men jag tycker det är smartare att den bidragsskyldige betalar div. kostnader som dator, moped, läger, aktiviteter osv istället så att denne känner att pengarna går till barnet. För det är där det stora problemet brukar ligga, den bidragsskyldige tror ofta att denne försörjer boendeföräldern, även om det naturligtvis inte ofta är då.

Även underhållet går till barnets kostnader. Man kan aldrig få underhåll för boende osv. Utan det är helt enkelt den bidragsskyldiges del i barnets kostnader för att bo (utrustning i rummet) och leva.

Det var bara någon vecka sen som jag halkade över denna på nätet och insåg att jag bara måste ha den! :P

Haha, det är inte lätt alla gånger. :D

Du kan ju inet bara bli "anonym" sådär plötsligt Skrattande
    Man "lär ju känna" en del man skriver mot/med ofta, och jag slänger oftare an blick på bilderna än läser namnet. Men jag förstår varför du ändrade Tungan ute

Ja, många underhållsskyldiga föräldrar har svårt att sätta sig in i vad det kostar..
    (liksom en del, bland andra en mamma i min absoluta närhet, anser att pappan skall bidra med ALLT - och att mammans del alltid och förevigt är barnbidraget - o hon har även hon en helt ok lön, ny sambo samt bostadsbidrag. Oavsett hur mkt han betalar anser hon att han skall betala mer - för hennes pengar skall gå åt till henne, hennes festande o "nya liv"..)

Jag är gift med en man, som är underhållsskyldig till sitt ex..
    o jag fösröker förklara dessa sakerna för honom.. Nu har han inte det problemet med att han tjänar mer, snarare är det väl så att skulle försäkringskassan göra en inkomstkoll på honom så skulle han kanske inte behöva betala fullt ut, utan det hade gått över till underhållsstöd, men vi har pengar så det räcker från min lön så därför ligger vi kvar som överenskommet..
    Men, jag har försökt förklara för honom det här med att det KAN bli dyrare underhåll vid en rättegång - inte för honom men för andra som har det bättre ställt. Har även försökt förklara det här med standardtillägg.. det gick in liiiite när jag förklarade att det är mer "öronmärkt" till barnet, på det sätt jag beskrev ovan.
    Diskussionen slutade ungefär - om vi går isär får du inte en krona mer än 1273...
    så jag vet ju vad jag har att vänta OM vi skulle gå isär..
    Nu har jag ju en bra lön som sagt, o jag vet det antagligen skulle bli varannan vecka vid en eventuell separation (som jag hoppas aldrig kommer) så det problemet är ett ickeproblem..
    Men det är lite lustigt att JAG, som inte egentliigen är involverad i underhållet, är den som försöker förklara att det - ibland, under vissa omständigheter, faktiskt kan kosta mer.... Flört
  • sextiotalist

Boendekostnaderna räknas inte som kostnade för barnen (men däremot tar man hänsyn till den när man beräknar föräldrarnas överskott)

Svar på tråden Beräkna underhållsbidrag