• basio

Nyhetsmorgons läkare om allergi

Idag berättade han att små barn inte alls kunde vara pollenallergiker utan det kom när de var 5-7 år som tidigast. Samma sak gällde tex kattallergi. Va? Hur kan då min son redan vid sju månader ha visat tydliga symtom på både och? Hur kan det komma sig att han som 2,5 åring fick allergimedicin utskivet för sina besvär? Och hur kan han nu som sjuåring vara så rutinerad med sin allergi att han redan i februari börjar prata om att han nog snart behöver sin medicin?

Blir lite lätt irriterad på läkarna som så bestämt hävdar att saker och ting är på ett speciellt sätt och absolut inte kan vara annorlunda. Finns det fler barn som blev pollenallergiska eller pälsdjursallergiska innan de var 5-7 år? Eller är min son så unik? 

• Svar på tråden Nyhetsmorgons läkare om allergi
  • goofy

Såg lite av programmet jag med och tycker det låter konstigt. Min kusin visade tydlig allergi mot både födoämnen, pälsdjur och gräs/pollen när hon bara var några månader gammal!

• comfort

Det gäller ju all sjukvård, ingen människa är unik... tycker att sjukvården alltid bedömmer utifrån en mall!

• Hannathu

pälsdjursallergi måste vara ganska vanligt att det kommer tidigare

Vet åtminstone tre familjer som fått göra sig av med sina hundar innan barnen fyllt ett

• FrokenF89
    basio skrev 2013-04-09 09:41:19 följande:
    Idag berättade han att små barn inte alls kunde vara pollenallergiker utan det kom när de var 5-7 år som tidigast. Samma sak gällde tex kattallergi. Va? Hur kan då min son redan vid sju månader ha visat tydliga symtom på både och? Hur kan det komma sig att han som 2,5 åring fick allergimedicin utskivet för sina besvär? Och hur kan han nu som sjuåring vara så rutinerad med sin allergi att han redan i februari börjar prata om att han nog snart behöver sin medicin?

Blir lite lätt irriterad på läkarna som så bestämt hävdar att saker och ting är på ett speciellt sätt och absolut inte kan vara annorlunda. Finns det fler barn som blev pollenallergiska eller pälsdjursallergiska innan de var 5-7 år? Eller är min son så unik? 
    Barn kan visst bli allergiska innan den åldern. Däremot kan man aldrig reagera på någonting allra första gången man kommer i kontakt med det. Exempelvis så kan man inte reagera på katt om man aldrig träffat en katt tidigare, kroppen måste hinna få chansen att bilda antikroppar mot allergenet. Man kan visst bli allergisk innan vissa åldrar. Det finns små barn som är allergisk mot både det ena och det andra.. Jag är allergisk mot nästan allt idag, jag var en av de som drabbades när jag var sju, och då tyckte min läkare att det kom ovanligt sent.
  • Mansing

Såg inte programmet men det är inte sant att små barn inte kan få pollenallergi. Blir så himla trött på att den okunskapen får lov att fortsätta spridas.

Jag själv har varit dödligt allergisk mot mängder av saker + haft astma sedan jag var 1 år gammal. Nu har jag i min tur en 4-årig dotter som fick konstaterad astma vid 1 års ålder och konstaterad pollenallergi vid 2 års ålder via pricktest och blodprover. Hon är allergisk mot både björk, hassel och ek (vad vi vet, det brukar tillkomma fler allergener varje år när vi testar på nytt) och hon behöver ta allergimediciner några månader om året vid pollensäsong men mår bra i övrigt av sin allergi. Hennes läkare är en mycket erfaren barnallergiöverläkare och han bara skrattade när jag nämnde för honom första gången jag sökte för hennes rinnande ögon och snuva att små barn kan ju inte få pollenallergi så det kan det väl inte vara. Men jo då, sa han, det kan de visst få. I den åldern är de dock ofta snuviga pga förkylningar och infektioner från dagis så det är lätt att man missar allergin tills de blir äldre och därför finns det få konstaterade fall tidigare än skolåldern.

• basio

Tackar! Känns ju bra att det inte bara är jag som inte håller med läkaren. Jag har fått lära mig genom alla mina barns allergier att läkarna faktiskt inte alltid har rätt och att det ibland är väldigt bra att vara tjatig och inte ge sig.

Svar på tråden Nyhetsmorgons läkare om allergi