• Jenny8278

Plockmat?

Min son är 8,5 månad, han äter mat som är mosad ganska mycket eller i puréform. När kan man börja ge sitt barn tex majs, makaroner och dylikt? Som han sitta och plocka med själv. Är rädd att det är så små bitar så han ska sätta i halsen.

• Svar på tråden Plockmat?
  • skogsvitter

Vi gav plockmat från start med vår andra dotter, du behöver ju liksom inte börja med de allra minsta partiklarna om du är rädd för att han ska sätta i halsen

• gummeligumman

Det är väl bättre med mindre bitar? det behöver ju inte vara hårda saker. Mjuk smörgås i små små fyrkanter var poppis hos min dotter.. sönderkokta "små" makaroner med smör går nästan inte att sätta i halsen :)

• skogsvitter
    gummeligumman skrev 2013-04-21 07:37:30 följande:
    Det är väl bättre med mindre bitar? det behöver ju inte vara hårda saker. Mjuk smörgås i små små fyrkanter var poppis hos min dotter.. sönderkokta "små" makaroner med smör går nästan inte att sätta i halsen :)
    När man börjar med plockmat är det ofta stora stavar/klyftor som bebisen kan hålla i hela handen. Det ger mer kontroll än att äta smått där hela hamnar i munnen på en gång, utan att hållas fast av handen. Men håller med om att mjukt kokta makaroner eller smörgåsbitar knappt går att sätta i halsen Däremot kan man ju lika gärna ge smörgås i en halva tex, så att bebisen får träna koordinationen genom att hålla i maten och själv välja hur stora tuggor som ska tas.
Svar på tråden Plockmat?