• Kardemamma

Hur hantera arg 2-åring som just blivit storasyster?

Min äldsta är 22 månader och har precis fått en lillasyster. De första dagarna gick hur bra som helst, stora verkade i princip oberörd. Min man och jag har ju självklart under graviditeten tänkt mycket på hur hon bebisen skulle påverka henne och förstår givetvis att det måste bli en reaktion på en så stor förändring i hennes liv i en så känslig ålder.

Men ändå... igår när helvetet bröt loss stod vi handfallna och visste inte hur vi skulle hantera tvååringens ilska. Hela kvällen blev katastrof men utbrott efter utbrott av ilska, gråt, trots och skrik. Ena sekunden var det MAAAMMAAA, men när jag försökte trösta sprang hon iväg och skrek NEJ NEJ. Jag fick inte komma nära. Usch vad det gjorde ont i mammahjärtat.

Nu till mina frågor.... Hur hanterar ni andra nyblivna tvåbarnsföräldrar dessa känslostormar? Låter ni barnet vara i fred eller försöker ni "tvångströsta" dvs hålla fast och krama och prata lungt även om hon skriker och fäktar?

Hur gör ni med rutinerna för storasyskonet nu i början, försöker ni hålla fast vid t.ex. middag vid matbordet, läggning i egna sängen, etc etc. Eller råder undantagstillstånd för att undvika så många konfrontationer som möjligt?

Tips ideer och tankar mottages gärna! 

• Svar på tråden Hur hantera arg 2-åring som just blivit storasyster?
  • Flickan och kråkan

Jag tvångströstar aldrig - känns viktigt för att bekräfta rätten till kroppslig integritet. När något av mina barn är så där upprört så ser jag till att sätta mig på golvet i närheten (oftast i det rum barnet är i) och visar att jag tydligt finns där för honom. Sedan låter jag honom (har två pojkar) vara precis så arg och frustrerad som han är. Brukar sluta med att de kommer till famnen till slut och vill bli omhållna, men det är ju inget konstigt med att de inte vill bli det mitt i en känslostorm. 

Sådant som mat, sömn och liknande (basbehov) försöker vi alltid ha så lite konflikter och tvång kring som möjligt. Inte bara i känsliga situationer. Äter gör vi vid köksbordet, men upp till var och en om eller hur mycket man vill äta. Vi har alltid sovit med våra barn så att vi har tätt har inte påverkat det. Om man sover med bebis så är det rätt självklart att det äldre syskonet inte vill sova själv tycker jag. "Alla ligger och myser tillsammans.......utom jag.....". 

Har 16 månader mellan våra äldsta så här kom inte de heta känslorna och konkurrensen förrän efter ett drygt halvår. Nu är de snart 5,5 respektive 4 år och är varandras stora trygghet. Går knappt en meter utan varandra.

• Kardemamma

Tack för input. Så känner jag också.. att det blir fel att försöka tvinga sig på när hon är upprörd.

Vi sover lite uppdelat just nu i början. Jag och bebisen sover i gästrummet tills vi får lite mer ordning på nattamningen. Så  pappa och stora löser nätterna på eget vis. Hon nattas alltid i egna sängen men går över till pappa ibland. Han har dock svårt att sova med henne i sängen så han går oftast tillbaka med henne och sitter hos henne till hon somnat om. Det funkar rätt bra. 

Ang. middag testade vi igår att ge stora mat tidigare än vanligt, vid 16:30, för att undvika att hon blir hungrig och därmed extra känslig för konflikter. Sedan fick hon lite frukt när vi åt. Det fungerade jättebra så det kommer vi nog köra vidare på! Vi testar oss fram helt enkelt.  

• Flickan och kråkan
    Kardemamma skrev 2013-04-10 08:12:16 följande:
    Tack för input. Så känner jag också.. att det blir fel att försöka tvinga sig på när hon är upprörd.

Vi sover lite uppdelat just nu i början. Jag och bebisen sover i gästrummet tills vi får lite mer ordning på nattamningen. Så  pappa och stora löser nätterna på eget vis. Hon nattas alltid i egna sängen men går över till pappa ibland. Han har dock svårt att sova med henne i sängen så han går oftast tillbaka med henne och sitter hos henne till hon somnat om. Det funkar rätt bra. 

Ang. middag testade vi igår att ge stora mat tidigare än vanligt, vid 16:30, för att undvika att hon blir hungrig och därmed extra känslig för konflikter. Sedan fick hon lite frukt när vi åt. Det fungerade jättebra så det kommer vi nog köra vidare på! Vi testar oss fram helt enkelt.  
    Ja, det är så man får göra....testa sig fram
Svar på tråden Hur hantera arg 2-åring som just blivit storasyster?