• herr pys

    pappa under produktion (December 2013)

    Då kom beskedet från min sambo. Först ett svagt plus, sen vid ett senare omtest (som mest handlade om att överbevisa att jag verkligen ska bli pappa) ett superstarkt plus.
    Äntligen! Ett barn på väg. Vi har tillsammans skapat något! Än så länge bara i de första veckorna, och beräknat att komma till december.

    Vardagen pockar på men med längtan till förlossningen, att få bli pappa på riktigt.
    Den största förberedelsen och förändringen är att ställa in sig mentalt. Att skaffa sig kunskap nog för att klura ut hur detta barn bästa ska skötas, fostras och stöttas. Hur ställer man upp bäst under förlossningen för sin partner? Och så vidare. Har läst en massa böcker och texter med varierande kvalité, men får det intrycket att det finns lika många åsikter som det finns pappor (och mammor med, för den delen). Begrepp om vad som är "rätt eller fel" byts mot "bättre eller sämre", så det finns ett smörgåsbord av åsikter att ta del av.
     
    Men känslan av overklighet och drömmande  hänger som en dålig odör över mig, och jag känner mig rädd att hoppas att det verkligen blir av, och att allt ska bli bra. Har hört att det blir bättre vid första ultraljudet.

     Men jag skriver detta som mitt första inlägg i familjeliv och skulle vilja höra era råd och anekdoter inför förlossningen.

  • Svar på tråden pappa under produktion (December 2013)
  • mogiiis

    Har också "precis" fått ett plus på flera stickor och det känns FANTASTISKT! Mycket funderingar om den lilla som ligger i sambons mage. Är beräknade i slutet på december 13 men hoppas nästan att det går mot Januari istället :). Känslan av nervositet känner jag igen mig i då man just nu knappt vet att det är någon "där inne". Har ni varit på mvc än? När i december väntar ni?

  • herr pys
    mogiiis skrev 2013-05-19 09:05:08 följande:
    Har också "precis" fått ett plus på flera stickor och det känns FANTASTISKT! Mycket funderingar om den lilla som ligger i sambons mage. Är beräknade i slutet på december 13 men hoppas nästan att det går mot Januari istället :). Känslan av nervositet känner jag igen mig i då man just nu knappt vet att det är någon "där inne". Har ni varit på mvc än? När i december väntar ni?
    Skönt att höra att flera känner som mig. Antar att det är det normala emotionella tillståndet för oss blivande pappor.

    Det är beräknat till 6 december, men man får väll se vad som blir det reella datumet efter första ultraljudet. Vi har vart på vårt första möte hos MVC och hon lyssnade med en mikrofon och vi fick för första gången höra barnets snabba hjärtljud... nu är det på riktigt!

    Har ni hunnit varit på ert första ännu? Hur gick det? Kändes eran barnmorska bra och trevlig? 
    I väntans tider på min första, 6 dec -13 !
  • mogiiis
    herr pys skrev 2013-05-20 08:35:49 följande:
    Skönt att höra att flera känner som mig. Antar att det är det normala emotionella tillståndet för oss blivande pappor. Det är beräknat till 6 december, men man får väll se vad som blir det reella datumet efter första ultraljudet. Vi har vart på vårt första möte hos MVC och hon lyssnade med en mikrofon och vi fick för första gången höra barnets snabba hjärtljud... nu är det på riktigt! Har ni hunnit varit på ert första ännu? Hur gick det? Kändes eran barnmorska bra och trevlig? 
    I väntans tider på min första, 6 dec -13 !

    Det är absolut fler som känner samma som en själv märker man vilket är ganska skönt måste jag säga :). Vi var på inskrivning i tisdags nu i veckan. Fick svar på alla frågor man hade osv. Barnmorskan var suveränt bra faktiskt kändes tryggt :). Vart i landet finns ni?
  • herr pys
    mogiiis skrev 2013-05-22 20:54:49 följande:

    Det är absolut fler som känner samma som en själv märker man vilket är ganska skönt måste jag säga :). Vi var på inskrivning i tisdags nu i veckan. Fick svar på alla frågor man hade osv. Barnmorskan var suveränt bra faktiskt kändes tryggt :). Vart i landet finns ni?
    Bra att det kändes tryggt. 
    Vi bor i Norrköping. Vart bor ni?
    I väntans tider på min första, 6 dec -13 !
  • Oskar01

    Även min sambo är beräknad att föda i december och lyckan är enorm!
    MIn sambo är med i gravida mammorgrupper mm på facebook, funderade på om det även fanns intressen för blivande pappor i spannet runt november 13 - januari 14 att ha någon liknande grupp?, Kunna diskutera vardagliga saker, känslor, lite bilder mm. 

  • mogiiis

    Härligt Oskar! Ja nu är vi alla en bit in i graviditeten också och som jag känner frågorna och funderingarna ännu större och fler ju längre tiden går. Jag tycker att det hade varit en kanon grej att kunna ha en lite grupp där man kan bolla allt möjligt!

  • Marcus02

    Hej!

    Nu verkar ju jag iof vara en aning sent ute i denna grupp när jag tittar på senaste inlägg! Men, att försöka skadar inte!

    Vi väntar vårt barn i början av december och det börjar verkligen närma sig nu, spännande! (Och lite skräckinjagande(!). Men allt går förhållandevis bra och magen växer så det knakar! 

    Hur känns det för er nu när mållinjen börjar skymta i horisonten? Om det är en mängd känslor, tankar och funderingar som cirkulerar i huvudet så är jag den första att förstå!

    Jag har inte hängt med i "tugget" här, men har ni dragit igång någon "pappagrupp" ännu, om inte så tycker jag verkligen vi ser till att styra upp något framöver! Och om, så bjuder jag gärna (lite oförskämt) in mig själv!

    Vi bor för övrigt i centrala Göteborg och är i "undre" medelåldern

    Återkom gärna om det är något ni är sugna på så ordnar jag något framöver!

    Ha de!

Svar på tråden pappa under produktion (December 2013)