Hur ska man uppfostra barn i den här sjuka världen? /Alternativ uppfostran
Jag har inga barn men är i åldern att det snart börjar bli dags. Jag ser fram emot att en dag bli mamma, men funderar ganska mycket kring uppfostringsfrågor. För jag tycker inte alls om hur samhället ser ut. Dagens samhälle är enligt min mening osunt och jag vill inte att mina barn ska växa upp och bli som jag och min generation. Därför undrar jag nu om det finns någon här som valt att gå emot strömmen och uppfostrat på ett annat sätt än de flesta andra? Om ja, hur?
Jag önskar att mina barn slipper...
Leva i Truman Show
Dagens mammor låter oss följa sitt barn från att det är i magen. De uppdaterar oss genom att lägga ut bilder på plusstreck och ultraljudsbilder och talar om när det är dags att åka in på BB. Ett par timmar senare tar de foton på bilder på sig själv och sin nyfödda som genast åker ut på Facebook, Instagram och bloggar. Och enligt regelverket i dokusåpan kommer genast de bekräftande kommentarerna om hur söt bäbisen är och hur bra det var att bilderna kaplades ut ”så snabbt – för vi vill ju se!”. Åren går och det lilla barnet behandlas som ett cirkusfreak på mammans internetkonton. ”Titta hon har kräkts!”, ”Här har han ett raseriutbrott” ”Här har jag Halloween-sminkat dem”, ”Pelle kollar på TV” och så vidare i all oändlighet. När barnen sedan har åldern inne tar de över mammans jobb och skaffar egna konton med vilka de uppdaterar världen om vad de ätit till middag och lägger ut bilder på sig själva.
Jag tycker det är sjukt att barn inte ska få ha något privatliv bara för att föräldrarna vill ha uppmärksamhet. Dessutom finns det ingen annan än de som ändå har möjligheten att se bilderna ”på riktigt” som är intresserade av denna barnexploation.
Könsroller genom konsumtionsmönster
Det verkar som att barnets kön tas reda på så fort det är möjligt under graviditetens gång, för då kan shopping-karusellen starta. Nu ska det handlas kläder och leksaker! Kläderna ska vara ”pojkkläder” med pojkfärger och figurer (Nalle Puh, Spindelmannen, Bilar osv) eller ”flickkläder” med flickfärger och figurer (Disney-prinsessor, Hello Kitty osv). Även leksakerna ska vara könsseparerade (bilar, actionfigurer och pistoler vs dockor, my little ponys).
Detta måste inte ebba ut i en genustråd (sådana finns det väl redan gott om) men jag skulle önska att fler föräldrar vågade ifrågasätta varifrån deras föreställning om könsroller egentligen kommer. Ser ni inte att de som tjänar på att ni ängsligt påpekar att ”flickor ska få vara flickor och pojkar ska få vara pojkar” medan ni går och köper två helt olika kläduppsättningar till era barn är miljardärerna som äger kläd- och leksaksindustrier? De utnyttjar ju bara er för att få sälja ex pojklego respektive flicklego istället för EN uppsättning lego.
Slit-och slängmentaliteten
Allt ska vara nytt, nytt, nytt. Att ärva kusinens gamla leksaker eller kläder är inte fint nog för dagens föräldrar. Nej gamla saker är ju ”smutsiga”, ”omoderna” eller så förtjänar bara barnen ”lite nytt och fräscht”. Allt ska bytas ut och det är extremt viktigt att ha senaste modellen av allt, vare sig det gäller iPhone, platt-TV, märkesjeans eller soffa. Jag har sett nyfödda med mångdubbelt fler plagg i garderoben än jag någonsin haft samtidigt.
Detta är varken bra för miljön eller för den egna plånboken.
Utnyttja fattiga och mata storföretagen
Allt som är billigt har alltid ett pris. Och de som betalar för att vi ska kunna shoppa billigt är fattiga asiater (bland annat barn). Och de verkliga vinnarna är inte ens vi själva utan multinationella företag.
Vill vi verkligen att McDonald's, Adidas, Marabou, Matel, Monsanto och dylika ska få styra oss och vår konsumtion och ska våra barn lära sig att det är okej att någon som kanske är lika gamla som de själva har tillverkat deras leksaker? Nej!
Utseende-, sex- och våldspropaganda
Ja, kalla mig moraltant, men jag tycker kändis- och nöjesbranchen är vidrig. Jag tycker inte att det är underhållning att musikvideor liknar porrfilmer eller att alla ”idoler” är sönderopererade. Jag vill inte att mina flickor ska se upp till kvinnor som sjunger om att tillfredställa män eller att mina söner ska lyssna på musik där män kallar kvinnor horor. Jag tycker inte heller att ytliga filmer som tar till billiga trick som sexscener eller explosioner är bra för utvecklingen eller kreativiteten. Och nej, det är inte bra för psyket att spela diverse våldsspel på data nätterna igenom.
Den moderna skolan och samhällets kravlöshet
Jag ger inte mycket för den moderna skolan där man prioriterar att barnen ska ha varsin laptop att skriva på högre än att lära sig skriva över huvud taget. Lärarkåren har ingen makt och det enda de kan göra om de inte trivs är att säga upp sig. Allt fokuserar på att barnen ska få lära sig vad de vill, forska framför datorn (vem behöver en bok när man har wikipedia?) och "lära sig att ifrågasätta". Samhället uppmuntrar människor att utgå från sina rättigheter, vilket skapar oansvariga människor som står helt handfallna inför krav.
Att bli datorberoende
Datorn är bra för mycket, men man blir extremt passivisserad vid den. Jag vill inte att mina barn ska förlora tusentals timmar av sitt liv på meningslösheter, så som jag själv sorgligt nog gjort.
Finns det någon som valt ett annat slags liv för sina barn än de flesta andra gjort?
Ex: får ditt barn titta på disney-filmer? Vid vilken ålder fick/kommer ditt barn få mobil? Har ni TV? Någon som hemskolar sitt barn? Lägger ni ut bilder på era barn på nätet? Är era barn ute i naturen mycket? Köper ni märkeskläder till barnen?