positivt med två barn tätt?? ett år bara!! snälla ni !
Ja..=( snälla nu vill ja höra det positiva och varför ni rekommendera det... Endast ett max två åt mellan barnen. Jag e gravid och lillen är bara fyra månader..
Ja..=( snälla nu vill ja höra det positiva och varför ni rekommendera det... Endast ett max två åt mellan barnen. Jag e gravid och lillen är bara fyra månader..
De kommer ha mycket gemensamt och förhoppningsvis kunna leka tillsammans...
Jag kommer ha 17 månader emellan mina barn får nr 2 i augusti. Det är klart att det kommer bli jobbigt till en början få 1an inte sover hela nätterna än men det kan hinna ändras. Men se det posetivt att de kommer få en nära och bra kontakt!! :)
Har 16 mån mellan o det positiva är att..... De blir väldigt nära varandra. Våra barn har samma kläder eller den lilla hinner ärva den stora innan det blir omodernt. Samma storlek på blöjor. Negativa är att min stora aldrig fick vara baby. Visserligen är det stort o fint att vara storebror oxå men önskar jag kunde njutit mer av honom o gett honom mer.
Jag har 13 månader mellan mina små födda aug 2011 och sep 2012. att ha dom tätt är det bästa jag gjort. Visst vissa dagar är det lite jobbigt, men det går . Har valt att när lillebror sover så myser el leker storebror och jag, sen så sover den stora fortf middag å då är oftast den lilla vaken å då blir det mys å amning med honom. Storebror är jätte duktig och är med vid både amning och blöjbyten. kan inte komma på något negativt med att ha dom tätt, båda får mycket tid och kärlek och närhet av oss. Stort grattis och lycka till med allt.
Jag har 15 månader mellan mina äldsta. Det positiva är att det är nära varandra och det blir väldigt lätt sen när de är stora nog att leka ihop. Mina är 9 och 8 nu så det går i skolan. Känns tryggt att kunna skicka dem tillsammans på bussen på morgonen.
Det finns en massa positivt! Dom kommer att ha en enorm trygghet och nytta med varandra. Jag har 5 barn på 4 år, och dom är helt otroligt tighta. Och bråkar som hund och katt, men det hör väl till...
P.S GRATTIS till graviditeten! =)
Grattis!!!
Våra pojkar har 15 månader emellan sig. Perfekt! Nu är den ena precis 2 år och den andra 3 år. En tredje bebis kommer i augusti. :)
Visst har det varit intensivt ibland, men det var det även med bara ett barn!
De första 8 månaderna gick jätte bra! Vi hade en skön sjal till lillebror, som han och vi älskade. Låg han i den så njöt han av närheten, samtidigt som jag var helt fri att leka med storebror. Jag åkte tunnel-ruschkanor, klättrade, balanserade och massor av annat med storebror, medan lillebror hade det fint på magen. :) Skulle verkligen rekommendera det!
Vi försökte ha egentid med varje barn varje dag. När lillebror sov såg jag till att mysa med BARA storebror, på dagarna (han gick inte på dagis, vilket var jätte bra!). När storebror å andra sidan la sig på kvällen så fick lillebror vare upp lite längre för mys bara han.
När lillebror blev mer rörlig och fick en starkare egen vilja så blev det lite klurigare. Men vi hängde ganska mkt på öppna förskolan och där var det enkelt och roligt att vara för båda.
Jobbigast tyckte jag att det var när lillebror var mellan 1 och 2 år. En hel del syskonbråk och båda hade så många behov. Men det gick!
Och nu sedan ett par månader är vi ute ur den fasen. Nu leker de jätte bra (oftast) och är verkligen BÄSTA kompisar. Ibland blir det väldigt "busigt" då de eggar upp varandra, men det är så fint att se dem tillsammans.
Och de gillar ungefär samma saker, så vi kan enkelt göra grejer ihop som en hel familj. Semestern kommer bli fantastisk för oss alla. :)
Till nästa barn valde vi att ha lite längre (det kommer skilja ungefär 2.5 år mellan nya bebisen och yngsta brorsan). Men att vi fick tätt mellan de två första är jag himla tacksam för! Kanske blir det en "fyra" tätt efter "trean", vem vet?
Ja, så sammanfattningsvis: visst är det jobbigt. Men det är framförallt himla fint!
Positivt är att du kan ha dem bägge hemma och den stora får vara hemma längre än ifall han/hon varit utan syskon.
Tips: Kolla upp ifall Vårdnadsbidrag finns i er kommun och sätt dig isf in i det.
Idag kom jag på en sak som är väldigt positiv!! Nu när lillebror börjar bli mer rörlig och vill stoppa allt i munnen så är det fruktansvärt skönt att det är DUPLO & andra lite större leksaker över hela golvet och inte LEGO & annat småpill... :)
Det är skitjobbigt men nu ser jag att jag gjorde rätt för även om lillan får sina dagliga nyp,och den store blir dragen i håret så har dom så otroligt roligt ihop <3