• Anonym (lite nervös!)

Dags för andra rundan i tingsrätten, sökt ensam vårdnad.

Var uppe i tingsrätten för cirka 3 år sedan när jag sökte ensam vårdnad. Exet visade intresse och sa att han ville träffa vårt barn regelbundet (då hade han praktiskt taget aldrig visat intresse mer än för att kolla vad jag höll på med i mitt liv). All good, vi behöll delad vårdnad och fick månatligt umgänge spikat. Det höll inte dock, de flesta gånger sköt han på det, kom försent eller kom inte alls och meddelade samma dag. Dottern blev självklart besviken, extra för att hon först inte velat åka och jag fick peppa järnet veckorna innan. Hursom, sen början på december -10 har jag inte sett till honom. Dottern har träffat honom ett par timmar när dottern varit med sin farmor.

Har stämt om vårdnaden igen, pappan är onåbar,  hör aldrig av sig (2 gånger på 3 år ungefär för att prata med dottern) och visar noll intresse. Skriva under pass för att vi ska kunna åka på semester vill han heller inte.

Hoppas verkligen det går vägen denna gången, jag vill väldigt gärna de ska ha kontakt och samtidigt att exet ska förstå att det inte fungerar att dyka upp som gubben i lådan några år emellan. Sist blev han tillsagd av domaren att han MÅSTE höra av sig kontinuerligt men det gör han inte. Dottern känner inte sin pappa längre. 

Vi har aldrig kunnat samarbeta och han har drogproblem, dom finns sen några år tillbaks och hans mamma säger att det fortsatt efteråt. Jag hoppas det ska räcka. Har det räckt för någon annan?

• Svar på tråden Dags för andra rundan i tingsrätten, sökt ensam vårdnad.
  • Anonym

Förutom att han inte har kontakt men vad med gör han till olämplig vårdnadshavare?

• Anonym (lite nervös!)
    Anonym skrev 2013-04-08 13:07:33 följande:
    Förutom att han inte har kontakt men vad med gör han till olämplig vårdnadshavare?

Det finns endel punkter. Först och främst verkar han inte vilja vara en vårdnadshavare med allt som ingår, sen drogerna. Sen har han inget hem, har luffat runt bland bekanta och dylikt flera år. Är instabil efter han fick hjärnskador i samband med en drogrelaterad misshandel. Inget jobb, ingen utbildning, fast han egentligen hade allt framför sig så kom drogerna emellan. Egentligen det att han totalt struntat i vår dotter sen hon föddes.. Känner inte henne. När han varit med henne glömt ge henne mat och när hon var liten vägrat byta blöjor för att det var äckligt. När hon var större och jag försökte få honom att ha henne mer lämnades dottern med sin farmor mestadelen av tiden.
  • Anonym

Ta jag förstod att du skulle dra det vanliga som alla mammor gör, klassiska ursäkter som tr lyssnar till hälften på.

• FrökenKanSjälv

Att han vägrar skriva under för pass kan vara tillräcklig anledning. Sedan är det ju fler papper som behöver skrivas under av båda vårdnadshavarna, tex till skolan, bankkonton, bankkort, id-kort. Om han då inte går att få tag på så gör det livet rätt besvärligt för dottern.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-08 17:21:56 följande:
    Ta jag förstod att du skulle dra det vanliga som alla mammor gör, klassiska ursäkter som tr lyssnar till hälften på.

Men karlfan verkar ju ha noll förutsättningar att fungera som vårdnadshavare. Eller tycker du att man är kapabel att ansvara för någon annans liv om man är narkoman?
  • kvinna 34
    Anonym (lite nervös!) skrev 2013-04-08 12:42:09 följande:
    Var uppe i tingsrätten för cirka 3 år sedan när jag sökte ensam vårdnad. Exet visade intresse och sa att han ville träffa vårt barn regelbundet (då hade han praktiskt taget aldrig visat intresse mer än för att kolla vad jag höll på med i mitt liv). All good, vi behöll delad vårdnad och fick månatligt umgänge spikat. Det höll inte dock, de flesta gånger sköt han på det, kom försent eller kom inte alls och meddelade samma dag. Dottern blev självklart besviken, extra för att hon först inte velat åka och jag fick peppa järnet veckorna innan. Hursom, sen början på december -10 har jag inte sett till honom. Dottern har träffat honom ett par timmar när dottern varit med sin farmor.

Har stämt om vårdnaden igen, pappan är onåbar,  hör aldrig av sig (2 gånger på 3 år ungefär för att prata med dottern) och visar noll intresse. Skriva under pass för att vi ska kunna åka på semester vill han heller inte.

Hoppas verkligen det går vägen denna gången, jag vill väldigt gärna de ska ha kontakt och samtidigt att exet ska förstå att det inte fungerar att dyka upp som gubben i lådan några år emellan. Sist blev han tillsagd av domaren att han MÅSTE höra av sig kontinuerligt men det gör han inte. Dottern känner inte sin pappa längre. 

Vi har aldrig kunnat samarbeta och han har drogproblem, dom finns sen några år tillbaks och hans mamma säger att det fortsatt efteråt. Jag hoppas det ska räcka. Har det räckt för någon annan?

var får du det i från att man måste signera pass, är det olika för person till person ,det måste inte alla göra . 
  • nuharjagbytt
    kvinna 34 skrev 2013-04-08 21:29:48 följande:

var får du det i från att man måste signera pass, är det olika för person till person ,det måste inte alla göra . 
    Jag antar att hon menar skriva på för att kunna få ut något pass. Det måste alltid båda vårdnadshavarna göra.
  • kvinna 34
    nuharjagbytt skrev 2013-04-08 21:36:08 följande:
    Jag antar att hon menar skriva på för att kunna få ut något pass. Det måste alltid båda vårdnadshavarna göra.
    ja just det så är det ju , jag är nog snurrig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-08 21:17:44 följande:
    Men karlfan verkar ju ha noll förutsättningar att fungera som vårdnadshavare. Eller tycker du att man är kapabel att ansvara för någon annans liv om man är narkoman?

Vad jag tycker är inte relevant, läs lagen det räcker så ser du att man förlorar inte vårdnaden för att man är missbrukare, mördare eller våldtäktsman. Man förlorar inte enbart för man vägrar skriva på statspapper eller andra papper heller det ska mer till för att förlora vårdnaden
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-08 22:27:02 följande:
    Vad jag tycker är inte relevant, läs lagen det räcker så ser du att man förlorar inte vårdnaden för att man är missbrukare, mördare eller våldtäktsman. Man förlorar inte enbart för man vägrar skriva på statspapper eller andra papper heller det ska mer till för att förlora vårdnaden

Vad jag vet så säger lagen någonting i stil med att om vårdnadshavaren är oförmögen att utöva sitt vårdnadsskap så ska rätten ge den till någon annan. Jag tror inte att man är särskilt förmögen till att utöva sitt vårdnadsskap om man alltför oftast ligger utslagen av en överdos under nån parkbänk.
  • FrökenKanSjälv

Att vägra skriva under passansökan inför en vanlig solsemester har TR i vissa städer ansett vara skäl nog att förlora vårdnaden.

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2013-04-08 22:27:02 följande:

Omständigheter som kan motivera ensam vårdnad

En omständighet kan vara att en förälder på grund av sjukdom, frånvaro eller missbruk är förhindrad, eller oförmögen, att utöva vårdnaden om sitt barn.

Vill du anonym  #9 att någon ska tro vad du skriver så kan du gärna länka till en källa. Tack! :)
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-08 23:26:40 följande:
    Vad jag vet så säger lagen någonting i stil med att om vårdnadshavaren är oförmögen att utöva sitt vårdnadsskap så ska rätten ge den till någon annan. Jag tror inte att man är särskilt förmögen till att utöva sitt vårdnadsskap om man alltför oftast ligger utslagen av en överdos under nån parkbänk.

Var står det att han ligger utslagen på en parkbänk?
  • Anonym (lite nervös!)

Skulle vilja svara på alla en i taget men sitter på smartphone så lite segt!

Jag tror inte att drogproblemen och så kommer ge mig vårdnaden, min advokat och jag har inte tänkt ta upp något av det. Det är min egna åsikt bara. Det är samarbetssvårigheterna och hans vägran att följa den gamla domen (som blev precis som Han önskade!) som vi riktar in oss på. Han blir verbalt och skrifligt otrevlig när vi haft kontakt. Alla sms och så finns i alla fall sparat fast det nu är längesedan. Det att han sen hon föddes vägrat skriva under några papper ska vi också fokusera på. Det inkluderar föräldradagar (samtidigt som han vägrade ta föräldraledigt och satte mig och dottern i en svår sits), folkbokföring vid tre tillfällen, dagisplats, skolpapper, pass, bankkonto - ja allt ungefär.

Tack för svar, börjar bli rejält nervös. Fast samtidigt kan det inte bli sämre än hur domen ser ut nu. Kommer inte ge med mig lika lätt denna gången i alla fall.

• Anonym

Hur längesen? Känns som att du famlar i ett mörker, men inte har nåt att gå på, ni har en dom men inget tvingar han att följa den och det gör inte heller att man förlorar vårdnaden för det krävs mer sorgligt att ditt ombud inte upplyst dig om det

• Anonym

Det är väl bara att meddela rätten att om du inte får enskild vårdnad så vill du avsäga dig vårdnadsskapet helt och låta pappan ha enskild vårdnad eftersom den nuvarande situationen är ohållbar. Barnet kan ju fortsätta bo hos dig men pappan får fixa alla praktiska saker och fatta beslut om var barnet ska gå i skolan och så.

• Anonym (lite nervös!)
    Anonym skrev 2013-04-09 20:34:14 följande:
    Hur längesen? Känns som att du famlar i ett mörker, men inte har nåt att gå på, ni har en dom men inget tvingar han att följa den och det gör inte heller att man förlorar vårdnaden för det krävs mer sorgligt att ditt ombud inte upplyst dig om det

Hur längesen vilket? Sist jag bad honom om något var skriva under pass och det var förra året. Dagisplats och så var när hon var i den åldern. Nu skolan, vet inte hur de gjorde vid skolan för registrering men inga papper dit har skrivits under heller. Alltså det bästa för alla vore ju att vi kunde komma överens och att han utnyttjade umgängesrätten dottern har med honom. Han ringde mig i början på förra året och sa att han ville ge mig vårdnaden för dotterns skull och sen ta tag i sina problem med hjälp av psyk. Han ångrade sig sen när jag hade fixat tid hos familjerätten i hans hemstad åt oss och vägrade skriva under pass med. Rätt ombytlig sådär.
  • Anonym (lite nervös!)
    Anonym skrev 2013-04-09 20:38:55 följande:
    Det är väl bara att meddela rätten att om du inte får enskild vårdnad så vill du avsäga dig vårdnadsskapet helt och låta pappan ha enskild vårdnad eftersom den nuvarande situationen är ohållbar. Barnet kan ju fortsätta bo hos dig men pappan får fixa alla praktiska saker och fatta beslut om var barnet ska gå i skolan och så.

Det låter som en rätt knepig lösning, kan du utveckla lite hur du tror det skulle gynna vår dotter? Hennes pappa bor 50 mil bort.
Svar på tråden Dags för andra rundan i tingsrätten, sökt ensam vårdnad.