• Miss Key

Blir GALEN på gaserna!!

Min stackars tjej är 6 månader. Hon är SÅ gasig och det stör hennes nattsömn så oerhört. Hon gråter och krystar pruttar mycket på nätterna. 

Hon är konstaterat mjölkallergisk och vi har även provat utesluta andra livsmedel utan att det har hjälpt (ägg, vete, havre, soya).

Det KONSTIGA i det hela är att hon ibland magiskt blir "helt bra". För någon vecka sen hade hon 5-6 dagar utan magknip. Då sov hon hela nätterna och var glad. Sen kom det tillbaka med buller och bång och hon var vaken flera nätter med ont. Jag har inte ätit något särskilt då heller utan har ätit det jag brukar äta. Så kan inte koppla till det.

Hon är jättesugen på mat men blir ju extra gasig när jag gett smakisar el lite gröt. Så vågar inte det heller. Samtidigt som hon sitter och gapar när vi äter! (Förutom de dagarna för någon vecka sen när hon var bra, då fick hon 1/4 dels portion gröt varje dag, trodde först det var därför hon blev "bra", så vi fortsatte men så blev hon sämre igen).

Finns det någon som har liknande problem/har haft dessa bekymmer? Snälla ge mig hopp om att det blir bättre!

Känns som att vi inte kan få in några bra sovvanor förrän detta gått över. Hon kan ex inte somna själv då hon alltid har knip i magen då hon ska sova. Vi måste bära så pruttar hon en massa sen tillslut är hon så utmattad att hon går att lägga ner.. :(

STACKARS lilla tjej!! :/ 

• Svar på tråden Blir GALEN på gaserna!!
  • goofy

Har ni bara uteslutit vete eller har ni provat att utesluta all gluten? Är själv glutenallergiker.

• Mandelskorpan

Om det kommer o går kanske det ändå är något du ätit? Prova att skriva matdagbok? Sonen tål inte mjölk soja vete räkor avokado ägg mm men det kan ju vara väldigt olika...

• Miss Key
    goofy skrev 2013-04-08 09:04:24 följande:
    Har ni bara uteslutit vete eller har ni provat att utesluta all gluten? Är själv glutenallergiker.
    Nej "bara" vete har jag uteslutit. Trodde inte att de påverkades av gluten som så genom bröstmjölk? Eftersom man ska introducera gluten till de just eftersom de inte får i sig gluten via amningen? Jag trodde de i så fall reagerade på enskilda livsmedel men inte pga gluteninnehållet. Men det kanske jag missuppfattat?
    Mandelskorpan skrev 2013-04-08 10:19:37 följande:
    Om det kommer o går kanske det ändå är något du ätit? Prova att skriva matdagbok? Sonen tål inte mjölk soja vete räkor avokado ägg mm men det kan ju vara väldigt olika...
    Skriver alltid matdagbok sedan några veckor och förut har jag "trott" mig se vad det är. Men sen har jag fått i mig samma livsmedel jag trott hon reagerat på igen och då har ingen reaktion kommit. Därav min förvirring. Vore såklart mkt enklare om jag ätit något nytt o "konstigt".. Fram tills hon blev bra där över påsk så undvek jag ägg. I påsk fick jag sen i mig ägg genom en kaka och i en sås. Men det var då vart hon helt plötsligt blev bra av någon anledning. 

Ibland får jag bara för mig att hon har en väldigt känslig tarm och hoppas att det kommer bli bättre. Men jag har ju ingen aning. Tycker det är skitsvårt att lista ut vad det kan vara. Har till och med undvikit gurka ett tag när hon var dålig (för det var det enda som jag konstant ätit varje dag). Men det vart ju inte bättre utav det såklart. Men jag känner ju att jag äter inte mkt.. Förutom att jag får i mig gluten då.. Undviker ju alla grönsaker också förutom gurka och isbergssallad. 

jaa.. behöver mest lite hopp i detta helt hopplösa tillstånd!

• goofy
    Miss Key skrev 2013-04-09 07:06:55 följande:
    Nej "bara" vete har jag uteslutit. Trodde inte att de påverkades av gluten som så genom bröstmjölk? Eftersom man ska introducera gluten till de just eftersom de inte får i sig gluten via amningen? Jag trodde de i så fall reagerade på enskilda livsmedel men inte pga gluteninnehållet. Men det kanske jag missuppfattat?

Jag vet faktiskt inte alls hur/om det överförs via bröstmjölk. Det var bara en tanke jag fick! Eftersom gluten finns i både vete, råg, korn och havre.
  • Miss Key
    goofy skrev 2013-04-09 08:14:21 följande:
    Jag vet faktiskt inte alls hur/om det överförs via bröstmjölk. Det var bara en tanke jag fick! Eftersom gluten finns i både vete, råg, korn och havre.
    Jo det kanske stämmer!.. ska väl prata och höra med läkaren igen vad han tror..

Bara det att det känns så värdo när man pratat med läkaren flera ggr och även de står villrådiga. Det enda rådet han hade nu sist var att börja med minifom igen så att gaserna passerar lättare. Är inte så sugen på att ge det igen.. Men kanske får bli så ändå.. 
  • Mandelskorpan

Kanske värt att prova att skippa alla sädesslag? Vår reagerar även på majs o ris. Proteinerna går över i bröstmjölk men inte så mkt att celiaki kan utvecklas har jag fått lära mig. Har de allergi så reagerar de på protein från tex vete via bröstmjölk om de är känsliga.

• Mandelskorpan

Kardemamma: vad skönt att det gick över till slut. Vad gäller gluten så har jag fått förklarat att man inte kan utveckla glutenintolerans via bröstmjölk. Att det inte går över alls visste jag inte. Sen innehåller ju vete andra proteiner än gluten, det kan vara ett annat protein än gluten man inte tål. Sonen tål inte att jag äter vete men vi vet inte än om det är överkänslighet eller allergi. Troligen överkänslighet.

Svar på tråden Blir GALEN på gaserna!!