Långskånken skrev 2013-04-08 07:19:13 följande:
Om förskolan har rätt att göra så vet jag inte. Inte heller kan jag svara på vad som är bäst för era tvillingar, eftersom alla människor är olika. Men vi hade gärna delat på våra tvillingar tidigare, men precis som på er förskola så hade varje åldersgrupp bara en avdelning. Vi kunde därför inte separera dem förrän de började i sexårs.
För oss var det uppenbart inte bra för tvillingarna att de "satt ihop" hela tiden. Personal, andra barn och de själva klumpade ihop dem som en enhet. De jämförde sig hela tiden med varandra. X är bättre än jag på ditten och Y är bättre än jag på datten. Alltid negativa jämförelser.
Det är ju inte så att man skiljer dem för livet för att de går i olika grupper på dagis. De har fortfarande väldigt mycket tid tillsammans.
Precis så kändes det för mig och min tvillingsyster när vi var små. Jag har alltid önskat att vi hade varit lättare att vet vem som var vem när vi var små. Kompisar som säger du i lila jackan istället för namnet är inte superkul.
Förutom i skolan så åker man hem och till skola/förskola tillsammans, man leker tillsammans hela kvällen, helgen och kanske till och med delar rum. Så man hinner vara med varandra väldigt mycket ändå. Kanske man inte behöver gå varandra så mycket på nerverna om man inte behöver gå i samma klass jämt. Jag och syrran gick tillsammans ända upp till nian, och vi var nog rätt jobbiga när vi bråkade med varandra.
När vi väl försökte skilja oss åt själva, tror det var i mellanstadiet så fick man hälften så många vänner kvar då de i princip delades. Jag började umgås mer med några av dem och syrran mer med de andra. För då ville vi absolut inte leka tillsammans efter skolan, för vi gick varandra på nerverna hela tiden. Tjatade om att få egna rum hemma och ville skiljas ifrån varandra.
Nu är tvillingsyrran min bästa kompis, vi har alltid stöttat varandra mot andra men ibland varit i luven på varandra hela tiden. Det stämmer in ganska bra på de som sägs i intervjun, man ser till att den andra tvillingen inte blir dåligt behandlad av andra och att den får vara med. Men går man i parallellklass så hinner man stötta varandra ändå, på skolan så har man antagligen rast ihop också.