• Maybe

Ni som varit gravida och jobbar inom vården!

Jag är gravid och jobbar på LSS boende.
    Jag undrar hur ni andra i liknande situation har löst det i slutet?
    När gick ni hem? Gick ni ner i arbetstid mot slutet?`
    Fick ni havandeskapspenning?
    När gick ni på föräldraledighet?`

• Svar på tråden Ni som varit gravida och jobbar inom vården!
  • zemer

Nu jobbar ju jag i och för sig som personlig assistent.. men jag fick havandeskapspenning och gick hem 2 månader innan bf.

• Traallan

Jag är också pers ass och jobbar ännu och är i v 35. Har planerat att jobba april ut och sluta när jag har 2v kvar. Vi får se.

Jag får ingen havandeskapspenning. Har inga tunga lyft.

Jobbar bara natt nu sista tiden.

//Traallan

• Maybe
    Traallan skrev 2013-04-05 12:15:39 följande:
    Jag är också pers ass och jobbar ännu och är i v 35. Har planerat att jobba april ut och sluta när jag har 2v kvar. Vi får se.

Jag får ingen havandeskapspenning. Har inga tunga lyft.

Jobbar bara natt nu sista tiden.

//Traallan

Är du ensam på natten eller har du kollegor?
    Jag jobbar natt ibland men då är jag ensam så min bm tyckte inte det va helt ultimat 
  • Nénharma

Jobbar på ett LSS-boende och har semester v 30-33, kommer sedan försöka ordna med havandeskapspenning efter det då det är en del tunga lyft i arbetet. Har BF 15/9 så det blir ett par veckors glapp där innan jag söker FP.

• Maybe
    Soffan skrev 2013-04-05 14:36:31 följande:

Du har rätt till havandeskapspeng om du har nattarbete.. Att jobba natt och vara gravid är inte optimalt då kroppen behöver vila

Jag har ingen fast anställning, är timvikarie och har sagt att jag inte vill jobba natt de sista veckorna.
    Jag ska jobba nu inatt samt söndag natt sen får vi se...
    Är i vecka 21 (20+0)  
  • aj 378

Jag jobbar som personlig assistent och har bf 15/8. Har tänkt att jobba juli ut förhoppningsvis. Har tagit ut semesterdagar under juni och juli månad så jag kanske jobbar ca 50% då bara. Har säkert rätt till havandeskapspenning men vill jobba så länge som möjligt. Orkar jag inte mer så blir jag väl förhoppningsvis sjukskriven!

• EmmaLiavin

aj 378
    Varför inte söka om havandeskapspenning? Bara för att du söker om de betyder inte det att du måste sluta jobba två månader innan, men tryggheten att kunna sluta jobba när du vill 2 månader innan bf är underbar. Man kan inte alltid räkna med att bli sjukskriven av läkare.

• Traallan

Jag jobbar natt, själv!
    Och jag får då ingen havandeskapspeng just för att jag inte har ett krävande jobb enligt dom!

• Maybe

Jag är bara vecka 21 (20+0) och inatt känner jag redan hur det spänner och drar och gör ont i ryggen/svanskotan så fort jag böjer mig ner minsta lilla och n

är jag gör vissa saker. Ingen katastrof än men blir lite nervös hur jag ska kunna jobba fram till 2 veckor innan bf :-\

Den här smärtan fick jag igår förmiddags och har gått i vågor sen dess men inte försvunnit helt. Jag tror inte det är foglossning men egentligen bryr jag mig inte om vad det är. Ont gör det iallafall, även om jag överlever

• CamillaLukasLudwigMagnus

Jobbar natt (ensam) sökte om en mnad & fick det. Skrev ner en arbetsnatt vad jag gör på nätterna & fick beskedet i brevlådan inom 2 veckor, smidigt, snabbt & enkelt!

Lycka till!

• Maybe

Jag kommer inte att jobba fler nätter utan enbart på dagen. Blir ju bokad om någon är sjuk men kan fortfarandr välja om jag ska jobba eller inte.

Så nu blir det nog inte fler nätter utan håller mig till att jobba dag.

Däremot blir det fortfarande tunga lyft och stress och ansträngande för kroppen fast på dagen måste det gå fort. Alla tunga lyft på natten kan jag ta flera timmar på mig och kan va mer noga med att höja sängar ordentligt osv. Det blir inte så på dagarna för det känns som jag inte hinner.

Visst kan jag be en kollega om hjälp men om de ska springa o hjälpa mig hela tiden så hinner de inte med sina egna arbetsuppgifter ju!

Hatar allt som har med jobb att göra just nu...

Svar på tråden Ni som varit gravida och jobbar inom vården!