Ni med celiaki- och/eller mjölkbarn - fråga till er!
Har en tvååring som sedan flera månader tillbaks har varit lös i magen - inte rinnigt, men löst.
Vid ett tillfälle åt han en smörgås till frukost och kräktes efteråt. Därefter åt han bara en varmkorv på dagen (inte konstigt tyckte ju vi - han hade ju trots allt kräkts på morgonen) och på kvällen ville han återigen ha en smörgås som han kräktes upp. Där och då trodde vi att det var gluten men det är ju bara den där enda gången som detta skett.
Vid ett annat tillfälle var avföringen nästan grå och senare samma dag fick vi åka in till akuten då skrek hysteriskt och konstant och visade att han hade ont i magen. Det gick över efter ett par timmar, givetvis innan vi fått träffa läkare, och det avfärdades som magknip. Läkaren tyckte dock att om han inte gått upp tillfredsställande i vikt vid nästa BVC-besök och lösheten fortsatte så skulle vi kolla upp det. Han går upp hyfsat i vikt även om kurvan har planat lite grann. Enligt BVC-sköterskan så var det inget märkligt med det.
Pappan har IBS (har testats för gluten men visade negativt) och jag var laktosintolerant som liten, men det växte bort.
Nu ska vi, efter att han träffat barnläkaren på BVC, lämna avföringsprov för salmonella, shigella och ett gäng andra grejer som jag inte minns. Enligt henne så ska det finnas tydlig misstanke om glutenintolerans för att ett sådant prov ska göras. Jag skulle ju hellre se att de tog ett prov för att utesluta gluten (även om jag vet att ett negativt provsvar inte är hundraprocentigt tillförlitligt) men så gjorde man tydligen inte, enligt henne.
Om inte avföringsprovet visar något så ska vi få komma till en dietist för att lära oss hur vi utesluter laktos ur maten. Jag har dock läst att man kan göra laktosbelastning som går ut på att dricka laktoslösning och sedan ta blodprov en gång i kvarten. Vet någon om man kanske inte gör denna typ av test på barn?
Han verkar inte ha jättebesvär av sin lösa avföring men ibland kommer han och grimaserar och pekar på magen. När man då frågar om han har ont så säger han ja. Han bajsar 1-3 ggr/dag och är väldigt gasig och pruttig. Ibland ser han nästan ut som ett biafrabarn för att magen är så stor men nästa dag kan den se helt normal ut igen.
Om ni ska utgå från era erfarenheter som föräldrar till intoleranta barn, vad tror ni? Stämmer någonting överens med hur era barn hade det innan de fick sin diagnos?
Eller är mitt barn helt enkelt ett barn med lös mage utan krusiduller och särskilt anledning?