• nena25

Svårt att förlora, atypisk autism

Har en son med atypisk autism som är 7 1/2 år. Han har bla annat svårt med att tävla, avstår hellre att spela fotboll än att vara med och riskera att förlora tex. Blir oftast jättearg när han förlorar i spel. Ibland går det skapligt att förlora men oftast inte. Vi försöker träna på detta såklart men ska jag vara ärlig så kanske vi låtit honom vinna nån gång för mycket när han var mindre.
    Nu har han börjat på friidrott då han ej gillar lagspel. Gick bra första gången. Jag förberedde honom genom ett bildschema vad man gör, att man ibland kommer sist,huvudsaken att man har roligt osv.
    Men denna gång så blev det tvärnit när de skulle springa sprint, alla startade samtidigt och han kom näst sist, blev jätteledsen och arg och skrek för att han inte vann.,han ville komma först. (förklarade att han som vann var 2 år äldre osv.) Han blir ofta rätt arg och ledsen när han inte får som han vill, eller som han tänkt sig.

Hur förklarar man detta senare för honom, tänkte på bildschema (det brukar fungera för annat) men vet inte riktigt hur jag ska göra ett gällande detta. Tips?? 
    Träna hemma brukar ju göra ibland genom att spela spel.

Jobbigt även för mig då jag hade alla barn och några föräldrar som publik vid hans utbrott Rynkar på näsan . Visste inte hur jag skulle bete mig riktigt, men jag blev arg och väldigt ledsen sen. Känns jobbigt när han får ett sånt utbrott inför andra som inte vet hans diagnos. (han är ju faktiskt inte dåligt uppfostrad, han har "bara" svårt med samspelet)

• Svar på tråden Svårt att förlora, atypisk autism
  • Blixa

Jobbigt, men försök skaka av dig vad andra kan tänka och tycka!

Min son har inga problem med att förlora, så jag vet inte om jag kan vara till någon vidare hjälp, men jag funderar kring sociala berättelser... Kan man jobba med tillåtna sätt att agera ut besvikelsen? Typ, "ibland blir man arg/ledsen när man förlorar, då kan man gå ut i omklädningsrummet och skrika lite".

Tänker också att allt självförtroende är av godo, d v s jag tror inte att ni skadat honom genom att "låta" honom vinna. Måste han tävla mot andra? Kan man anpassa träningen så att han kan t ex tävla mot sig själv, mot sin förra tid på sträckan?
    Vet som sagt inte om detta var någon hjälp, ursäkta flummigt inlägg... Lycka till!

• nena25

tack för svaret Glad ja, sociala berättelser kanske jag kan testa,jag har tom gått en kurs i det på HAB men inte tyckte bildschema har funkar bättre. Men ska nog testa ett annat sätt. Det är ju lite svårt att få till bilder som berättar allt jämt. Försökte prata med honom idag om vad som hände och sa att han kanske inte behöver vara med när det bli tävlingsmoment om han tycker det är jobbigt att förlora, men det ville han inte sa han...nu iallafall. han älskar att springa sa han, och det är ju roligt. De har inte haft på tid än utan alla startade samtidigt och sprang typ 100 meter.
    Tränaren sa också att de kanske inte ska göra så nästa gång utan huvudsaken att de har roligt. Han har ju nyss börjat också så det är bra att tränaren ser hur kan kan reagera, för vi har förvarnat om detta att förlora. 

• Blixa

Låter som en bra tränare. Kul att han gillar att springa! :)

Svar på tråden Svårt att förlora, atypisk autism