• topas

Mjölkallergi- Tips på kost...

Vi misstänker att vår son som är strax över året har komjölksallergi eller laktosintollerans. Har i samråd med bvc bestämt att utesluta alla mjölkpodukter och även fullkornsvällingen ur hans kost under några veckor. Finns här någon som har tips på vad man kan/inte kan äta? För oss är det en djungel nu när vi precis ska börja med det.

• Svar på tråden Mjölkallergi- Tips på kost...
  • NLAL

Är det laktosintollerans så har tex Valio en uppsjö av alla produkter. Är själv det och kan hitta allt jag behöver bland det laktosfria och då byter man ju bara ut alla vanliga mejeriprodukter mot laktosfria. fungerar att göra så om man behöver havredrycken också, min bror är allergisk mot mjölkproteinet och har sen han var liten använt sig av oatlys produkter. :)

• Bling1975

Min BVC rekommenderar i första hand att vi ersätter mjölken med mjölkfri ersättning även efter 1-årsdagen då havre- och sojaprodukterna ofta innehåller salt och socker. Man bör vara försiktigt med sojaprodukterna då det är vanligt att utveckla allergi mot dem också om man får dem som liten.

Om ni ska fortsätta med mjölkfritt så kan det vara bra att prata med en dietist så barnet får i sig kalcium i rätt mängd. Finns t ex berikad gröt och välling som är mjölkfri i vanliga butiken. 

Jag gör annars ofta mat på kokosmjölk eller krossade tomater istället för mjölkprodukter. 

• marienna

Eller hoppa mkt av såserna, ändra ert sätt att laga mat. Inte alltid ersätta produkterna med en havrebaserad produkt. Vi ger pasta, korv och grönsaker m ketchup. Lax i ugn med en majonässbaserad reumoladsås till och potatis. Findus fiskpinnar hat spår av mjölk i sig oavsett vad Findus säger, våra barn blir alltid dåliga i magen av det. Färsk fisk panerad i mjölkfritt ströbröd. Pannkakor / ugnspannkaka på havremjölk. Potatismos m mjölkfritt margarin. Findus ekologiska köttbullar i frysdisken är mjölkfria samt frysrätt pasta bolognese. Ris och kyckling kokt i kokosmjölk ( ifrån tetra pga höga halter av bisfenol i den som är i konservburkar).

• SockerStinn

Köttfärsås o spagetti
    Tacos (avocado ist för ost)
    Blodpudding
    Kinamix o bacon
    Pizza utan ost och med bea-sås på
    ...

iMat kan användas i rätter med mycket smaksätting, t.ex. flygande jacob, africana...

Sök efter asiatiska recept. Mycket spanskt och italienskt är utan mjölk om man skippar osten.  

Här samlar jag mina mjölkfria recept: http://bakamer.wordpress.com/  
    mjolkfri.com har recept också.
    Finns många amrikanska sidor, sök dairy-free och det du vill laga. 

Svar på tråden Mjölkallergi- Tips på kost...