• Anonym (Växelvis)

Växelvis boende och skiftarbete

Vi har under de senaste månaderna haft varannan vecka och det har fungerat över förväntan. Så jag får nog erkänna för mig själv att det nog faktiskt är det bästa för mitt barn.
    Nu har hans pappa bytt jobb och fått skiftarbete. Är det någon som har några erfarenheter hur går att få att fungera när man har en väldigt bräcklig kommunikation? 

• Svar på tråden Växelvis boende och skiftarbete
  • FrökenKanSjälv

Vilken slags skift rör det sig om (2, 3, 5-skift)? Kommer han ha fast schema eller har de möjlighet att lägga schema själva?

• Anonym (Växelvis)

Jag har faktiskt ingen aning än. Han började i onsdags och har inte meddelat mig något alls om schemat än.
    Men jag fick känslan av att han inte har någon större kontroll över schemat i alla fall. 

• h8him

Har han tänkt fortsätta med varannan vecka? Har han en ny partner som kan ställa upp och vara med barnen när han jobbar eller vad har han tänkt sig?

• Anonym (Växelvis)

Nu har det visat sig att det är inte vanligt skiftarbete utan det är jobb på ett bemanningsföretag där han får jobba på företag med skiftarbete. Som det är nu får han reda på fredagen var han ska jobba och vilka tider för veckan efter.
    Han vill helst fortfarande ha barnet så mycket det går, dvs de veckor när han får tider som funkar med att hämtning och lämning på dagis så vill han ha barnet under veckan.

Han har ingen sambo som kan täcka upp för konstiga tider. 

I fredags sms'ade han kl 15 och sa att han tyvärr inte kunde hämta på dagis eftersom han jobbade till 11 på kvällen. 

Måste jag gå med på att leva mitt liv så oplanerat för att han har ett sånt jobb? 

• h8him
    Anonym (Växelvis) skrev 2013-04-15 08:52:33 följande:
    Nu har det visat sig att det är inte vanligt skiftarbete utan det är jobb på ett bemanningsföretag där han får jobba på företag med skiftarbete. Som det är nu får han reda på fredagen var han ska jobba och vilka tider för veckan efter.
    Han vill helst fortfarande ha barnet så mycket det går, dvs de veckor när han får tider som funkar med att hämtning och lämning på dagis så vill han ha barnet under veckan.

Han har ingen sambo som kan täcka upp för konstiga tider. 

I fredags sms'ade han kl 15 och sa att han tyvärr inte kunde hämta på dagis eftersom han jobbade till 11 på kvällen. 

Måste jag gå med på att leva mitt liv så oplanerat för att han har ett sånt jobb? 
    Nej, det måste du inte. Då får han acceptera att vara umgängesförälder från och med nu.
  • Anonym (Växelvis)

Skönt att höra.  

• FrökenKanSjälv

Barn har rätt till en förutsägbar vardag. Att lämnas på förskolan på morgonen och inte veta när eller av vem man blir hämtad är inte okej! Barnet har rätt till ett fast schema, dvs att det finns rutin.

En kompromiss skulle kunna vara att barnet är hos pappan varannan helg enligt ett fast schema plus en vardagsnatt varje vecka som då bestäms fredagen innan. Då går det inte så lång tid mellan gångerna för barnet samtidigt som det blir lite mer förutsägbart.

Svar på tråden Växelvis boende och skiftarbete