• Babsi

Fsk vill dela på tvillingar!

Förskolan där våra 3,5 års enäggstvillingar går, informerade i kapprummet att dom tänker dela på dom efter sommaren. Detta utan att diskutera det med oss först. Hur hade ni reagerat? Har inte ens tänkt tanken att dela på dom nu så det känns väldigt konstigt. Kan dom verkligen bestämma det över huvudet på oss föräldrar?

• Svar på tråden Fsk vill dela på tvillingar!
  • linaochliten
    Långskånken skrev 2013-04-08 07:19:13 följande:
    Om förskolan har rätt att göra så vet jag inte. Inte heller kan jag svara på vad som är bäst för era tvillingar, eftersom alla människor är olika. Men vi hade gärna delat på våra tvillingar tidigare, men precis som på er förskola så hade varje åldersgrupp bara en avdelning. Vi kunde därför inte separera dem förrän de började i sexårs.

För oss var det uppenbart inte bra för tvillingarna att de "satt ihop" hela tiden. Personal, andra barn och de själva klumpade ihop dem som en enhet. De jämförde sig hela tiden med varandra. X är bättre än jag på ditten och Y är bättre än jag på datten. Alltid negativa jämförelser.

Det är ju inte så att man skiljer dem för livet för att de går i olika grupper på dagis. De har fortfarande väldigt mycket tid tillsammans.
    Precis så kändes det för mig och min tvillingsyster när vi var små. Jag har alltid önskat att vi hade varit lättare att vet vem som var vem när vi var små. Kompisar som säger du i lila jackan istället för namnet är inte superkul. 

Förutom i skolan så åker man hem och till skola/förskola tillsammans, man leker tillsammans hela kvällen, helgen och kanske till och med delar rum. Så man hinner vara med varandra väldigt mycket ändå. Kanske man inte behöver gå varandra så mycket på nerverna om man inte behöver gå i samma klass jämt. Jag och syrran gick tillsammans ända upp till nian, och vi var nog rätt jobbiga när vi bråkade med varandra. 

När vi väl försökte skilja oss åt själva, tror det var i mellanstadiet så fick man hälften så många vänner kvar då de i princip delades. Jag började umgås mer med några av dem och syrran mer med de andra. För då ville vi absolut inte leka tillsammans efter skolan, för vi gick varandra på nerverna hela tiden. Tjatade om att få egna rum hemma och ville skiljas ifrån varandra.

Nu är tvillingsyrran min bästa kompis, vi har alltid stöttat varandra mot andra men ibland varit i luven på varandra hela tiden. Det stämmer in ganska bra på de som sägs i intervjun, man ser till att den andra tvillingen inte blir dåligt behandlad av andra och att den får vara med. Men går man i parallellklass så hinner man stötta varandra ändå, på skolan så har man antagligen rast ihop också.

• Emeli
    mandelblomma skrev 2013-04-07 18:03:31 följande:
    ok ganska litet material alltså och egna åsikter.
    Ja, tvillingar är inte direkt ett prioriterat ämne på våra studiedagar... Genom åren har det dock varit ett antal tvillingpar som passerat i mina klasser. Brukar ha minst ett par per läsår.

Tvåäggstvillingar som går i samma klass brukar inte innebära att de alltid är så tajta. De är ju som syskon är mest, med den skillnaden att de är lika gamla. Men enäggstvillingar tenderar att hålla sig för sig själva och inte bry sig om att söka sig till andra.
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-08 21:23:32 följande:
    Ja, tvillingar är inte direkt ett prioriterat ämne på våra studiedagar... Genom åren har det dock varit ett antal tvillingpar som passerat i mina klasser. Brukar ha minst ett par per läsår.

Tvåäggstvillingar som går i samma klass brukar inte innebära att de alltid är så tajta. De är ju som syskon är mest, med den skillnaden att de är lika gamla. Men enäggstvillingar tenderar att hålla sig för sig själva och inte bry sig om att söka sig till andra.
    nej jag förstår att man inte har tema tvillingar på studiedagar Solig
    Men som sagt var för den som vill finns det lite i ämnet i denna fråga och de flesta säger dela inte på dem då de är små.
    Lite förklaring till varför finns bland annat i länken jag postade.
  • Emeli
    mandelblomma skrev 2013-04-09 06:19:50 följande:
    nej jag förstår att man inte har tema tvillingar på studiedagar Solig
    Men som sagt var för den som vill finns det lite i ämnet i denna fråga och de flesta säger dela inte på dem då de är små.
    Lite förklaring till varför finns bland annat i länken jag postade.
    Min erfarenhet rör barn mellan ungefär 12 och 16 år. Jag har erfarenhet av såväl splittrade som osplittrade tvillingar och trillingar. I min förra klass var det t.o.m. en tvilling som hade sin syster på en annan skola. Man tänkte aldrig på den flickan som tvilling. I den klass jag har nu har jag ett osplittrat tvillingpar.

Jag kan tänka mig att det är viktigt att barnen själva förstår vad det innebär att gå i olika klasser. Exakt ålder är antagligen omöjligt att ange. Man får avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Rent spontant skulle jag kunna tänka mig senast från åk 3 eller 4.
  • mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-09 23:23:05 följande:
    Min erfarenhet rör barn mellan ungefär 12 och 16 år. Jag har erfarenhet av såväl splittrade som osplittrade tvillingar och trillingar. I min förra klass var det t.o.m. en tvilling som hade sin syster på en annan skola. Man tänkte aldrig på den flickan som tvilling. I den klass jag har nu har jag ett osplittrat tvillingpar.

Jag kan tänka mig att det är viktigt att barnen själva förstår vad det innebär att gå i olika klasser. Exakt ålder är antagligen omöjligt att ange. Man får avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Rent spontant skulle jag kunna tänka mig senast från åk 3 eller 4.
    Många som forskat och tittat på detta säger tidigast i högstadiet om allt är fungerar bra/ normalt med barnen. Bland annat Lennart Björklund ovan som menar att det är som att ta ett litet barn i från sin mamma om man gör det för tidigt.
    Har man ett uppenbart problem i skolan med barnen så förstår jag att man kan behöva dela dem åt.
    Det är den här mer slentrianmässiga delningen där man förespråkar detta starkt för att de ska bli egna individer och att de måste få få växa upp så självständigt som möjligt från varandra. I stället för att se och framhäva det positiva de har med att ha varandra.
    Som ex studier om tvillingars skolarbete visar, dvs att tvillingar ofta har bättre skolresultat.
  • Emeli

Tvillingparet jag har just nu, i åk 7, fungerar bra i klassen. Tjejerna är ganska självständiga, utåtriktade, har kompisar osv. Helt OK att ha dem i samma klass. Flickorna klarar skolarbetet bra, även om de inte tillhör de allra starkaste i klassen.

I min förra klass hade jag som sagt en flicka som var tvilling med sin syster på en annan skola. Hur det gick för systern vet jag inte, men flickan som gick hos mig fungerade fint i gruppen och hade många kompisar. Prestationsmässigt låg hon på medelnivå. I samma klass gick ett annat tvillingpar, också tjejer, lika som bär. De hade uppenbara svårigheter att interagera med andra än sig själva. Sökte alltid sin systers sällskap. Båda var duktiga i skolan, tillhörde de bästa i klassen. Som tur var de jättesnälla tjejer som vi aldrig behövde reda ut några konflikter med och de låg på samma betygsnivåer. Jag var deras lärare i fyra år och det var först i slutet av nian som jag började kunna se skillnad på dem. Det kan vara ett stort bekymmer om man har svårt att skilja på tvillingar.

Just dessa tvillingar var framgångsrika i skolan och de hade medelgoda eller goda betyg. Givetvis har jag stött på motsatsen också. Jag hinner inte läsa någon studie nu, men blir nyfiken på uppgiften om att tvillingar ofta har bättre skolresultat. Gäller det tvillingar generellt eller bara enäggstvillingar? Gäller det både tvillingar som går i olika klasser och de som går i samma klass? Detta är ju väsentlig kunskap för oss som jobbar i skolans värld. I den skola som jag arbetar på har vi ingen generell policy utan beslutet om tvillingar ska gå i olika klasser eller inte fattas i samråd med föräldrarna.

• mandelblomma
    Emeli skrev 2013-04-10 20:00:17 följande:
    Tvillingparet jag har just nu, i åk 7, fungerar bra i klassen. Tjejerna är ganska självständiga, utåtriktade, har kompisar osv. Helt OK att ha dem i samma klass. Flickorna klarar skolarbetet bra, även om de inte tillhör de allra starkaste i klassen.

I min förra klass hade jag som sagt en flicka som var tvilling med sin syster på en annan skola. Hur det gick för systern vet jag inte, men flickan som gick hos mig fungerade fint i gruppen och hade många kompisar. Prestationsmässigt låg hon på medelnivå. I samma klass gick ett annat tvillingpar, också tjejer, lika som bär. De hade uppenbara svårigheter att interagera med andra än sig själva. Sökte alltid sin systers sällskap. Båda var duktiga i skolan, tillhörde de bästa i klassen. Som tur var de jättesnälla tjejer som vi aldrig behövde reda ut några konflikter med och de låg på samma betygsnivåer. Jag var deras lärare i fyra år och det var först i slutet av nian som jag började kunna se skillnad på dem. Det kan vara ett stort bekymmer om man har svårt att skilja på tvillingar.

Just dessa tvillingar var framgångsrika i skolan och de hade medelgoda eller goda betyg. Givetvis har jag stött på motsatsen också. Jag hinner inte läsa någon studie nu, men blir nyfiken på uppgiften om att tvillingar ofta har bättre skolresultat. Gäller det tvillingar generellt eller bara enäggstvillingar? Gäller det både tvillingar som går i olika klasser och de som går i samma klass? Detta är ju väsentlig kunskap för oss som jobbar i skolans värld. I den skola som jag arbetar på har vi ingen generell policy utan beslutet om tvillingar ska gå i olika klasser eller inte fattas i samråd med föräldrarna.
    det jag läst är tvillingar som går i samma klass.
    Förklaringen är nog inte märkligare än att man ju har någon att bolla med ganska mycket, man utvecklar, resonerar osv på ett annat sätt mot en kompis kanske.

www.unt.se/inc/print/tvillingar-ar-battre-i-skolan-1681294-default.aspx
  • Dantes matte

Dom kan inte dela på dom hur som helst. Men även tvillingar behöver växa upp o bli sina egna individer. Separera dom låter bra! Tur ni har so har ett så stort dagis så dom har två avdelningar för "stora" barn.

• Susanne 456

Hade samma problem när mina grabbar skulle börja skolan.
    Fick ett utbrott och talade om det var vi som föräldrar som bestämde om och när våra killar skulle delas på.
    Dom valde det själv många år senare när det var dags att välja gymnasium ,men dom har alltid haft samma kompisgäng,valt samma idrotter os.v men alltid behandlas som 2 olika individer även om dom ser likadana ut.
    I dag är dom 25 år gamla och har samma glädje av varandra som när dom var små.

Så mitt råd är att gå efter din magkänsla som mamma och slåss för dina rätt att själv bestämma vad som är rätt för dina barn. Vissa tvillingar mår bra av att delas på medans andra behöver varandra för att känna sig trygg och dessa kommer inte att utvecklas sämre för det. 

• mikroE

De ville dela mina syskonbarn när de började skolan, också av slentrian. De menade att de var för knutna till varandra vilket jag inte förstår. De hade redan då olika kompisar och gemensamma kompisar och även om de gillade att leka med varandra hade de redan från start tex olika klädsmak och intressen. De är dessutom tvåäggstvillingar och är inte ens syskonlika, man får faktiskt leta drag i ansiktet för att de att de är syskon. Föräldrarna vägrade och de har nu gått i samma klass hela tiden och nu går de i sexan. Jag vet inte om de ska gå samma klass på högstadiet bara att de ska gå samma skola. De är både individer och de är syskon som står varandra mycket nära än idag och jag kan verkligen inte se att de tjänat på att dela på sig. 

• Cina B

Min tumregel är: Dela inte på tvillingar som vill vara tillsammans. Tvinga inte ihop tvillingar som vill vara isär Detta kan ju växla ganska fort med tiden. Med små barn kortare tid och med stora längre tid. Att dela förskolebarn i olika permanenta grupper är så definitivt. Ett byte tillbaka i samma grupp går ju inte på en kvart. Även om barnen för det mesta accepterar att vara isär så menar jag att de kan fara illa vid de tillfällen som de tvingas isär. Systern eller brodern är ju en anknytningsperson precis som vi föräldrar. Förskolan där mina enäggsflickor går är perfekt för tvillingar. Det finns två småbarnsavdelningar 1-3 och två storbarnsavdelningar 4-5. Det finns dörrar mellan småbarnsavdelningarna och storbarnsavdelningarna samt ett gemensamt torg i mitten. De stora barnen får gå in till de små men inte tvärtom. Flickorna går på samma avdelning men går fritt mellan båda. Personalen har köpt min tumregel till 100% och läser av barnens behov och önskemål under dagen. De får alltid göra som de vill. Nu fyra månader efter förskolestart hittar jag dem lika ofta tillsammans och isär när jag ska hämta. Hur skoltiden kommer att se ut vet jag inte nu. Det kan bli hur som.

• mandelblomma
    Cina B skrev 2013-05-04 23:56:26 följande:
    Min tumregel är: Dela inte på tvillingar som vill vara tillsammans. Tvinga inte ihop tvillingar som vill vara isär Detta kan ju växla ganska fort med tiden. Med små barn kortare tid och med stora längre tid. Att dela förskolebarn i olika permanenta grupper är så definitivt. Ett byte tillbaka i samma grupp går ju inte på en kvart. Även om barnen för det mesta accepterar att vara isär så menar jag att de kan fara illa vid de tillfällen som de tvingas isär. Systern eller brodern är ju en anknytningsperson precis som vi föräldrar. Förskolan där mina enäggsflickor går är perfekt för tvillingar. Det finns två småbarnsavdelningar 1-3 och två storbarnsavdelningar 4-5. Det finns dörrar mellan småbarnsavdelningarna och storbarnsavdelningarna samt ett gemensamt torg i mitten. De stora barnen får gå in till de små men inte tvärtom. Flickorna går på samma avdelning men går fritt mellan båda. Personalen har köpt min tumregel till 100% och läser av barnens behov och önskemål under dagen. De får alltid göra som de vill. Nu fyra månader efter förskolestart hittar jag dem lika ofta tillsammans och isär när jag ska hämta. Hur skoltiden kommer att se ut vet jag inte nu. Det kan bli hur som.
    vad klokt sammanfattat!
    Många verkar missa det där oerhört viktiga om anknytningen som finns och kan vara en fördel mellan tvillingar om man inte gör det till ett problem.
  • tindralva

Våra tvillingtjejer har alltid gått på samma förskoleavdelning och går nu även i andra klass, slutar tvåan om en vecka. När de skulle börja förskoleklass frågade vi dem om de ville gå i olika klasser och bägge fnös och den ena sa rakt ut att i så fall skulle hon inte börja skolan alls. Hon hatade hela grejen med att sluta dagis och hade ångest i flera månader innan skolan började så nej, det var inget alternativ för oss.
    På förskolan var personalen väldigt intresserade av hur vi ville att de skulle hantera det om de skulle bli "för" tajta med varandra. Vi kom gemensamt överens om att när de delade in barnen i olika grupper för att pyssla, baka, gå ut osv så var våra barn alltid i olika grupper. De satt alltid vid olika matbord osv.

De är lika varandra och ganska tajta men de kan utan problem leka med andra, vara hemma hos olika kompisar osv. En period när de gick i ettan ville den ena att de skulle gå i olika klasser och då sa jag att ja men då får vi prata med rektorn om det finns möjlighet för dig att byta klass. Jisses vilket ramaskri det blev! Hon hade tänkt att syrran skulle få byta men vi sa att den som vill gå i olika klasser är den som får byta. Blev inget byte.

Både personalen på förskolan och nu på skolan har haft separata utvecklingssamtal, iof efter varandra av praktiska skäl men de är inte ihopklumpade och det känns skönt. Hur det blir i ramtiden får vi väl se, vi försöker vara lyhörda och ta det i deras takt, de kommer ju troligen att frigöra sig från varandra också och det får man ju vara uppmärksam på och se till att de får chans att göra det.

• Babsi

Nu har jag pratat med personalen o dom lyssnade på mina åsikter ang ev delning. Dom var såklart inte intresserade av att gå emot våra önskningar ang delning. Lyssnade på vad vi hade att säga o jag är såklart nöjd att det hela löste sig så smidigt.

• supersötasilversara

Nu är jag inte tvilling, jag har inte tvillingar och är inte påläst i ämnet om separationer av tvillingar. Det jag reagerar på är när det i inläggen skrivs att tvillingar har trygghet i varandra (lite olika varianter på det) så tänker jag direkt: Men barn som inte är tvillingar är dom starkare då, för att de klarar av att vara "ensamma". Borde det inte uppmuntras att tvillingar kan göra saker/gå på olika avdelningar och utvecklas till självständiga individer och inte vara beroende av sin tvilling? TS: JAG FÖRSTÅR DIG DET LÅTER JU GALET ATT DE SKA HAMNA I OLIKA ÅLDERSGRUPPER + ATT DE HÄVER UR SIG NÅGOT SÅDANT I KAPPRUMMET.

• modsey
    supersötasilversara skrev 2013-08-23 15:41:29 följande:
    Nu är jag inte tvilling, jag har inte tvillingar och är inte påläst i ämnet om separationer av tvillingar. Det jag reagerar på är när det i inläggen skrivs att tvillingar har trygghet i varandra (lite olika varianter på det) så tänker jag direkt: Men barn som inte är tvillingar är dom starkare då, för att de klarar av att vara "ensamma". Borde det inte uppmuntras att tvillingar kan göra saker/gå på olika avdelningar och utvecklas till självständiga individer och inte vara beroende av sin tvilling? TS: JAG FÖRSTÅR DIG DET LÅTER JU GALET ATT DE SKA HAMNA I OLIKA ÅLDERSGRUPPER + ATT DE HÄVER UR SIG NÅGOT SÅDANT I KAPPRUMMET.
    det jag tror är att enlingar aldrig haft ett annat syskon som tvilling. Det är liksom ett unikt syskonskap tvillingar har som faktiskt ger en styrka och trygghet.
    Har heller inget att göra med att man inte bör uppmuntra dem att göra olika saker på olika håll.
    men all den ( förvisso lilla) forskning som finns menar faktiskt att det är fel att dela på tvillingar bara för att.....
Svar på tråden Fsk vill dela på tvillingar!