• scaras

Ni med barn som fått komjölksallergi konstaterad sent.. (efter 1år)

Dottern ska nu troligtvis få testa för komjölksallegi efter mycket om och men..  Hon är 1½ år och både läk och bvc-sköt. har varit skeptiska då de säger, och vad jag förstått efter att läsa runt här, är ovanligt att få det så "sent".

Ni som har barn som fått det konstaterat sent, hur har det funkat, har det växt bort med tiden?

• Svar på tråden Ni med barn som fått komjölksallergi konstaterad sent.. (efter 1år)
  • Sthlm74

Min son är snart 2 år och allergisk mot mjölkprotein. Fick diagnosen när han var drygt 1.5 år (det bröt ut då). Enligt den barnläkare vi träffade är det inte så ovanligt som du fått höra, det kan komma "senare". Jag hoppas att detta växer bort men man vet ju tyvärr inte när. Oftast borta när fyllt ca 4-5 år.

Vi ska prova ungefär med lite mjölk (i matlagning) var 3:e månad och se hur han reagerar.

• scaras

Okej.. vad skumt att de säger så olika. Vi har redan fått testa för laktos, vilket jag förstått är väldigt ovanligt på så här små barn.. så varför testa det först då liksom?? 

Hur bröt det ut hos din pojke, bara helt apropå eller i samband med magsjukdom eller så?
    Är han "jätteallergisk" så det blir katastrof om han skulle få i sig ngt när ni är ute eller så, eller fixar han nått litet men mer att han inte bör för magens skull? 

• Sthlm74

Sonens problem kom smygande i höstas för att eskalera. Fick mer diarréer och mer frätande såna. Luktade galla om blöjan (spya alltså, urk!). Vet faktiskt inte vad som gjorde att det bröt ut. Möjligt att det var en magsjuka.
    Bokade tid hos barnläkare efter att ha kontaktat BVC men då hade vi redan insett att vällingen var största boven. Märkte även att han fick diarré så fort han åt en yogurt.

Barnläkaren sa åt oss att utesluta allt m mjölk under 3 veckor. Han blev betydligt bättre med en gång! Fick ta blodprov också som visade allergi mot ägg så det får han inte äta heller. Nyligen har vi också kommit på att han inte tål apelsin (troligen inga citrusfrukter). Det ger också diarréer.
    Blodprovet på sonen visade bara allergi mot ägg, inget annat. Enligt läkaren kan de vara allergiska (eller överkänsliga) ändå. Svårt med prover på små barn tydligen. Man får istället utesluta tex mjölk ur kosten helt (dvs även allt m mjölkinnehåll) under en tid och se om det blir bättre.

Han fixar ingen mjölk, ägg eller apelsin men är ingen "katastrof" om han får i sig det - det som händer är att hans mage pajjar helt och han får diarré ett par dagar.

Svar på tråden Ni med barn som fått komjölksallergi konstaterad sent.. (efter 1år)