• Skarpa

Hur uttalar ni ert barns "engelskklingande" namn?

Ni som har barn vars namn har engelskt ursprung, och där uttalet inte riktigt passar in i svenskan, hur uttalar ni barnens namn?

Alltså, Kevin och Liam är ju lätt att säga "på svenska", men uttalar Brians föräldrar sonens namn som [Briiian] eller mer [Brajan], och får Ava heta [Aaava] eller [Ejva]?

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Svar på tråden Hur uttalar ni ert barns "engelskklingande" namn?
  • Nordanvinden08

Helt klart med engelskt uttal. Blir konstigt annars (tycker jag..) Måste säga att förskolepersonal och kompisar är jätteduktiga på att säga det "rätt" :)

• hannis

Med engelskt uttal. Vi har valt namn till våra barn som inte har någon svensk motsvarighet och som passar till vårt engelska efternamn. (Min man är brittisk)

Våra barn heter Owen och Elliot och vi trodde nog att fler skulle ha problem att uttala Owen men alla säger rätt, båda vuxna och barn.

• Mimmi77

Engelsk uttal. men precis som Kevin o Liam uttalas deras namn lika på båda språken, det var därför vi valde dem så de inte skulle heta olika utomlands.

• Turd

Vi säger på svenska, men namnet uttalas inte så himla olika på de båda språken.

• Turd

Fast jag blir osäker nu om namnet verkligen har engelskt ursprung eller om det kommer någon annanstans ifrån.

• Freja03
    hannis skrev 2013-04-07 14:12:40 följande:
    Med engelskt uttal. Vi har valt namn till våra barn som inte har någon svensk motsvarighet och som passar till vårt engelska efternamn. (Min man är brittisk)

Våra barn heter Owen och Elliot och vi trodde nog att fler skulle ha problem att uttala Owen men alla säger rätt, båda vuxna och barn.
    Samma har. Men det kanske inte ar lika logiskt om barnet inte har nagot utlandskt pabra. 
  • Nordanvinden08

Vi har oxå engelskt efternamn, tycker det blir lite konstigt med tex Owen Pettersson;) På samma sätt som jag tycker att vissa svenska namn inte klingar bra med vårt efternamn:)

• keron

Med engelskt uttal. Namnen är som tur är inte svåra att uttala, även om kanske stavningen kan vara det (gaeliskt och brittiskt namn).

• nannaasp

Min sambo har också engelskt efternamn och vi har svårt att välja namn till (förhoppningsvis) kommande barn. Kul tråd! :)

• Freja03

Sonen fick daremot Tor som mellannamn. Ville att han skulle ha nagot skandinaviskt i namnet. 

• YokohamaNr2

Vi bor i England och min man är brittisk men vi ville ha namn som uttalades lika på båda språken, därför gick vissa fina namn bort som uttalas helt olika på båda språken fast det är samma namn tex Jacob, Mikael, Peter, Theo (tycker inte att det funkar med läspljud på svenska) Mina heter Alfie och Frank

• hellokill3r

Min son heter Nicolas, uttalar det svenskt, det är ju inte så svårt, som Niklas, fast med ett o.

• Skarpa

Vad intressant att läsa era svar

Feed me cookies and I'm all yours ♥
Svar på tråden Hur uttalar ni ert barns "engelskklingande" namn?