• Anonym

Familjerätten vägrade att boka samtal, kan dom göra så?

Hej,ringde till familjerätten i min kommun för att boka in mig och x:et. Jag vill att vi skriver ett avtal om hur vårdnaden ska se ut rörande tex semster högtider och annat. Tanten på familjrätten frågade om vi båda var överrens om att komma, Jag svarade som det var, att mitt x inte vill gå dit eller skriva avtal.

"Då får  i inte komma" sa hon, se till att vara överrens först. Kan jag boka in sammarbetssamtal då frågade jag?
    Bara om ni är överrens om att gå svarade hon.

Om man nu är överrens om allt varför behöver man då familjerätt?

Är det såhär?

• Svar på tråden Familjerätten vägrade att boka samtal, kan dom göra så?
  • Anonym (M)

Ni måste inte vara överens om umgänge etc, men båda måste vilja gå till familjerätten. Om en av parterna vägrar och det inte går att komma överens, är nästa steg att stämma i Tingsrätten.

• Grappa

Klart att familjerätten inte bokar upp tid i onödan för folk som ändå inte tänker dyka upp.

• Anonym (Soc.)

Självklart är det rätt. De kan liksom inte tvångsboka nån. Famijerätten har ett lite missvisande namn som för tankarna till domstol där man kan fatta beslut mot någons vilja. Familjerätten har inga sådana befigenheter.

• JECJ

Klart dom inte kan tvinga honom komma!

Tänk om du skulle tvångsboka en tid på hans bröllopsdag eller när hans nya tjej ska föda deras gemensamma barn? Det finns svartsjuka ex som skulle jävlas om dom fick chansen... 

• Brumma

Som ovanstående inlägg säger - samarbetssamtal är frivilligt, dvs en av parterna kan inte boka samtal och tvinga den andra parten dit.
    Samarbetssamtalen är som du TS skriver, till för parter som inte är överens, men att gå på samtalet måste man vara överens om.
    Om du skulle boka en tid utan den andre partens "tillstånd" är det ju som att boka en läkartid i ngn annans namn och sedan hålla tummarna för att personen:
    1- vill gå till läkaren.
    2- att tiden passar..

Skulle ni däremot hamna i en tvist kan domaren beordra samarbetssamtal som, om jag förstått det rätt, är "tvingande".

• Anonym (Alltså...)

... man kan inte tvinga någon dit men man kan boka tid och be dem skicka kallelse om man har goda motiveringar till det.

Svar på tråden Familjerätten vägrade att boka samtal, kan dom göra så?