• puppi

Ni med celiaki- och/eller mjölkbarn - fråga till er!

Har en tvååring som sedan flera månader tillbaks har varit lös i magen - inte rinnigt, men löst.

Vid ett tillfälle åt han en smörgås till frukost och kräktes efteråt. Därefter åt han bara en varmkorv på dagen (inte konstigt tyckte ju vi - han hade ju trots allt kräkts på morgonen) och på kvällen ville han återigen ha en smörgås som han kräktes upp. Där och då trodde vi att det var gluten men det är ju bara den där enda gången som detta skett.

Vid ett annat tillfälle var avföringen nästan grå och senare samma dag fick vi åka in till akuten då skrek hysteriskt och konstant och visade att han hade ont i magen. Det gick över efter ett par timmar, givetvis innan vi fått träffa läkare, och det avfärdades som magknip. Läkaren tyckte dock att om han inte gått upp tillfredsställande i vikt vid nästa BVC-besök och lösheten fortsatte så skulle vi kolla upp det. Han går upp hyfsat i vikt även om kurvan har planat lite grann. Enligt BVC-sköterskan så var det inget märkligt med det.

Pappan har IBS (har testats för gluten men visade negativt) och jag var laktosintolerant som liten, men det växte bort.

Nu ska vi, efter att han träffat barnläkaren på BVC, lämna avföringsprov för salmonella, shigella och ett gäng andra grejer som jag inte minns. Enligt henne så ska det finnas tydlig misstanke om glutenintolerans för att ett sådant prov ska göras. Jag skulle ju hellre se att de tog ett prov för att utesluta gluten (även om jag vet att ett negativt provsvar inte är hundraprocentigt tillförlitligt) men så gjorde man tydligen inte, enligt henne.

Om inte avföringsprovet visar något så ska vi få komma till en dietist för att lära oss hur vi utesluter laktos ur maten. Jag har dock läst att man kan göra laktosbelastning som går ut på att dricka laktoslösning och sedan ta blodprov en gång i kvarten. Vet någon om man kanske inte gör denna typ av test på barn?

Han verkar inte ha jättebesvär av sin lösa avföring men ibland kommer han och grimaserar och pekar på magen. När man då frågar om han har ont så säger han ja. Han bajsar 1-3 ggr/dag och är väldigt gasig och pruttig. Ibland ser han nästan ut som ett biafrabarn för att magen är så stor men nästa dag kan den se helt normal ut igen.

Om ni ska utgå från era erfarenheter som föräldrar till intoleranta barn, vad tror ni? Stämmer någonting överens med hur era barn hade det innan de fick sin diagnos?

Eller är mitt barn helt enkelt ett barn med lös mage utan krusiduller och särskilt anledning?

• Svar på tråden Ni med celiaki- och/eller mjölkbarn - fråga till er!
  • Mandelskorpan

Nej, ditt barn är inte lös i magen utan anledning och det är inte normalt att kurvan planar. Det finns oftast en anledning till saker o ting. Spontant tycker jag det låter som han inte tål vete; uppsvälld mage, lös avföring. Men det kan vara vad som helst egentligen. Sen behöver det inte allls vara celiaki för att de inte tål vete - vete innehåller flera proteiner än gluten och de kan vara överkänsliga eller allergiska mot något av dem.

Jag antar att ni inte ska ändra kosten i det här läget? Det ni kan göra är att skriva matdagbok med noteringar om magknip, nöjd, lös, pruttig..... kanske ser ni något som återkommer.  

• marilin

Jag har en son som är 9 år nu som är glutenintollerant. Han har inte haft så mycket symtom men var alltid nästan lös i magen som liten och hade en del magknip. Vi upptäckte det hela via ett blodprov vid 6 år där man såg höga nivåer av antikroppar mot gluten i kroppen. Sen fick vi göra en gastroskopi för att säkerställa diagnosen. 

Man kan ju även som Mandelskorpan skriver vara allergisk mot tex vete. Stå på er och kräv hjälp, det där låter inte normalt och ni behöver ta reda på vad det är som ni kan utesluta det ur hans kost.  

• puppi
    Mandelskorpan skrev 2013-04-11 10:53:24 följande:
    Nej, ditt barn är inte lös i magen utan anledning och det är inte normalt att kurvan planar. Det finns oftast en anledning till saker o ting. Spontant tycker jag det låter som han inte tål vete; uppsvälld mage, lös avföring. Men det kan vara vad som helst egentligen. Sen behöver det inte allls vara celiaki för att de inte tål vete - vete innehåller flera proteiner än gluten och de kan vara överkänsliga eller allergiska mot något av dem.

Jag antar att ni inte ska ändra kosten i det här läget? Det ni kan göra är att skriva matdagbok med noteringar om magknip, nöjd, lös, pruttig..... kanske ser ni något som återkommer.  
    Ja, det skulle ju kunna vara en idé! :) Tack för ditt svar.
  • puppi
    marilin skrev 2013-04-11 11:16:48 följande:
    Jag har en son som är 9 år nu som är glutenintollerant. Han har inte haft så mycket symtom men var alltid nästan lös i magen som liten och hade en del magknip. Vi upptäckte det hela via ett blodprov vid 6 år där man såg höga nivåer av antikroppar mot gluten i kroppen. Sen fick vi göra en gastroskopi för att säkerställa diagnosen. 

Man kan ju även som Mandelskorpan skriver vara allergisk mot tex vete. Stå på er och kräv hjälp, det där låter inte normalt och ni behöver ta reda på vad det är som ni kan utesluta det ur hans kost.  
    Tack för ditt svar! :)

Det verkar som att barnläkarens påstående inte alls stämmer på din pojke då för enligt henne har man jätteont i magen efter varje måltid om man är glutenintolerant.

Jag blir lite irriterad på att BVC-sköterskan och barnläkaren säger att såhär och såhär ÄR det. Olika barn borde väl kunna reagera olika, inte kan det väl finnas någon exakt mall för hur alla reagerar vid en allergi eller intolerans.
  • FruDalefalk

Min son är mjölkprotein allergisk. Innan vi uteslöt mjölkprotein så var han uppsvälld, bubblig avföring, ont i magen å kräktes ofta och mycke! Vi sökte å sökte tillslut fick vi "besöksförbud" på BVC och Vc, det va inget fel på vår son sa dom.. När han blev fem så fick vi en ny BVC sköterska som genast slog larm om vår sons tillväxtkurva, han låg långt under på både längd och vikt. Så nu går han på lasarettets barnavdelning två gånger om året på kontroller. Han kommer troligen få tillväxthormoner på grund av BVC slarv..känns sådär. Och allergin kommer aldrig växa bort som den nästan alltid gör när man utesluter mjölken när man är liten. Så stå på er!

• puppi
    FruDalefalk skrev 2013-04-11 21:42:43 följande:
    Min son är mjölkprotein allergisk. Innan vi uteslöt mjölkprotein så var han uppsvälld, bubblig avföring, ont i magen å kräktes ofta och mycke! Vi sökte å sökte tillslut fick vi "besöksförbud" på BVC och Vc, det va inget fel på vår son sa dom.. När han blev fem så fick vi en ny BVC sköterska som genast slog larm om vår sons tillväxtkurva, han låg långt under på både längd och vikt. Så nu går han på lasarettets barnavdelning två gånger om året på kontroller. Han kommer troligen få tillväxthormoner på grund av BVC slarv..känns sådär. Och allergin kommer aldrig växa bort som den nästan alltid gör när man utesluter mjölken när man är liten. Så stå på er!
    Oj, det var inte alls bra! Vad arga och ledsna ni måste ha blivit när detta uppdagades :(

Ja, jag vill, för sonens skull, veta vad det beror på, även fast han inte lider så jättemycket av det så vi ska absolut stå på oss! Ju tidigare en eventuell allergi/intolerans kan upptäckas, desto bättre.
  • Leverpastej

Hej fru Dalefalk.

Föddes själv med kraftig allergi mot mjölkprotein för 35 år sedan. Mina föräldrar fick kämpa för att finna orsakssamband och min diet blev fastställd relativt sent. Goda nyheten är att jag mot alla odds blev fri från allergin i 20års åldern, så det är inte definitivt!

• liol1973

Då han bara är 2 år är det med största sannolikhet inte laktosintolerans då det ytterst sällan visar sig innan 3 års ålder, det vanligaste där är att det smyger sig på vid 5 års ålder. Mjölkproteinallergi ger däremot dem symptom du beskriver och är väldigt vanligt hos småbarn. Är det mjölkproteinallergi räcker det inte med att utesluta laktosen utan då måste man utesluta allt som innehåller mjölk.

Det är möjligt att läkaren pratade om proteinet och att det blev missförstånd, men det är annars vanligt idag när laktosintolleransen ökat att läkarna misstar mjölkproteinallergi för laktosintollerans, trots att det först nämnda är väldigt mycket vanligare och troligare (och inte minst allvarligare) hos små barn. :/

Svar på tråden Ni med celiaki- och/eller mjölkbarn - fråga till er!