Risk för Kromosomfel
Jag väntar mitt första barn och fick veta förra veckan när vi var på andra UL att barnmorskan ville skicka en bild till deras läkare för att kolla upp en sak som säkert inte var något alls.. Detta som "inte var var något alls" ville läkaren undersöka själv och jag blev kallad till ett extra UL där läkaren frågar mig hur mycket jag vet om varför jag var där.
Inte mycket, jag och sambon fick inget veta om bilden som hade blivit skickad eller vad barnmorskan misstänkte alls, det visar sig att bebisen är lite tjockare i nacken än normalt, Normalt ligger på 0.69 Onormalt 0,71 och vår lilla bebis ligger på 0,70. Fortfarande förstår jag inte mycket så läkaren förklarar att det tyder på ett kromosomfel och det bästa vore att göra ett fostervattenprov. Rädd, förvirrad och oerhört ledsen gör vi provet och nu går jag och väntar på resultatet..
Jag kanske ska tillägga att jag är 23 år ich gravid i vecka 34, jag läser allt jag kan komma över om kromsomfel men förstår inget, går här hemma och bara mår så dåligt för att jag inte vet om mitt lilla barn är friskt eller ej, väntan på svaret är hemsk och jag undrar så mycket, är så rädd och undrar varför detta ska drabba mig?! Jag som längtat så efter detta lilla liv och älskar det så högt!!
Jag säger inte att jag ska vara ett undantag men sånt borde inte få hända alla barn borde få födas friska och välskapta!!
Jag vet inte vad jag söker med att skriva detta, kanske få skriva av mig lite av den oron som gror eller finns det kanske någon som har varit med om något liknande och vill dela med sig?
Vad/vilka är dom vanligaste kromsomfelen och vad finns det för alternativ för våran del och för barnets del om det inte är friskt?!