Jag kommer aldrig kunna känna glädje över ett plus på stickan.
Min historia började för 8 år sedan när jag och min man bestämde oss för att det var dags att skapa en familj. Jag tog ut mina p-stavar och försöken började, månaderna rullade förbi men ingenting hände. När vi efter ett år sökte hjälp fick jag veta att jag hade för stor övervikt för att faktiskt få hjälp. Så jag började jobba med vikten och det ihop med annat som hände i livet gjorde processen jobbig. Vi fortsatte försöka blir med barn men det tog mig tre år innan jag var mogen nog att verkligen ta tag i vikten och började gå ner i vikt.
Efter -16 kilo fick vi plötsligt ett plus på stickan! Jag var gravid!
Glädjen var total och vi började nervöst planera framtiden med ett barn. Då min mens var helt uppåt väggarna hade jag ingen aning om när bebisen blev till så ett tidigt VUL planerades in. På detta VUL, sex veckor efter vårt plus, fick vi se ett hjärta slå på vårt, enligt den som gjorde VULet, fem veckors foster.
Fem veckor?! Det stämde inte alls. Någonting var fel, jag bara visste att någonting var fel, och två veckor senare fick jag mitt första missfall.
Efter missfallet fortsatte min viktresa neråt och nu har jag totalt gått ner 40 kilo och är berättigad IVF. Första IVF försöket gav ett svagt plus och sedan mens.
IVF försök två gav tidigt plus, plus på testdagen och sedan missfall dagen efter.
Jag kommer aldrig kunna känna glädje över att få ett plus på stickan. Jag kommer aldrig kunna känna glädje över att se ett litet hjärta slå. För jag vet att allt kan gå fel ändå. Ett plus betyder ingenting, ett tickande hjärna betyder ingenting. För allt, allt, allt kan gå fel ändå.
Allt det där magiska med att bli gravid är borta. Känner mig så bitter över att jag aldrig kommer få känna den naiva glädjen. Är rädd att jag aldrig ska få känna en bebis växa i min mage.
Hatar detta