• roja22

tips för att komma till ro

Har ni några tips för bebis att komma till ro och somna, i famn eller i säng. I bil och vagn som körs går det oftast utan skrik, annars är det nästan alltid skrik innan sömn, kväll som dag. Ibland funkar amning. Kanske finns något som har fungerat på era bebisar som jag ännu inte har testat.

Ni som vill skriva att bebis inte "ska" eller "bör" kunna somna själv behöver inte skriva. Vill bara ha lite tips för att få bebis att somna lite lugnare 

• Svar på tråden tips för att komma till ro
  • MCooper

Vyssja, sjunga, buffa i rumpan, vagga (spjälsäng med gungfötter), vagga (med handen om bebisens rumpa), stryka över ögonbryn och ögon (så att bebisen "måste" blunda), titta djupt i ögonen etc

Viktigast av allt är nog dock att hitta rätt tid för sömnen! Inte för tidigt, inte för sent.

Och bebisar är olika!! Allt ovanstående funkar på lillebror, men inget funkade på storebror.. :)

• Millan91

Har ni någon sång eller musik som kan få bebisen att komma till ro? Till mina gudbarn som även hade kolik brukade jag lägga dem med magen neråt och bära hen på armen så huvudet fick vila i mitt armveck, gick runt och vaggade och sjöng på en låt från en film.. Det fungerade bra. Så mitt tips är kanske lite sång eller rogivande musik.

• Flickan och kråkan

Första 1-1,5 året har vi somnat våra barn genom att:
    - Amma
    - Sjala
    - Sitta på pilatesboll och guppa.

Vid ganska precis 16 månader (samma för båda lustigt nog, ska bli spännande och se om samma sak gäller trean) så gick det plötsligt bra att bara ligga bredvid i sängen och gosa. 

Svar på tråden tips för att komma till ro