Hur hantera arg 2-åring som just blivit storasyster?
Min äldsta är 22 månader och har precis fått en lillasyster. De första dagarna gick hur bra som helst, stora verkade i princip oberörd. Min man och jag har ju självklart under graviditeten tänkt mycket på hur hon bebisen skulle påverka henne och förstår givetvis att det måste bli en reaktion på en så stor förändring i hennes liv i en så känslig ålder.
Men ändå... igår när helvetet bröt loss stod vi handfallna och visste inte hur vi skulle hantera tvååringens ilska. Hela kvällen blev katastrof men utbrott efter utbrott av ilska, gråt, trots och skrik. Ena sekunden var det MAAAMMAAA, men när jag försökte trösta sprang hon iväg och skrek NEJ NEJ. Jag fick inte komma nära. Usch vad det gjorde ont i mammahjärtat.
Nu till mina frågor.... Hur hanterar ni andra nyblivna tvåbarnsföräldrar dessa känslostormar? Låter ni barnet vara i fred eller försöker ni "tvångströsta" dvs hålla fast och krama och prata lungt även om hon skriker och fäktar?
Hur gör ni med rutinerna för storasyskonet nu i början, försöker ni hålla fast vid t.ex. middag vid matbordet, läggning i egna sängen, etc etc. Eller råder undantagstillstånd för att undvika så många konfrontationer som möjligt?
Tips ideer och tankar mottages gärna!